Linka 8

 

Pražská tramvajová linka 8

V provozu: celotýdně 

Vozy: 2 (večer a  o víkendu sólo)

Typ tramvaje: T3M2-DVC, T3R.P, KT8D5.RN2P, 15T, 15T4 

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 2 (Nádraží Podbaba, Starý Hloubětín)

Přestup na metro: A, B, C

Doba jízdy: 42/43 min

Délka linky: 14 km

Zastávky:

NÁDRAŽÍ PODBABA (V) – Zelená – Lotyšská – Vítězné náměstí (A) – Hradčanská (A) (V) – Sparta – Korunovační (Z) – Letenské náměstí – Kamenická – Strossmayerovo náměstí – Nábřeží Kapitána Jaroše (T) – Dlouhá třída – Náměstí Republiky (B) – Bílá labuť – Florenc (B) (C) – Karlínské náměstí – Křižíkova (B) – Urxova – Invalidovna (B) – Palmovka (B) (Z) – Palmovka (B) – Balabenka – Ocelářská – Multiaréna Praha – Nádraží Libeň (V) – Podkovářská – U Elektry – Nademlejnská – STARÝ HLOUBĚTÍN

Historie:

Linka 8 byla zavedena 7. června 1908 v trase: Josefov, Dvořákovo nábřeží (dnes Právnická Fakulta) – Čechův most – Rudolfova třída (ulice Veletržní) – Výstava (dnes Výstaviště Holešovice). Linka 8 jezdila jen v létě a dokonce jen v neděli. Od 11. dubna 1909 byla prodloužena ke Královské Oboře (v parku Stromovka).

3489 - linka 8 DPP Náměstí Republiky Tatra T3M 8057Tatra T3M na lince 8 u Palladia (foto: MCH/2015)

V roce 1911 byla v centru prodloužena až na Staroměstské náměstí. Její provoz byl zrušen v říjnu 1913, ale již 15. července 1914 opět vyjíždí. Trasa se přesunula více do centra a začíná až na Prašné bráně: Prašná brána – Dlážděná – Bolzanova – Nádr. císaře Františka Josefa I. (dnes Hlavní nádr.) – Museum – Mezibranská ulice – Komenského nám. (u I. P. Pavlova) – Karlov, Česká dětská nemocnice.

O 3 roky později 14. května 1917 byla linka 8 prodloužena přes Denisovo nádraží (dnes Těšnov) a Jatky (dnes Pražská tržnice) na Výstavu (dnes Výstaviště Holešovice).  Od Prašné brány byla vedena do zastávky Na Můstku a odtud projížděla celé Václavské náměstí až k Muzeu a pokračovala k Dětské nemocnici. O půl roku později byla 15. listopadu 1917 zkrácena k nádraží v Holešovicích, v té době pojmenované zastávce dle již zbourané čtvrti Holešovice, Zátory. Od 31. července 1932 byla vedena přes Strossmayerovo náměstí a Hlávkův most.

osm1linka 8 na Vítězném náměstí (foto: MCH/2012)

O 4 roky později došlo k prodloužení do Dejvic. Od 3. listopadu 1936 byla vedena ze Strossmayerova náměstí přes Letnou na Vítězné náměstí. Bohužel je 1. dubna 1937 zkrácena do zastávky Holešovice, Argentinská (zast. mezi Nádr. Holešovice a Ortenovým náměstím) a vzápětí byla 3. října 1938 zrušena.

Od 1. září 1942 byla opět obnovena v nové trase, která mírně připomíná tu původní: Kolbenka (u dnešní smyčky Nádraží Vysočany) – Nádr. Vysočany – Balabenka – Palmovka – Invalidovna – Městské museum (dnes Florenc) – Denisovo nádr. (dnes Těšnov) – Strossmayerovo nám. – Letenské nám. – Nádr. Dejvice (dnes Hradčanská) – Voz. Střešovice – Malovanka. Od 4. listopadu 1946 je vedena na Harfu, kam jela od 2. července 1950 pouze o špičkách. Na druhé straně byla od 1. června 1948 zkrácena do nové smyčky Královka a 1. prosince 1964 prodloužena na Vypich.

4870 - linka 8 Hradčanská DPP Škoda 15T 9271Hradčanská s linkou 8 ve směru Nádraží Podbaba (foto: MCH/2016)

Od 31. července 1972 opět jela kolem vysočanského nádraží. Začíná ovšem už na Novém Hloubětíně, kde byla původně konečná, která byla s výstavbou obchvatu kolem Prahy zrušena. Dnes už zde nenalezneme žádné pozůstatky. Se zrušením smyčky a prodloužením trati do samotného Hloubětína byla 3. června 1976 prodloužena na Černý Most, dnes se tato smyčka jmenuje Lehovec. Kvůli zprovoznění metra B z Českomoravské na Černý Most 8. listopadu 1998 došlo ke změně na lince č. 8, která nově jela přes Náměstí Republiky. Po otevření stanice Hloubětín v říjnu 1999 byla zkrácena na Nádraží Vysočany.

30. srpna 2003 byla z Bílé Hory přesunuta na Podbabu, kam jezdí dodnes. Do současné konečné na Starý Hloubětín byla prodloužena v červenci 2009. Ovšem do své cílové stanice už nejela kolem vysočanského nádraží, ale kolem libeňského. Od 1. září 2012 byla poprvé ve své historii vedena spodem přes Malostranskou a nikoliv přes Letnou, nicméně když je 29. června 2013 prohozena s linkou č. 5, tak je vrácena do své původní trasy přes Letnou.

osm2linka 8 na původní konečné Podbaba, která je už zrušena (foto: MCH/2012)

Mapa: 8mapa Intervaly:

Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
Do
Od
Ve
Do
Od
Ve
8
10
8
20
15
15
20
20
15
20

  Zajímavá místa na trase:

  • Zelená – park Generála Lázaro Cárdenase
  • Vítězné náměstí – Divadlo Semafor, Divadlo Spejbla a Hurvínka, park Hadovka
  • Malostranská – Strakova akademie, Valdštejnská jízdárna, Vojanovy sady, palác (Kolovratský, Fürnstenberský)
  • Dlouhá třída– Dolejší vodárna, Novomlýnská vodárenská věž, Poštovní muzeum, kostel sv. Klimenta
  • Náměstí Republiky – Obecní dům, Prašná brána
  • Bílá Labuť – kostel sv. Petra, Petrská věž
  • Florenc – Muzeum hl. m.  Prahy
  • Karlínské náměstí – Karlínská synagoga
  • Urxova – kostel sv. Cyrila a Metoděje, Hudební divadlo Karlín

  Platný jízdní řád Staré jízdní řády:

Pokud máte zájem o další JŘ, napište do komentářů (máme pro období 2012 – 2016, někdy i starší).

4278 - linka 8 Náměstí Republiky DPP Tatra T3M 8042linka 8 u Zlatnické ulice (foto: MCH)

6448 - linka 8 Palmovka DPP Tatra T3SUCS-DVC 7224Tatra T3M2-DVC na lince 8 na Palmovce (foto: MCH)

4671 - linka 8 Palmovka DPP Škoda 15T 9318nová Škoda 15T v deštivém počasí (foto: MCH/2015)

Zveřejněno: 5. 10. 2012 Aktualizováno 7. 9. 2016 Autor: Martin Chour

 

2 Responses to Linka 8

  1. kubínková Helena říká:

    Potřebuji přestoupit v pátek 24.4.2015 z autobusu Student Agency na autobus směr Kyšice. Jakou tramvají?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.