Linka 177

 

Pražská autobusová linka 177

V provozu: celotýdenně

Charakter trasy: klasická

Typ autobusu: kloubový

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 2 (Poliklinika Mazurská, Chodov)

Přestup na metro: A, B, C

Doba jízdy: 1 hod 16 min

Délka linky: 28 km

Zastávky:

POLIKLINIKA MAZURSKÁ – Krakov – Zhořelecká – Odra – Katovická – Podhajská pole – Čimický háj (x) – Písečná – Služská (x) – Kobylisy (C) – Ládví (C) – Štěpničná (x) – Třebenická – Střížkov (C) – Sídliště Prosek – Prosek (C) – Vysočanská (B) – Nádraží Libeň (S)  – K Žižkovu (x) – Balkán (x)  – Spojovací – Pod Táborem – Malešické náměstí (x)  – Sídliště Malešice – Limuzská – Donatellova (x) – Skalka (A) – Na Padesátém – Zahradní Město – Sídliště Zahradní Město – Obchodní centrum Hostivař – Hostivařské náměstí – Selská (x) – Toulcův dvůr – Na Košíku – Přeštická (x) – Donovalská – Litochlebské náměstí – Opatov (C) – U Dálnice (x) – Volha – U Kunratického lesa (x) – Petýrkova – CHODOV (C)

Historie:

Linka 177 byla poprvé zavedena 1. června 1973 pro spojení nově vznikajícího sídliště Hornoměcholupská s tramvajovou tratí u náměstí Jana Marata, tj. dnešní zastávky Hostivařská. V provozu byla celotýdenně v trase Náměstí J. Marata (dnes Hostivařská) – Hornoměcholupská (dnes K Lesoparku) – Sídliště Hornoměcholupská (zaniklé obratiště severně od dnešní zastávky). Zrušena byla o rok později z reorganizací linkového vedení s otevřením prvního úseku metra C a zároveň prvního úseku pražského metra – 9. května 1974. Nahrazena byla prodlouženou linkou 136 (Vozovna Kobylisy – Sídliště Hornoměcholupská).

3837-linka-177-Vysočanská-DPP-Karosa-B-741-6150.JPGlinka 177 nedaleko stanice metra Vysočanská (foto: MCH/2015)

O rok později byla 5. února 1975 zavedena znovu, kopírujíc současnou trasu. Zavedena byla v trase Sídliště Bohnice – Lodžská (dnes Katovická) – Písečná – Kobyliské náměstí (dnes Kobylisy) – Davídkova (dnes Ládví) – Liberecká (dnes Střížkov) – Sídliště Prosek – Prosek – Náměstí Lidových milicí (dnes Vysočanská) – Harfa (dnes Nádraží Libeň) – Tesla Hloubětín (dnes Nademlejnská) – Hloubětín (dnes Kbelská). S výstavbou nového sídliště Hloubětín namísto původních řadových domů je 16. září 1975 prodloužena na Sídliště Hloubětín a o 4 roky později až k tramvajové smyčce Černý Most (dnes Lehovec).

Po dostavbě sídliště Hloubětín je výstavba směřována o kus dále, a to na projekt Černý Most I. Zde úlohu místní obsluhy obstarávají linky 221 – 223 vedoucí z Černého Mostu (dnes Lehovce) do Horních Počernic. Pro cestu používají Chlumeckou ulici (tj. dnešní hlavní tah podél metra), která je pro obyvatele na nově vznikajícím sídlišti Černý Most I. příliš daleko. Právě proto je do nových ulic 20. července 1981 zavedena linka 177, která je od Sídliště Lehovec prodloužena na Sídliště Černý Most.

3452 - linka 177 Nad Jetelkou DPP Karosa B 941 6239autobus na lince 177 stoupá do kopce z Vysočan na Prosek (foto: MCH/2015)

O rok později (30. srpna 1982) je mírně pozměněna trasa v Bohnicích, kdy už nekončí v obratišti Sídliště Bohnice, ale Sídliště Bohnice, jih (dnes Poliklinika Mazurská).

Z Bohnic se můžeme hned vrátit na Černý Most. Stosedmdesátsedmička je od 28. ledna 1984 opět prodloužena a částečně změněna trasa v oblasti Černého Mostu. Ze Sídliště Lehovec je vedena přes zastávky Hejtmanská a Bouřilova (dnes Rajská zahrada) na Sídliště Černý Most (zaniklé obratiště u zastávky Ronešova).

S dostavbou druhého úseku metra B z Florence na  Českomoravskou došlo od 23. listopadu 1990 k plošné reorganizaci linek v oblasti nového metra. Změn se dotýká i linka 177, která je zkrácena k Tesle Hloubětín (dnes Nademlejská). Úlohu linky 177 přebírají nové autobusové linky,které svážejí cestující z různých částí Černého Mostu k metru B na Českomoravskou. V podobné trase zrušené linky 177 je zavedena o rok později linka 276, která začíná na Visle (dnes Sídliště Bohnice) a odtud jede po původní trase linky 177 přes Střelničnou, Prosek, Harfu a Sídliště Lehovec na Sídliště Černý Most (provozována pouze ve špičkách). Stosedmdesátsedmička je v trase Harfa – Tesla Hloubětín vedena pouze ve špičkách pracovních dnů. Tyto špičkové spoje byly nakonec 3. dubna 1991 zrušeny, tj. jezdí 177 celotýdenně v trase Nisa (dnes Poliklinika Mazurská) – Harfa (dnes Nádraží Libeň).

3435-linka-177-Pod-Táborem-DPP-Karosa-B-741-6155.JPGKarosa B 741 na lince 177 v zastávce Pod Táborem (foto: MCH/2015)

Velkou změnou prochází 177 v roce 1995, kdy se z ní stává plnohodnotná tangenciální linka, tak, jak ji známe dnes. 18. listopadu 1995 je převedena do trasy Nisa (dnes Poliklinika Mazurská) – Zhořelecká – Podhajská pole – Písečná – Střelničná (dnes Kobylisy) – Ládví – Liberecká (dnes Střížkov) – Prosek – Vysočanská radnice (dnes Vysočanská) – Harfa (dnes Nádraží Libeň) – Spojovací – Malešické náměstí – Sídliště Malešice – Skalka – Zahradní Město – Hostivařské náměstí – Přeštická – Donovalská – Opatov – Volha – Chodov. Od 15. října 2016 byly zavedeny vložené spoje v trase Chodov – Volha jako náhrada l. 193.

V této trase vydržela překvapivě dodnes. Od roku 1995 byla postupně posilována na úkor ostatních menších linek, které byly postupně rušeny. Uveďme tak např. linky 122, 127, 145, 146 nebo 276. Obdobnou funkci jako linka 177 začala plnit i 195, která tvoří se 177 z velké části svazek. Provoz 177 byl skoro po celou dobu spjat s kloubovými vozy. První kloubové vozy se objevily 23. ledna 1978 (první dodané kloubové Ikarusy pro DPP) a od té doby jezdí na lince 177 dodnes, třebaže novějšího typu.

5328 - linka 177 Na Padesátníku DPP SOR NB 18 6878jeden z novějších SORů Dopravního podniku hl. m. Prahy v zastávce Na Groši (foto: MCH/2016)

Mapa:

177

Intervaly:

Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
Dop
Odp
Ve
Dop
Odp
Ve
6
15
7,5
20
15
15
20
20
15
20

  Platný jízdní řád

Staré jízdní řády:

Zajímavosti na trase:

  • Na Pazderce – severní přístup do botanické zahrady
  • Dunajecká – Velká skála
  • Čimický háj – Čimický háj
  • Prosek – kostel sv. Václava na Proseku – NS MČ Praha 9

463 - Prosek - kostel svVáclavakostel sv. Václava (foto: OK)

  • Malešické náměstí – botanická tahrada SOŠ Malešice – kostel sv. Václava – zámek Malešice

a73 - Malešice - zámekzámek Malešice (foto: OK)

  • Obchodní centrum Hostivař – pomník A. Švehla
  • Hostivařské náměstí – PP Meandry Botiče – Kostel Stětí sv. Jana Křtitele – NS Historií Hostivaře
  • Selská – PP Hostivař-Zaběhlice
  • Toulcův dvůr – Toulcův dvůr
  • Petýrkova – východiště do Kunratického lesa (zelená a modrá  turistická značka)
  • Chodov – pomník Budovatel metra

b29 - Chodov - kostelkostel na Chodově (foto: OK)

Fotografie z linky:

3443 - linka 177 Vysočanská DPP Karosa B 741 6105

autobus na lince 177 při odjezdu  ze zastávky Vysočanská (foto: MCH/2015)

3838 - linka 177 Vysočanská DPP Karosa B 741 6150 a SOR NB 18 6694potkání starého a nového vozu na lince 177 (foto: MCH/2015)

Video z linky:

linka 177 Poliklinika Mazurská – Chodov (video: Petr Padyasek)

Zveřejněno: 21. 6. 2013 Aktualizováno: 21. 5. 2016 Autor: Martin Chour Zdroj: dobové informační materiály, vetinari.wz.cz, autobusy.org, ropid.cz

13 Responses to Linka 177

  1. MNBV1951 říká:

    JAK STÁHNOUT JÍZDNÍ ŘÁD AUTOBUSU LINEK ČÍSLA, 177 ,152 A 200

  2. Olíček říká:

    Je tato linka nejdelší z autobusové dopravy v Praze

    • Jakub Platil říká:

      Dobrý den, nikoliv. Dle dostupných kilometráží by měla být nejdelší linkou 296. Linka 177 je pravděpodobně nejdelší u DPP.

  3. Eliška říká:

    V pondělí 11.1. jsem našla kartičku Petra H. v odpoledních hodinách v autobude č. 177. Ráda vrátím

  4. Dederon říká:

    Nemáte vozáky prosím ?

  5. andrej říká:

    Linka 177 je nejdelší, protože je METROBUS. Linka 296 je Standardní a proto není nejdelší. Ale mohla by, kdyby byla Metrobus – jede 78 minut.

    • Vítězslav Gaube říká:

      Linka 296 je kilometricky delší než 177,ale úplně nejdelší je 269 (OC Čakovice-Nádr.Uhříněves)a to 32 km.177 jen 27 a 296 jen 30.

  6. Vendula říká:

    Dobrý den,
    nejsou náhodou k dipozici dřívější jízdní řády linky 177? Ideálně od roku 2009?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.