Linka 152

 

Pražská autobusová linka 152

V provozu: celotýdenně 

Charakter trasy: klasická

Typ autobusu: kloubový

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 2 (Českomoravská, Sídliště Čimice)

Přestup na metro: B, C

Doba jízdy: 25 min

Délka linky: 11 km

Zastávky:

ČESKOMORAVSKÁ (B) – Vysočanská (B)  – Prosek (C) – Sídliště Prosek – Střížkov (C)  – Třebenická – Štěpničná (x) – Ládví (C)  – Kobylisy (C) – Služská (x) – Písečná – Čimický háj (x) – Podhajská pole – Řepínská – Libeňská (x) – Čimice – { Sídliště Čimice (T) }  – SÍDLIŠTĚ ČIMICE

Historie:

Dnes již tradiční linka 152 do Čimic nebyla tou první, která Čimice začala obsluhovat. Jednalo se totiž o linku 102, která byla zavedena 10. srpna 1926 (do roku 1951 označena jako linka C) v trase Kobylisy – Čimický háj – Kolonie (dnes poblíž zastávka Řepínská) – Bohnice (dnes poblíž zastávky Staré Bohnice). Ta sice Čimice neobsluhovala, ale jednalo se o jedinou linku, kterou cestující mohli v dané době pro cestování z Bohnic či Čimic využít.

3707 - linka 152 Březiněveská DPP Karosa B 741 6117linka 152 na Březiněveské s vozem Karosa B 741 (foto: MCH)

Do samotných Čimic se první autobusy vydaly 9. ledna 1950, opět jako linka 102 (do roku 1951 jako C). „Stodvojka“ přesto nadále jezdila do Bohnic, spoje do Čimic byla totiž jedna z jejích dvou větví.

Během změny číslování linek z písmen na čísla 31. prosince 1951 pravděpodobně došlo kvůli přehlednosti, k rozdělení linky 102 (resp. C) na linku 102 (do Bohnic) a linku 106 (do Čimic). Tento stav vydržel pouze jedno desetiletí a v roce 1961 byla linka 106 s linkou 102 sloučena bez vlivu na trasu.

1522 001

vedení linky C (předchůdce linky 102 a 152) mezi lety 1926 – 1950 (screen: MCH/mapa z roku 1944)

K opětovnému rozdělení došlo 2. ledna 1973, kdy z větve do Čimic vznikla linka 152, která poprvé zasáhla do sítě pražské hromadné dopravy. V Čimicích nová „stopadesátdvojka“ nekončila, z nich pokračovala dále do Chaber: Kobylisy, Čimická (dnes Kobyliské náměstí) – Ubikace (dnes poblíž zast. Řepínská) – Čimice – Dolní Chabry, MNV (na dnešním Hrušovanském náměstí).

Úsek z Čimic do Chaber zajišťovaly jen vybrané spoje. Ke konci roku, 3. prosince, došlo k jedné radikální změně, všechny spoje byly prodlouženy přes Kosteleckou (dnes Ďáblice) až do Čakovic k závodu J. Dimitrova, který se nacházel u křižovatky ulic Za Avií × K Avii. Z Chaber do Čakovic jezdila 152 pouze ve špičkách. Po roce a půl bylo 5. února 1975 přistoupeno k jejímu zkrácení zpět do Chaber, které bylo nahrazeno zřízení nové linky 202 ze Sídliště Ďáblice přes Lodžskou (dnes Katovická), Čimice, Dolní Chabry, MNV (dnes Hrušovanské náměstí) a Kosteleckou (dnes Ďáblice) do Čakovic k závodu J. Dimitrova, tedy podobně jako dnes.

152 001vedení linky 152 mezi lety 1975 – 1983 (screen: MCH/mapa z roku 1978)

26. března 1983 byla zkrácena od Kobylis do Čimic a s tím byl omezen i rozsah provozu – provozována byla pouze ve špičkách. Naopak na její dceřiné lince 202 (Sídliště Bohnice, jih – Čakovice, ZJD) došlo k posílení a od roku 1980 byla pro obsluhu Čimic s Ďáblicemi, Prosekem, Vysočany až po Hostivař zřízena autobusová linka 181.

P9290121příjezd linky 144 a 152 do nástupní zastávky Kobylisy (foto: LN)

S otevřením třetího úseku metra C z Florence na Fučíkovu (dnes Nádraží Holešovice) 4. listopadu 1984 bylo přistoupeno k prodloužení do trasy Fučíkova (Nádraží Holešovice)  – Vychovatelna – Ke Stírce – Písečná – Čimice – Sídliště Čimice a provoz byl obnoven opět na celotýdenní. Po zprovoznění dalšího úseku metra C, v řadě již čtvrtém, od Nádraží Holešovice na Ládví byla 26. června 2004 přesměrována k nové stanici metra Kobylis a odtud vedla stejně jako dnes do Čimic. Se zprovozním pátého úseku metra C z Ládví do Letňan 9. května 2008 byla linka 181 v oblasti Čimic nahrazena prakticky totožnou linkou 183, která sem spolu s linkou 152 a 202 jezdí dodnes. Poslední změna nastala k 1. září 2012, kdy byl provoz linky 152 omezen pouze na všední dny od 6 do 21 hodin. Od 15. října 2016 byla prodloužena na Českomoravskou a provoz byl rozšířen na celotýdenní.

P9290107linka 152 na Kobylisích (foto: LN)

Mapa:

152

Intervaly:

Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
Dop
Odp
Ve
Dop
Odp
Ve
4 – 6
15
7,5
20
15
15
20
20
15
20

* – v provozu pouze do 20 hodin Platný jízdní řád Staré jízdní řády:

Zajímavá místa na trase:

  • Čimický háj – zelená turistická značka Čimickým hájem
  • Čimice – kaple sv. Jana Nepomuckého – východiště po modré turistické značce k Vltavě – Čimický rybník

a53 - Čimice - kapličkakaplička v Čimicích (foto: OK)

  • Sídliště Čimice – východiště po zelené do Dolních Chaber a Zdib – východiště po žluté Drahanským údolím

c68 - údolí Vltavy u ústí Drahanského potokaústí Drahanského potoka (foto: OK)

 

Video z linky:

linka 152 v trase Kobylisy – Čimice (video: LN)

Zveřejněno: 24. 4. 2013 Aktualizováno: 13. 11. 2015 Autor: Martin Chour (vybrané fotografie Lukáš Nekolný, mapa Vojta Vilímec) Zdroj historie: vetinari.wz.cz,  publikace 20 let ROPID, doprava.nafoceno.cz, vlastní materiály

 

One Response to Linka 152

  1. LN říká:

    Jen opravím, že na 3. fotce je linka 152 a linka 200, ale linka 144 tam rozhodně není. A navíc 2. a 3. fotku jsem vyfotil já.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.