Brno

 

Dne 12. 4. 2014 jsem navštívil město Brno. V Brně najdete kromě metra snad všechny dopravní prostředky (tramvaje, trolejbusy, autobusy, lodě, …). Ve článku vám shrnu to nejzajímavější o brněnské MHD.

KT8D5.N2KT8D5.N2 (foto: MCH)

Tramvaje

V Brně jezdí tramvajové linky 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11 a 12. Nejvytíženější linkou je linka 1, která i o víkendu s intervalem 10 minut nestačí někdy pobírat cestující. Druhou linkou, která je dosti vytížená je linka 8, na které jezdí výhradně kloubové vozy, jelikož její konečná v Líšni není obvyklá smyčka, ale 2 kusé koleje. Na této lince proto potkáte jen vozy KT8D5R.N2. Jedna ze zastávek je trochu v podzemí, a proto je tato zastávka nazývána také jako „brněnské metro“. Kromě těchto 2 zmiňovaných linek zde naleznete plno dalších…

KT8D5.N2 v LíšniKT8D5.N2 v Líšni (foto: MCH)

Oproti Praze má Brno hlavně rekonstruované tramvaje a nikoli nové. Je to dáno také tím, že Dopravní podnik Brna má méně peněz než ten pražský. Nalezneme zde mnoho modifikací tramvají T3, K2, KT8D5 a dále vozy T6A5, Vario,  Anitry, RT6N1 a 13T. Tyto vozy jsou rozmístěné do 2 brněnských tramvajových vozoven Medlánky a Pisárky. Vozovny jsou velmi narvané vozy. Hodně vozů také nestojí uvnitř ve vozovně, ale na dvoře vozovny. Celkem má Dopravní podnik Brna kolem 300 tramvají a délku tramvajové sítě 137 km.

zastávkazastávka (foto: MCH)

U tramvají funguje velmi dobře informační systém, který se stále rozvíjí. Kvalita vozů a údržba je také na vysoké úrovni. Oproti Praze si jízdní řády dělá sám Dopravní podnik Brna a taky to tak vypadá. Intervaly jsou povětšinou dostačující, přehledné a zapamatovatelné a kapacita vozů rovnoměrně naddimenzovaná. Kvalita tramvajových tratí je někdy trochu horší oproti Praze. Někde se tramvaj třeba houpe z jedné strany na druhou, ale stav kolejí není zas tak špatný. Tento jev platí hlavně na tratích, kde jede vůz po vlastním tělese na okrajových částech města Brna. Zastávkové sloupky jsou velmi vydařené. Bohužel zde nejezdí žádné noční tramvajové linky. Do roku 2004 zajišťovaly noční linky také tramvaje.

muzeum tramvajímuzeum tramvají (FOTO: MCH)

Většina linek má interval ve všední dny 5 minut, o víkendu 10 minut a v neděli večer linky 1, 8 a 12 interval 6 – 7 minut. V ranní špičce jsou intervaly kolem 3 – 4 minut. Kromě linek 3, 10 a 11 toto platí u všech linek. Linka 3 jezdí po 10 minutách ve všední dny a o víkendu po 20 minutách, linka 10 jezdí po 20 nebo po 30 minutách ve všední dny a o víkendu po hodině a linka 11 jezdí jen ve všední dny s intervalem 10 minut. Jízdní řády jsou zde rozděleny logicky na všední den, všední den – prázdniny a víkend a vzhledově vypadají také dobře. Drobnou poznámku bych ale měl, že spoje v JŘ nejsou stejně velkým písmem (spoje v ranní špičce) a pokud je spoj nízkopodlažní, tak zabírá zase moc místa v JŘ.

linka 8 směr Líšeňlinka 8 směr Líšeň (foto: MCH)

Trolejbusy

V Brně jezdí celkem 13 trolejbusových linek označených 25, 26, 27, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 a 38. Linky 25 a 26 jsou tangenciální a uvezou nejvíce cestujících. Tyto 2 linky doplňuje ve špičce posilová linka 27, která má cca 7 zastávek (krátká trasa linek 25 a 26). Délka trolejbusové sítě dosahuje v Brně 54 km a proto je také nejdelší trolejbusovou sítí v Česku. Do roku 2000 byly v noční dopravě provozovány i některé trolejbusové linky.

trolejbus 21 Tr21 Tr  (foto: JM)

Většina trolejbusů je už hodně starých. Některé jsou v provozu přes 25 let! Převažují zde vozy 14Tr. Kromě těchto vozů, zde potkáme také standardní vozy typu 21Tr a kloubové vozy 15TrM a 25 Tr. Vozový park sice není moderní, ale údržbáři a další pracovníci se o trolejbusy velmi dobře starají. Postupem času se však vozy opravují hůře a mohou být i nebezpečné, proto se již musí některé vyřazovat. V současnosti se bude obnovovat vozový park vozy SOR ve trolejbusové verzi (Jak dlouho asi vydrží? :D). Dopravní podnik Brna má v současnosti okolo 150 vozů, které jsou běžně vypravovány na linky. Bohužel však nejsou skoro žádné záložní vozy. Vozy jsou rozmístěny do 4 vozoven, které nesou názvy Husovice, Slatina a Komín.

trolejbus 14 Tr14 Tr (foto: JM)

Intervaly na trolejbusových linkách jsou oproti tramvajím trochu odlišné. Většinou jezdí ve špičce po 6 – 8 minutách, v sedle po 10 minutách a o víkendu po 10 a 20 minutách. Vyskytují se tu však  i linky, které jezdí v ranní špičce po 2 minutách a odpoledne také (v souhrnném provozu). Kromě linky 27 a 35 zde jezdí všechny linky i  o víkendu.

Autobusy

V Brně jezdí celkem 40 denních autobusových linek označený čísly 40, 42, 43, 44, 46, 47, 48, 49, 50, 52, 53, 54, 55, 57, 58, 59, 60, 61, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 80, 81, 82, 84, 85, 86, 87 a 88. Linky mají různé intervaly a každá je různě vytížená. Kromě denních linek zde jezdí i linky noční označený čísly 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98 a 99 (Jedná se o autobusové linky.)

Citelis 12MCitelis 12M (foto: MCH)

Vozový park zaujímá mnoho typů vozů. Naleznete zde vozy B 731, B 732, B 741, B 931, B 941, B 951, B 961, Citybus 12M, Citelis 12M a 18M, Stratos a Crossway LE. Vozový park je proto mnohem modernější než u trolejbusů. Nízkopodlažních vozů je docela dost a celkem se tu dohromady nachází kolem 300 vozů. Těchto 300 vozů je rozděleno do 4 garáží s názvy Medlánky a Slatina.

3 Karosy B 732Karosa B 731 (foto: JM)

Autobusy obsluhují velkou část města. Nalezneme je na každém rohu. Mimo město se objevují i na několika příměstských linkách poblíž Brna. Některé spoje městských autobusových linek zajišťují autobusy regionálních dopravců (ČSAD Tišnov, BusLine, BORS Břeclav atd.), naopak DPMB zajišťuje provoz na některých regionálních linkách v blízkosti Brna (210, 302, 303, 403). Zastávkové sloupku u autobusů jsou v dobrém stavu. Jsou stejné jako u tramvají. Intervaly jsou poměrně slušné a to i o víkendu. Autobusy nemají sice jednotný interval, ale každá linka má svůj interval po celý den stejný.

jízdní řádjízdní řád (foto: MCH)

Lodě

Kromě tramvají, trolejbusů a autobusů zde jezdí také 1 lodní linka, která není označena číslem. Trasa je Bystrc – Kozí horka – Sokolské koupaliště – U kotvy – Osada – Cyklistická –  hrad Veveří – Mečkov – Skály – Veverská Bítýška. Lodní linka jezdí od 9 do 21 hodin. Na této lince se vystřídá několik lodí, jelikož celá trasa trvá 1 hodinu a 10 minut a jedna nebo 2 lodě by to nezvládly.

logo

Závěrem bych řekl, že brněnská MHD je velmi kvalitní. Jediné, co by bylo potřeba, je obnovit vozový park novějšími vozy.

Zveřejněno: 13. 4. 2014 Autor: Martin Chour, některé fotky Jakub Martinský

9 Responses to Brno

  1. Jakub Martinský říká:

    Na 3. fotce od konce se jedná o autobusy typu B731, nikoliv B732 jak je zde chybně uvedeno.

  2. Martin říká:

    Máte v textu pár faktických chyb – tramvajové vozovny jsou jen Medlánky a Pisárky, autobusové jsou Medlánky a Slatina a trolejbusy mají vozovny Komín, Husovice a Slatina.
    Dále bych prodil opravit sdělení o kusých kolejí na konečné linky 8 Mifkova.
    A ještě doplnění k autobusům: některé spoje městských autobusových linek zajišťují autobusy regionálních dopravců (ČSAD Tišnov, BusLine, BORS Břeclav atd.), naopak DPMB zajišťuje provoz na některých regionálních linkách v blízkosti Brna (210, 302, 303, 403).

  3. Tonda Pacík říká:

    od 27 června jezdí i linka 63

  4. Tonda Pacík říká:

    Je tu chyba zastávkových sloupku autobusů

  5. Jaroslava K. říká:

    Jezdím tramvají č. 4. Asi je to jediná linka, na které jsou pouze vozy se schody. Dostat se do takového vozu, nebo vystoupit z něj, např. na Masarykové ul. je pro seniory obrovský problém.
    Jiráskova čtvrť je oblastí, kde je hodně starých lidí. Ulehčili byste nám život nasazením vozů s plošinou.

  6. Zdeněk Hudík říká:

    Na lince 8 nepotkáme ani jeden z typů KT8D5, kT8D5.N a KT8D5.N2, kdyžtak KT8D5R.N2 a velmi vzácně KT8D5N… a dále snad ani nemám sílu 😀

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *