Linka 124

 

Pražská autobusová linka 124

V provozu: celotýdenně

Typ autobusu: standardní

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 3 (Habrová, Želivského, Dvorce)

Přestup na metro: A, C

Doba jízdy: 38 min (Dvorce – Želivského) 44/46 min (Dvorce – Habrová) 

Délka linky: 11 km (Dvorce  Želivského) 13 km (Dvorce – Habrová) 

Zastávky:

HABROVÁ – Vackov (×) – Malešická (×) – Červený dvůr (×) – Mezi Hřbitovy (×) – { ŽELIVSKÉHO (A) (T) } – Želivského (A) – Bělocerkevská – Na Míčánkách – Kodaňská (T) – Kavkazská (Z) (×) – Čechovo náměstí (T) – Koh-i-noor (Z) – Bohemians – Ukrajinská – Kloboučnická – Pod Jezerkou – Michelská – Ohradní (Z) (×) – Hadovitá – Jemnická – Vyskočilova (T) – Brumlovka (+) – Budějovická (C) – Poliklinika Budějovická (C) (T) – Antala Staška (T) (×) – Krčská (Z) – Ryšánka – Na Planině – Zelený pruh (Z) – Zemanka – U Dobešky (×) – Dobeška – U Háje (×) – U Školy (×) – Dvorce (Z) (×) – DVORCE

Historie:

Linka 124 dříve bývala místní linkou obsluhující Podolí a Krč, postupem času docházelo k jejímu prodlužování na sever. Nejdříve na Kavkazskou, poté na Želivského a na závěr až na Habrovou.

Irisbus Citybus 12M byl zachycen v nástupní zastávce Dvorce (foto: LN)

Linka 124 byla zavedena 1. září 1959 jako první linka vedená Podolím, kam se do té doby mohli cestující dostat pouze tramvajemi z Braníka nebo z druhé strany z Ryšánky. „Stodvacetčtyřka“ začala propojovat právě tyto dvě jmenované lokality v trase: Dvorecké náměstí (dnes: Dvorce) – U školy Na Dobešce (dnes: Dobeška) – Na Zemance Ryšánka. V provozu byla celodenně a celotýdenně. Již 3. října 1960 byla prodloužena z Ryšánky přes Zelenou lišku, Rohovou (zastávka v Baarově ulici) a Hadovitou do konečné zastávky Michelská a následně 2. května 1961 do nové konečné o několik metrů dále – na Kloboučnickou.

Karosa B951 na lince 224 právě projíždí kruhovým objezdem, který se nachází mezi zastávkami Červený dvůr a Malešická (foto: LN)

Další změny nastávají až se stavbou prvního úseku metra C mezi Kačerovem a Sokolovskou (dnes: Florenc). Při stavbě je od 19. října 1970 zastaven provoz tramvají na Ryšánku a Kačerov, jako částečně náhradní doprava sloužila linka 124. Zrušení tramvajové trati ale linku 124 nepostihlo, až stavba severojižní magistrály, která měla za důsledek vedení 124 Vyskočilovou místo Baarovy ulice. Navíc v oblasti Budějovické, kvůli stavebním pracím, vedla před otevřením metra střídavě Olbrachtovou a ulicí Antala Staška. Nakonec se k 22. prosinci 1974 ustálila a dodnes vede Olbrachtovou ulicí (od října 2016 pouze ve směru Želivského).

vedení linky 124 mezi lety 1974 – 1990  (zdroj: Archiv DPP/mapa z roku 1985) 

S otevřením metra B mezi Florencem a Českomoravskou a tramvajové trati mezi Palmovkou a Ohradou byly zrušeny 23. listopadu 1990 autobusové linky 126 (Sídliště Ďáblice – Prosek – Harfa – Ohrada – Želivského – Kodaňská – Kloboučnická) a 127 (Nový Hloubětín – Harfa – Ohrada – Želivského – Kodaňská – Kloboučnická). Tyto linky nahradila nová linka 139 a prodloužená linka 124 v trase Dvorce – … – Kloboučnická – Koh-i-noor / Čechovo náměstí – Kodaňská – Želivského. K 18. lednu 1997 byla zkrácena od Želivského na Kavkazskou, k opětovnému prodloužení na Želivského došlo za 10 let – 2. září 2006.

 standardní SOR odbavuje cestující v nástupní zastávce Želivského (foto: LN) 

Další změna nastala 1. září 2009, při níž byla 124 prodloužena po trase zrušené linky 234 (Habrová – Malešická – Želivského) ze Želivského přes zastávky Mezi Hřbitovy a Malešická na Habrovou. V novém úseku je provozována každým druhým spojem. 

Při reorganizaci provozu na pravém břehu Vltavy došlo 15. října 2016 ke zrušení linky 205 (Zelený pruh – Antala Staška – Budějovická – Zelený pruh; ve směru Zelený pruh tak mohli cestující na Budějovické nastoupit z jedné zastávky.) Jako náhrada za linku 205 byla zavedena linka 134, která nahradila v této oblasti i linku 121. Linka 134 již jezdí pouze ulicí Antala Staška, ale aby byla zachována společná nástupní hrana ve směru Zelený pruh, musela být linka 124 odkloněna ve směru Dvorce přes zastávku Poliklinika Budějovická. V opačném směru je stejně jako před změnou vedena po ulici Olbrachtova, aby byla zajištěna společná nástupní hrana ve směru Brumlovka

Karosa B951E ev. č. 4053 míří na Habrovou (foto:LN)

Během svého vývoje byly na linku vypravovány vozy standardní délky Dopravního podniku hl. m. Prahy

Mapa:

Intervaly:

 
Pracovní den
Sobota
Neděle
Úsek
Se
Ve
Do
Od
Ve
Do
Od
Ve
a)
6
15
7/8
15 – 20
15
15
15 – 20
20
15
15 – 20
b)
12
30
15
30 – 40
30
30
30 – 40
40
30
30 – 40
a) Dvorce – Želivského b) Želivského – Habrová

Platný jízdní řád

Staré jízdní řády:

Vozové jízdní řády:

Zajímavá místa na trase:

  • Dvorce – Podolský dvůr, Přírodní památka Dvorecké stráně
  • Dobeška – Přírodní památka Branické skály, Divadlo Dobeška

Vávrova vyhlídka (zdroj: Mapy.cz autor: Petr Kamenčák)

  • Krčská – Hřbitov Nusle, Knihovna Husitské teologické fakulty Univerzity Karlovy
  • Antala Staška  kostel sv. Františka z Assisi

c20 - Krč - kostel svFrantiška z Assisikostel sv. Františka z Assisi (foto: OK)

  • Poliklinika Budějovická – Poliklinika Budějovická, Úřad městské části Praha 4, OC DBK Budějovická
  • Brumlovka, Vyskočilova – komplex kancelářských budov BB Centrum, Baarův park
  • Michelská – Michelská synagoga
  • Pod Jezerkou – Divadlo Na Jezerce, park Jezerka

Jezerka (zdroj: Mapy.cz autor: Pavel Mrazek)

  • Ukrajinská – železniční stanice Praha-Vršovice, Poliklinika Vršovice
  • Bohemians – Městský stadion Ďolíček – Bohemians 1905, Dannerův park
  • Čechovo náměstí – kostel sv. Václava, náměstí Svatopluka Čecha
  • Kavkazská – nákupní centrum Eden, EDEN ARÉNA, Ministerstvo životního prostředí

Stadion Eden (zdroj: Mapy.cz autor: NovyUZ)

  • Želivského – Palác Vinohrady (původně Strojimport, dnes Casablanca), Poliklinika Vinohrady, Židovské hřbitovy, Hotel Don Giovanni
  • Mezi Hřbitovy – Olšanské hřbitovy, Pravoslavný chrám Zesnutí sv. Bohorodice

Video z linky:

Zveřejněno: 7. 2. 2013 – Martin Chour
Aktualizováno: 23. 3. 2018, 20. 7. 2018 – Vojtěch Jánský
Video: Lukáš Nekolný 

5 Responses to Linka 124

  1. LN říká:

    Třetí fotografie byla pořízena v obratišti Dvorce, nikoliv Habrová.

  2. Vlasta Bokočová říká:

    Chtěla bych moc poděkovat jednomu vašemu řidiči ze 124 Dvorce Podolí. 22.2.2016 jel můj vnuk ze školy . Má nohu v sádře a tak se mu přihodilo, že mu při vystupování vypadl mobil z kapsy. Doma byl hrozně neštastný a tak z mého telefonu zavolal na ten svůj. Po chvilce se ozval pan řičič ze 124 a oznámil vnukovi, že 15.55 bude s autobusem Na planině aby si přišel pro telefon. byl to autobus č. 40055. Vnuk radostí plakal. Prosím odměnte tohoto pana řidiče, protože to už se nevidí, aby to někdo vrátil. Moc mu děkujeme a přejeme hodně zdraví a štěstí v jeho pracovním i osobním životě.

  3. Taťána Shelepova říká:

    Dobrý den. Ztratila jsem malou tašku s vodou a dětskými ponožkami ve 124 autobuse úplně vzadu, 20. května na zastávce Ryšánka cca v 21.57. Napište prosím, když se najde.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *