Následující článek ukazuje několik novinek, které jsou sepsány v Dopravním plánu hlavního města Prahy na roky 2018 – 2020.
Vlaky
1) Opatření dosažitelná na současné infrastruktuře:
- rozvoj sítě spěšných vlaků za účelem rychlého spojení hlavních sídel Středočeského kraje a Prahy (Benešov u Prahy, Beroun, Čáslav, Dobříš, Hořovice, Kolín, Nymburk, Poděbrady, Kralupy nad Vltavou, Kladno, Mělník, Mladá Boleslav, Neratovice, Příbram, Rakovník, Slaný)
- výhledově lze uvažovat o prodloužení spěšných vlaků do dalších vhodných lokalit na neelektrizovaných tratích (Vlašim, Sedlčany, Velvary) – vhodné je v tomto případě uvažovat o pořízení hybridních vozidel nebo elektrických vozidel schopných provozu na trati bez pevného trakčního vedení
- posílení role železnice omezením souběžné autobusové dopravy (například v úseku Benešov – Praha nebo Kolín – Praha), snížení zátěže autobusových terminálů na území Prahy (Roztyly, Černý Most, Florenc)
- zřízení výstupu z vhodného podchodu (severní) žel. st. Praha hl. n. ve směru Žižkov a Vinohrady a zřízení 8. nástupiště v žst. Praha hl. n.
S7
- prodloužení z Českého Brodu do Nymburka (propojení s linkou S12)
S8 a S88
- posílení dopravy v návaznosti na zavedení spěšných vlaků na trati Benešov – Praha
S41
- prodloužení do Hostivaře
- přečíslování na S49
- zřízení zastávky Praha-Depo Hostivař
S71
- zavedení nové městské železniční linky Praha-Vršovice – Praha-Běchovice
2) Dopravní opatření realizovatelná po provedení modernizace infrastruktury:
- po výstavbě segregovaných tratí uvažovaných ve směrech Beroun/Hořovice/Příbram, Benešov, Lovosice, Kolín, Mladá Boleslav/Mělník popř. Liberec bude možné tyto tratě využít pro rychlou regionální dopravu, a to buď prostřednictvím zastávek u významných přestupních terminálů ležících přímo na těchto tratích, nebo pomocí vhodných přípojných spojovacích tratí na stávající infrastrukturu.
S1
- zkrácení intervalu na trase Praha – Úvaly na 10 min. ve špičkách pracovního dne
- v požadované kvalitě možné realizovat po vybudování odlehčovací tratě Praha-Běchovice – Kolín včetně čtvrté koleje Praha-Libeň – Praha-Běchovice – segregace dálkové a regionální osobní dopravy
S3
- posílení v pracovní dny v úseku Praha – Všetaty (špičkový interval 30 min.)
- lze realizovat po modernizaci železniční trati Praha-Vysočany – Všetaty (minimálně částečné zdvoukolejnění, popř. elektrizace)
S4
- posílení úseku Praha Masarykovo nádraží – Kralupy nad Vltavou (pracovní dny špičkový interval 15 min.)
- lze realizovat nejdříve po dokončení rekonstrukce Negrelliho viaduktu
S5
- řešení dopravy na trati Praha – Kladno s odbočkou na Letiště Václava Havla – linkové vedení a intervaly vlaků budou přesněji specifikovány v dalších stupních dokumentace
- lze realizovat po modernizaci železniční trati Praha – Kladno s odbočkou k Letišti Václava Havla
S6
- posílení v pracovní dny v úseku Praha-Smíchov – Nučice (špičkový interval 20 min., resp. 15 min. v případě elektrizace trati)
- lze realizovat po ukončení odklonové trasy související s modernizací železniční trati Praha-Smíchov – Řevnice – Beroun
- prodloužení linky S6 do Prahy hl. n.
- lze realizovat po zkapacitnění úseku Praha hl. n. – Praha-Smíchov
S7
- zavedení intervalu 10 min. obousměrně a také v odpolední špičce v úseku Praha hl. n. – Praha-Radotín
- prodloužení vlaků vedených v tomto intervalu do stanice Dobřichovice
- lze realizovat po modernizaci železniční trati Praha-Smíchov – Řevnice – Beroun
S8 a S88
- precizace provozního konceptu – zavedení důsledného taktového jízdního řádu v celé trati
- v požadované kvalitě možné realizovat po zkapacitnění trati Praha – Vrané nad Vltavou – Čerčany/Dobříš – nové výhybny, popř. automatická hradla (dílčí zrychlení dopravy)
S9
- prodloužení do Milovic v pracovní dny
- v úseku Praha – Lysá nad Labem dosažení souhrnného intervalu (spolu s linkou S2) 15 min. ve špičce pracovního dne (v současnosti 30 min.)
- v požadované kvalitě možné realizovat po modernizaci železniční trati Praha-Vysočany – Lysá nad Labem
- zkrácení intervalu na trase Praha – Říčany na 10 min. ve špičkách pracovního dne
- v požadované kvalitě možné realizovat po vybudování odlehčovací tratě Praha-Vršovice – Benešov
S61
- zavedení nové městské železniční linky Praha-Smíchov – Praha-Vršovice – Praha-Běchovice (včetně nových železničních zastávek)
- v požadované kvalitě možné realizovat po modernizaci trati, především po zřízení nových železničních zastávek (Praha-Výtoň, Praha-Eden, Praha-Zahradní Město, Praha-Depo Hostivař, Praha-Jiráskova čtvrť, Praha-Jahodnice, Praha-Hostavice)
S71
- zavedení nové městské železniční linky Praha-Radotín – Praha-Krč – Praha-Depo Hostivař – Praha-Běchovice
- v požadované kvalitě možné realizovat po modernizaci trati a zřízení nových železničních zastávek (Praha-Velká Chuchle – posun zastávky, Praha-Kačerov – spojovací trať, Praha-Spořilov, Praha-Zahradní Město, Praha-Depo Hostivař)
R41
- zavedení spěšných vlaků do Kolína se zastávkami v Českém Brodě a Pečkách s prodloužením až do centra Kutné Hory s cílem jízdní doby max. do 55 minut
- nutnost realizace tzv. „kutnohorského oblouku“ a elektrifikace trati ze žel. st. Kutná Hora hl. n. do stanice Kutná Hora město
Metro
B
- interval v ranní špičce 120 sekund (spolu s novým zabezpečovacím zařízením)
Tramvaje
Nové tramvajové tratě a smyčky:
- Divoká Šárka – Dědinská
- Sídliště Barrandov – Holyně – Slivenec
- Sídliště Modřany – Libuš
- smyčka Zahradní Město
- smyčka Depo Hostivař
- Dvorecký most
Další zanesené tratě v územním plánu:
- Kobylisy – Bohnice
- v Počernické ulici
- Dědinská – Dlouhá Míle – Terminál Jih.
Doporučené k zanesení do územního plánu:
- trať kolem hlavního nádraží
- návrat tramvají na horní část Václavského náměstí
Tramvajové tratě, které mohou nahradit silně zatížené autobusové tahy:
- Spořilov – Opatov – Jižní Město (v koordinaci s tratí Želivského – Chodovská)
- Želivského – Slavia – Chodovská
- Nádraží Podbaba – Suchdol
- Budějovická – Dvorce (Jeremenkova ul.)
- Na Veselí – Pankrác – Budějovická (ke stanici metra Pankrác prioritně ještě před realizací trasy metra D)
- Michle – Vyskočilova – Budějovická (systémové propojení tratí)
- Nádraží Hostivař – Hornoměcholupská – Petrovice – Háje
- Sídliště Řepy – Zličín
Tramvajové tratě mimo město – vlakotramvaje:
- Vozovna Kobylisy – Zdiby
- Praha – Brandýs n. L.
- Opatov – Čestlice/Průhonice
- Zbraslav – Vrané n. Vlt. – Dobříš
- Praha – Hostivice
- Praha – Kostelec n. Č. l.
Autobusy
- sjednocení společné zastávky od metra linky B Vysočanská ve směru Kbely
- zavedení minibusové linky v trase Nádraží Zbraslav – Dolní Černošice přes Žabovřesky, Baně a Lipence
- zavedení autobusové linky z Dívčích Hradů přes Radlickou, Malvazinky k tramvajové zastávce U Zvonu.
- zavedení expresní autobusové linky v tunelech Městského okruhu, v tunelovém komplexu Blanka – velký potenciál nejen uspokojit dosavadní zákazníky veřejné dopravy, ale zejména přilákat uživatele IAD.
- zavedení dvoukloubových autobusů – I. etapa 119, II. etapa 107, 112 a 136, III. etapa 125, 189, 200 a 215 (při zhoršení nedostatku řidičů)
- nasazení 15 metrových vozidel na příměstských linkách – Vhodné může být jejich použití například na linkách s provozem po dálnicích, zejména tedy na příměstských linkách, neboť 15m autobusy mohou nabídnout více míst k sezení než standardní, v některých případech dokonce i více než v kloubové.
101
- prodloužení z Vršovic přes Vinohrady na Žižkov
130
- prodloužení do sídliště Metropole Zličín
159
- nová linka, která posílí linku 156 ve směru od metra na Holešovický ostrov.
165
- prodloužení do nového obratiště Na Drahách ve Zbraslavi
175
- posílení linky v trase Florenc – Skalka
182
- prodloužení do Kbel a Vinoře
- prodloužení z Opatova do konečné zastávky Ve Vilkách (posílení l. 383 kvůli nové bytové zástavbě)
208
- obsluha nově vzniklé čtvrti Sídliště Jahodnice – odkloněna ulicí Lomnická
212
- zavedení víkendového provozu
224
- prodloužení z Petrovic do Pitkovic ulicí V Pitkovičkách (kvůli nové obytné zástavbě)
225
- nasazení kloubových vozů
243
- prodloužení do zastávky K Radotínu
246
- prodloužení do sídliště Metropole Zličín
Lanovky
LD
- dřívějšího zahájení provozu (v pracovní dny cca v 6:30, ostatní provozní dny cca v 8:00), případně i pozdější ukončení provozu (cca 0:30).
Preferenční opatření
Nové vyhrazení jízdní pruhy v ranní špičce v ulicích:
- Ďáblická
- Vídeňská
- Starokolínská
- Českobrodská
- Modřanská
- Libušská
Uvažované jízdní pruhy:
- Střelničná u stanice metra Ládví
- Plzeňská mezi zastávkami Krematorium Motol a Hlušičkova
- Jeremiášova směrem k Plzeňské
- Bělohorská od Patočkovy k Tomanově
- Kukulova směrem k Vypichu
- Pražský okruh mezi dálnicí D11 a sjezdem na Běchovice
Prodloužení stávajících vyhrazených pruhů:
- Strakonická
- Vysočanská
- Plzeňská
- Kamýcká
- hotecká
- Horňátecká
- Jugoslávských partyzánů
Úpravy stávajících vyhrazených pruhů směřující k lepší funkčnosti a respektovanosti:
- Ke Krči
- Kukulova
Autor: Martin Chour
Zveřejněno: 16. 9. 2018, zdroj: pid.cz