Linka 24

 

Pražská tramvajová linka 24

V provozu: pracovní dny (od 6 do 20 hodin)

Vozy: 2

Typ tramvaje: T3R.P, T6A5, 14T 

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 2 (Kubánské náměstí, Kobylisy/Březiněveská)

Přestup na metro: A, B, C

Doba jízdy: 50 min

Délka linky: 14 km

Zastávky:

KUBÁNSKÉ NÁMĚSTÍ – Slavia – Koh-i-noor – Bohemians – Nádraží Vršovice (V) – Otakarova – Divadlo Na Fidlovačce – Svatoplukova – Ostrčilovo náměstí – Albertov – Botanická zahrada – Moráň (Z) – Karlovo náměstí (B)  – Novoměstská radnice (T) – Lazarská (B) – Vodičkova – Václavské náměstí (A) (B) – Jindřišská – Masarykovo nádraží (B) (V) – Bílá labuť – Florenc (B)(C) – Karlínské náměstí – Křižíkova (B) – Urxova – Invalidovna (B) – Palmovka (B) – Divadlo pod Palmovkou (Z) – Stejskalova – U Kříže – Vosmíkových – Bulovka – Vychovatelna – Okrouhlická – Ke Stírce – KOBYLISY (C)BŘEZINĚVESKÁ (Z)

Historie:

Linka 24 poprvé vyjela v září 1942 v trase: Bulovka – Libeň, dolní nádr. (dnes Palmovka) – Jatky (dnes Pražská tržnice) – Hlávkův most – Hybernské nádraží (dnes Masarykovo nádraží) – Hybernské náměstí (dnes Náměstí Republiky). Od 13. června 1943 jezdila pouze ve všedních dnech a v neděli odpoledne, nakonec ale byla 30. srpna zrušena.

6697-linka-24-karlovo-namesti-dpp-tatra-t3sucs-7128linka 24 před Karlovým náměstím (foto: MCH/2016)

Opět se v pražských ulicích objevila 31. srpna 1959 v trase: Městské museum (dnes Florenc) – Nádraží Střed (dnes Masarykovo nádraží) – Václavské nám. – Karlovo náměstí – Otakarova – Koh-i-noor – Východní nám. (dnes Kubánské náměstí). Provozována byla pouze ve všedních dnech.

O dva roky později byla od 28. srpna 1961 prodloužena přes Průběžnou k Nádraží Strašnice a o další tři roky (1964) až na Zahradní Město (konečná na náměstí Mezi zahrádkami). Na opačné straně byla ve stejném roce prodloužena přes Nádraží Těšnov (dnes Těšnov), Nádraží Bubny (dnes Vltavská) na Holešovice, PKOJF (dnes Výstaviště Holešovice). Malou vlaštovkou bylo rozšíření provozu od 4. dubna 1965 na nedělní odpoledne, ovšem už od 1. července 1966 je provozována celodenně a celotýdenně.

196linka 24 na Palmovce (foto: MCH/2012)

Další změna trasy nadešla 17. ledna 1972, při níž kopíruje i svoji trasu při svém prvním zavedení. Provozována byla v trase: Libeň, Vychovatelna – Bulovka – Libeňský ostrov (dnes Libeňský most) – Dělnická – Dopravní podniky (dnes Vltavská) –  Nádraží Těšnov (dnes Těšnov) – Florenc – Nádraží Střed (dnes Masarykovo nádraží) – Václavské nám. – Karlovo náměstí – Otakarova – Koh-i-noor – Východní nám. (dnes Kubánské náměstí).

Z Vychovatelny byla 9. května 1974 (kdy byla otevřena první část pražského metra) prodloužena přes Kobylisy na Sídliště Ďáblice.

435-linka-24-vaclavske-namesti-dpp-kt8d5-9042KT8D5 na 24 v centru Prahy (foto: MCH/2012)

Kvůli stavbě pražské magistrály, které nevyhovoval svou šířkou most Barikádníků, bylo dohodnuto o výstavbě nového. Proto byla auta nejdříve převedena na provizorní most, který ovšem dlouho nevydržel, a tak se auta opět dostala na most Barikádníků. Kvůli havarijnímu stavu mostu Barikádníků musela auta jezdit po tramvajových kolejích. Tento stav nevydržel dlouhou dobu, neboť kvůli velké frekvenci aut bylo nutné provoz tramvají po mostě roku 1975 dočasně ukončit.

4988-linka-24-bohemians-dpp-tatra-t3r-p-8516v zastávce Bohemians, dříve Oblouková, byl spatřen vůz T3R.P na lince 24 (foto: MCH/2016)

Všechnu dopravu na tzv. Severní město musely obstarávat autobusy a tramvaje od Palmovky. Bohužel cestujících bylo tolik, že autobusy poptávku nezvládaly, a tak bylo rozhodnuto o výstavbě nového tramvajového mostu spolu s novou tramvajovou tratí. Nový most byl otevřen 15. ledna 1977 a s ním i nová trať přes TrojskouHercovku k zastávce Ke Stírce. Po nové trati byla vedena námi zmiňovaná linka č. 24. Tramvajová trať v ulici V Holešovičkách byla kvůli nové trati přes Trojskou zrušena. V Holešovicích byla vedena přes PKOJF (dnes Výstaviště Holešovice).

linka 24 u Veletržního palácelinka 24 u Veletržního paláce (foto: LN/2015)

V roce 1980 byl upraven denní provoz a zaveden noční. V denním provozu ze zastávky Ke Stírce už nejela Trojskou, ale přes Vychovatelnu na Palmovku, na Sokolovskou (dnes Florenc) a dále po své původní trase do Vršovic. V nočním provozu byla vedena v dosavadní trase. Noční provoz byl zrušen v roce 1985, kdy byly zavedeny noční linky 51 – 58.

V roce 1990 byla prodloužena směrem k Hostivaři, ale nyní už jen na Radošovickou. Další změna nastala až za 17 let, kdy byla od 30. června 2007 zkrácena na Březiněveskou, do Ďáblic tak zůstala jen linka 10. Při drobných úpravách k 30. srpnu 2008 zejména v oblasti Vršovic byla opět zkrácena na Kubánské náměstí.

133

linka 24 na Palmovce (foto: MCH/2012)

Další změnou prošla při vzniku tzv. metropolitní sítě, kdy byla od 1. září 2012 vedena z Kubánského náměstí po Masarykovo nádraží stejně, ale odtud byla vedena přes Náměstí Republiky, Strossmayerovo náměstí a Výstaviště Holešovice na Ortenovo náměstí, kde papírově končila, fakticky se ale měnila na linku č. 14 a dále objížděla celé Holešovice a pokračovala přes centrum a Smíchov na Barrandov.

Tato změna byla plno lidmi a Dopravním podnikem h. m. Prahy kritizována, a tak je od 28. srpna 2016 převedena do nové trasy: Březiněveská – Bulovka – Palmovka – Florenc – Masarykovo nádraží – Lazarská – Karlovo náměstí – Otakarova – Koh-i-noor – Kubánské náměstí. Mimochodem v totožné trase jezdila i před zářím 2012. Nově je ale provozu pouze v pracovní dny od 6 do 20 hodin.

4373-linka-24-masarykovo-nadrazi-dpp-skoda-15t4-9328Škoda ForCity Alfa na 24 na Masarykově nádraží (foto: MCH/2016)

Mapa: 24mapa Intervaly:

Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
Do
Od
Ve
Do
Od
Ve
8
10
8

  Zajímavá místa na trase:

  • Výstaviště Holešovice – Mořský svět, Křižíkova fontána
  • Strossmayerovo náměstí – kostel sv. Antonína
  • Nábřeží Kapitána Jaroše – kostel svatého Klimenta
  • Dlouhá třída – Dolejší vodárna, Novomlýnská vodárenská věž, Poštovní muzeum, kostel sv. Klimenta
  • Náměstí Republiky – kostel sv. Josefa, Obecní dům, Prašná brána
  • Jindřišská – kostel sv. Jindřicha a Svaté Kunhuty, Jindřišská věž
  • Karlovo náměstí – Novoměstská radnice
  • Moráň – Faustův dům
  • Botanická zahrada – kostel svatého (Jana Nepomuckého, Panny Marie, Jeroným a patroni slovanští), Emauzy
  • Albertov – Zvěstování Panny Marie
  • Odstrčilovo náměstí – Čokoládový dům a Muzeum čokolády
  • Otakarova – Komorní Fidlovačka

  Platný jízdní řád Staré jízdní řády:

 

Zveřejněno: 23. 9. 2012 Aktualizováno: 24. 9. 2016 Autor: Martin Chour

 

2 Responses to Linka 24

  1. Hanka říká:

    pomník Anežky ??? Krásnohorské- znám jen Elišku, kdo byla Anežka?
    🙂

  2. Vojta drahota říká:

    Přidat tipy 15T,KT8D5,NBP,15T4,

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.