Linka 192

 

Pražská autobusová linka 192

V provozu: celotýdenně (od 6 do 20 hodin)

Typ autobusu: midibus

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Garantované nízkopodlažní spoje: ano (všechny)

Konečné zastávky: 1 (Nemocnice pod Petřínem)

Charakter trasy: polookružní 

Přestup na metro: žádný

Doba jízdy: 10 min

Délka linky: 2 km

Zastávky:

NEMOCNICE POD PETŘÍNEM (T) – Malostranské náměstí (T) – Nerudova (T) (×) – Šporkova (T) (×) – NEMOCNICE POD PETŘÍNEM (T)

Historie:

Na trasu linky 292, respektive 192, měla velký vliv rozhodnutí německé a americké ambasády.

elektrobus BredaMenarinibus Zeus M 200 E (autor: Foto Doprava) 

Po dlouhém jednání Prahy 1 a ROPIDu o zavedení linky z Malostranského náměstí k Nemocnici milosrdných sester sv. Karla Boromejského (zastávka Nemocnice pod Petřínem) byl 13. ledna 2010 zahájen provoz linky 292. Na lince původně měly jezdit elektrobusy. Z počátku byly na linku 292 vypravovány naftové vozy, protože DPP ještě výrobce nedodal elektrobusy ZEUS M 200 E. Elektrobusy byly dva, jeden vždy jezdil a druhý se nabíjel v areálu nemocnice pod Petřínem. Podle původních plánů měla být také zastávka Šporkova obousměrná, avšak kvůli nesouhlasu německé ambasády nakonec nebyla zřízena zastávka ve směru Malostranské náměstí. Policista trvale stojící před americkou ambasádou provádí ráno u prvního spoje důkladnou prohlídku autobusu a poté při každé jízdě směrem na Nemocnici pod Petřínem rychlou prohlídku ručním scannerem na výbušniny. 

Jelikož elektrobusy BredaMenarinibus Zeus M 200 E byly stále více poruchové a časem se stávalo, že bylo velice výjimečné je vidět, proto byly od prosince 2011 staženy z provozu a nahrazeny obvyklými naftovými midibusy Ikarus E91, které jezdily na lince 292 až do jejího zrušení. Později se na lince objevovaly převážně vozy Solaris Urbino 8,9.

Linka 292 naposledy vyjela 5. 10. 2014, od následujícího dne byla nahrazena linkou 294. Ta oproti lince 292 nezajíždí do zastávky Nerudova (která byla zrušena současně s linkou 292) a na Malostranském náměstí staví v tramvajové zastávce. Odtud je vedena úzkými uličkami Starého Města až na Florenc. De facto se však jednalo o prodloužení linky 292. Důvodem zřízení nové linky tak byla jen přetvářka politiků Prahy 1 pro media.

P1170004linka 292 na Malostranském náměstí (foto: MCH)

Po problémech s průjezdností Starým městem došlo 7. 4. 2015 k přečíslování na 194 a zároveň byla zkrácena od Florence na Staroměstskou, odkud se vrací na Florenc. Linka je 194 od tohoto data provozována dopravcem About Me. Změna dopravce proběhla, protože dopravce About Me přislíbil nákup dvou nových midibusů Iveco Stratos LF 38, které jsou ještě menší a užší než Solarisy, a tak lépe projedou úzkými uličkami centra Prahy. Od Malostranského náměstí k Nemocnici pod Petřínem byla nahrazena linkou 192 se stejnou trasou, jako měla dřívější 292. Avšak Praha 1 měla i nadále tendenci linky spojit. Po změně trasy tramvajové linky 15 a prodloužení linky 194 na Malostranskou v srpnu 2016 jsou tyto myšlenky zažehnány. 

Linka 192 a její předchůdkyně 292 jsou spjaty s minibusy DPP

Mapa:

Intervaly:

Celý týden
Se
Ve
15 20
15*
30*

*V provozu do 20 hodin

Zajímavá místa na trase:

  • Nemocnice pod Petřínem – Svatého Karla Boromejského – klášter a kostel sv. Kateřiny
  • Malostranské náměstí – Šternberský palác, Poslanecká sněmovna, Thunovský palác, Malostranská beseda a Kostel sv. Mikuláše

Malostranské náměstí s kostelem Mikuláše (zdroj: Mapy. cz autor: litice41)

  • Nerudova – Lichtenštejnský palác – morový sloup Nejsvětější Trojice, Morzinský palác, Kostel sv. Mikuláše, Kostel Panny Marie u kajetánů – Thun-Hohenštejnský palác – pamětní deska Karl von Terzaghi
  • Šporkova – Lobkovický palác- Muzeum alchymistů a mágů staré Prahy – Schönbornský palác

Platný jízdní řád

Staré jízdní řády:

Video z linky:

Zveřejněno: 13. 9. 2014 – Martin Chour, Jakub Platil, Antonín Jelínek
Aktualizováno: 15. 3. 2018 – Vojtěch Jánský
Video: Lukáš Nekolný

5 Responses to Linka 192

  1. Tomáš říká:

    Pokud se nemýlím, tak by číslování této linky mělo být nově 192.

  2. Akira říká:

    Aku ma tato linka historiu?Na nete som nasiel
    “ Ikarus 280.10 ČSAD Praha – západ PZA 16-66 na lince 192 v dnes už opuštěném obratišti Pobřežní cesta v květnu 1995. Modrá linková orientace je položena za čelním sklem dole, zatímco na jejím klasickém místě se vyjímá logo ČSAD.“

    • Tomáš říká:

      Uvedu ve zkratce:
      Před 1. zářím 1988 jezdila v trase Budějovická – Smíchovské Nádraží. Právě od 1. září 1988 byla ze Smíchovského Nádraží převedena na Barrandov do zastávky Geologická, o pár měsíců později byla prodloužena až na Sídliště Barrandov (poblíž dnešní zastávky Poliklinika Barrandov). Vedla tedy v trase Budějovická – Lísek – Rosečská – Vlnitá – Modřanská (poblíž dnešní zastávky Pobřežní Cesta, později se tak také jmenovala; dnes neexistuje) – Filmové Ateliéry – Sídliště Barrandov (poblíž dnešní zastávky Poliklinika Barrandov). V úseku Modřanská – Sídliště Barrandov jezdily pouze vybrané spoje v pracovní dny. Od června 2002 vedla její trasa přes Přístaviště a v září téhož roku byla z důvodu stavby TT prodloužena do Klukovic. Pravděpodobně v tomto roce došlo i ke změně dopravce z ČSAD Praha Západ na DPP. V listopadu roku 2003 byla linka 192 z důvodu otevření TT na Barrandov převedena z Klukovic na Pražskou čtvrť. Její trasa tedy byla následovná: Budějovická – Lísek – Rosečská – Vlnitá – Přístaviště – Filmové Ateliéry – Poliklinika Barrandov – Pražská Čtvrť. V této trase vydržela až do září 2012, kdy byla zrušena a nahrazena změněnou linkou 170.
      Snad to tedy takto stačí. (TC)

      • Akira říká:

        Dakujem,ked sme uz pri tych Ikarusoch 280,na ktore linky boli najviac nasadzovane? (80,90 roky)
        A existovali aj nejake expresne autobusove linky,ktore isli napriklad cez celu Prahu,alebo vsetky sluzili len ako napajanie na siet metra?

        • Tomáš říká:

          Ikarusy 280 byly dodávány do Prahy již od konce 70. let a to hlavně z důvodu zajištění velkokapacitní obsluhy nově vznikajících sídlišť. Do té doby byly v Praze pouze autobusy standardní délky (nepočítám-li testování Karos ŠM 16,5) a tak právě Ikarusy 280 byly v 80. letech jediné autobusy, které byly schopny zabezpečit právě velkokapacitní spojení sídlišť s metrem. (TC)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *