Linka 138

 

Pražská autobusová linka 138

V provozu: celotýdenně

Typ autobusu: midibus

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano (všechny)

Konečné zastávky: 4 (Nemocnice Krč, Sídliště Spořilov, Skalka, Zentiva)

Přestup na metro: A, C 

Doba jízdy:  16 min

Délka linky: 5 km

Zastávky:

NEMOCNICE KRČ – Nemocnice Krč (Z) – U Labutě (x)  – Kačerov (C)  – Pod Dálnicí (Z) – V Zápolí – Depo Kačerov – Starý Spořilov – Roztylské náměstí – Lešanská – Spořilov (T) – Spořilov – Měchenická – SÍDLIŠTĚ SPOŘILOV – U Lípy – Záběhlická škola – Topolová – Centrum Zahradní Město – Zahradní město – Na Padesátém – SKALKA  (A) – Michelangelova – Plošná – Mokřanská – Myšlínská – Kablo – Kovošrot – ZENTIVA

Historie:

Aktuální verze linky 138 je již třetí historickou variantou, pokaždé se tato linka objevila v rámci Prahy někde jinde a také měla odlišné funkce. V současnosti tvoří velmi důležitou spojnici (a vlastně také jedinou) mezi Spořilovem a Zahradním městem.

138-2051(2)

na další spoj čeká na Michelangelově Solaris Urbino 2051 (foto: LN)

Poprvé vyjela do ulic linka 138 dne 9. ledna 1967 do trasy: Václavské náměstí – Štěpánská – Větrov – Botanická zahrada – Výtoň – Podolská vodárna – Klikovka – AN Pankrác – Pankrác, závody 9. května, a to v důsledku zrušení trolejbusové dopravy na Pankrác. Už 11. prosince 1967 však byl zrušen závlek do areálu AN Pankrác a také na konečnou Pankrác, záv. 9. kvìtna. Namísto toho bylo zavedeno zajíždění přes Děkanku do zastávky Sídliště Pankrác.

138-2049

v obratišti Sídliště Skalka čerpá přestávku řidič vozu 2049 (foto: LN)

Linkové vedení vydrželo až do 10. května 1974, kdy ho výrazně pozměnilo uvedení do provozu prvního úseku metra C. Jednou ze změn bylo i zkrácení „stoosmatřicítky“ směrem od Sídliště Pankrác na Podolskou vodárnu. Tato varianta vydržela přes deset let, až do 31. července 1984, kdy jsme se mohli se 138 v této variantě setkat naposledy.

Hned o rok později se číslo 138 do ulic hlavního města vrátilo. Stalo se tak 2. září 1985, kdy se objevilo na trase: Náměstí Míru – Kodaňská – Koh–i–noor – Chodovská – Záběhlice – Záběhlická škola – Topolová. Další změny linky 138 „napáchalo“ prodloužení „áčka“ na Želivského 12. července 1987, které znamenalo přesun západní konečné právě k nové poslední stanici nového úseku metra. I další změna se uskutečnila kvůli prodloužení metra. 5. července 1990 se z Topolové prodloužila až k nové stanici metra A Skalka. Ale změna se udála i ve Vršovicích. Tam byla „stotřicetosmička“ zkrácena na Kodaňskou. Od 18. ledna 1997 byla ještě prodloužena do historicky nejstálejší a asi i nejznámější trasy: Skalka – Tolstého. Takto vydržela celých jedenáct let.

138-2047(4)

na zastávku Centrum Zahradní Město právě přijel Solaris 2047 linky 138 (foto: LN)

Ač se to může někomu pozdávat jakožto nesmysl, prozatimní zrušení linky vyvolalo až prodloužení „céčka“ do Letňan. 9. května 2008 tak byla 138ka na nějakou dobu zrušena.

Současná verze znamenala pro linku 138 jistou novinku – poprvé vyjela v midibusech. Došlo k tomu při příležitosti spuštění nové sítě MHD, tzv. metropolitní, 1. září 2012. Nová linka 138 tehdy byla zavedena do polookružní trasy: Sídliště Skalka – Skalka – Centrum Zahradní Město – Záběhlická škola – Sídliště Spořilov – Spořilov – Záběhlická škola – … – Sídliště Skalka. Na Sídliště Skalka zajížděla jen polovina autobusů, a to celotýdenně.

138-2049 (3)

k teprve nedávno zřízené zastávce U Lípy směřuje linka 138 (foto: LN)

Prozatím poslední úprava trasování nastala 1. prosince 2013. Změnou bylo zrušení polookružního vedení po obvodu Spořilova a ukončení linky na Sídlišti Spořilov. Tímto krokem bylo zaviněno mnoho zlého, především roztržení tzv. přestupu hrana-hrana (u jednoho nástupiště) na Spořilově s jihoměstskými linkami 135, 136, 170 a 213.

Linka má v současnosti několik variant. V celé trase na Sídliště Skalka jede stále polovina spojů, oproti zbytku trasy. Navíc jsou ještě vloženy jednosměrné posilové spoje, ráno ze Záběhlické školy k metru a odpoledne naopak. Odpolední spoje jsou vedeny již ze zastávky Michelangelova, kvůli posílení spojení od TESCA.

138-2003(2)

garantovaná návaznost z/na linky/-u 118 ne vždy kvůli zpoždění vyjde, zde se povedlo (foto: LN)

 Mapa: 138 mapa Intervaly:

 
Pracovní den
Sobota
Neděle
Úsek
Se
Ve
Dop
Odp
Ve
Dop
Odp
Ve
a)
12
15
b)
           12
30
            15
40
30
30
40
40
30
40
c)
          12
15
15
40
30
30
40
40
30
40
a) Zentiva – Skalka b) Skalka – Sídliště Spořilov c) Sídliště Spořilov – Nemocnice Krč

Platný jízdní řád Staré jízdní řády:

Linka 138 vozový JŘ – 5. 1. 2015 Zajímavá místa na trase:

  • Topolová – záměk Práče
  • Záběhlická škola – PP Meandry Botiče (0,5 km) – turistická značka do hostivařského lesoparku (0,6 km)
  • U Lípy – záměk Záběhlice – turistické značky směr Michle, Kačerov, Jižní město

Video: https://youtu.be/8HaqTktj4Wg

linka 138 v trase Sídliště Skalka – Sídliště Spořilov (video: Youtube)

Zveřejněno: 7. 2. 2013 Aktualizováno: 22. 10. 2016 Zdroje historie: autobusy.org, 20 let ROPID Autor: Jakub Platil

3 Responses to Linka 138

  1. Tonda Pacík říká:

    Jak jste udělali ten plánek,mě to z mapy.cz nejde.
    Dík za odpověď.

  2. Jan Pondělíček říká:

    Linka 138 má linkové vedení správně, ale mohli byste doplnit i článek o linkách 117 a 203, které nahradily linku 293?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.