Po vyhraném soudním sporu se do pozice vedoucího oddělení dopravní obslužnosti Krajského úřadu Středočeského kraje (KÚSK) vrátil Ing. František Mráček, člověk, který v obdobné funkci působil do roku 2012 a jeho působení je úzce spjato s dobou hejtmana Davida Ratha a náměstka pro dopravu Robina Povšíka (oba z ČSSD). Připomeňme si proto stručně toto období.
Doba společného působení Ratha a Mráčka na Středočeském kraji v letech 2010 – 2012 je silně poznamenána bojem Středočeského kraje s Prahou a organizátorem dopravy ROPID a také výrazným omezováním zejména autobusové dopravy v regionu. Z navrženého výrazného snížení počtu spojů byla nakonec realizována jen část, celou řadu spojů totiž převzaly k financování jednotlivé obce, aby pro občany bylo zachováno potřebné dopravní spojení.
V téže době se Středočeský kraj snažil ukončit spolupráci s organizací ROPID, která spravuje Pražskou integrovanou dopravu (PID), bylo vyloučené jakékoliv rozšiřování Pražské integrované dopravy (PID) a kraj budoval vlastní Středočeskou integrovanou dopravu (SID), ta však ve skutečnosti není plnohodnotným integrovaným systémem, např. nenabízí plně přestupní tarif, téměř žádnou koordinaci spojů a není do ní zapojena železnice. Středočeský kraj v roce 2012 připravoval výpověď smluv na všechny krajské autobusové linky a nové soutěže na dopravce, ovšem bez koordinace s Prahou. Linky měly být nově v systému SID – včetně těch, které již předtím byly v PID zahrnuty. Proti tomu však byla Praha i řada obcí, které se podílejí na spolufinancování linek, a odmítly jim vypovědět smlouvy.
Celá tato krize, která výrazně uškodila veřejné dopravě ve Středočeském kraji, skončila se zatčením hejtmana Davida Ratha. V atmosféře protestů ze strany představitelů obcí, opozice i vedení Prahy následně náměstek Robin Povšík označil chystané změny za špatně připravené, prohlásil, že je do nich třeba vnést prvek rozumu a začal jednat o zcela jiném řešení. Nedlouho nato byl ze své funkce odvolán i František Mráček. Náměstek Povšík tak z celé situace vybruslil s čistým štítem vstříc slibné politické kariéře, dnes je předsedou středočeské ČSSD a politickým náměstkem ministryně práce a sociálních věcí.
Po zatčení Ratha a odvolání Mráčka se regionální doprava ve Středočeském kraji začala po letech zase rozvíjet. Vedení kraje došlo k závěru, že nejvhodnější bude zavést systém přibližně na bázi PID, který lze případně následně transformovat – např. upravit tarif nebo název. Brzy tak došlo k integraci nových relací do PID, nejprve úseků linek, které byly ve skutečnosti přejezdy z linek PID ve směru Kutná Hora, Uhlířské Janovice a Poděbrady, následně byly dointegrovány linky do Mělníka a Neratovic. Do dneška se podařilo zapojit do PID řadu oblastí, např. část Kladenska, Neveklovsko, části Kolínska a Nymburska nebo trasu z Prahy do Sedlčan. Zavedení PID znamenalo pro místní obyvatele téměř vždy zlepšení dopravní obslužnosti a často také úspory při cestování veřejnou dopravou.
Jenže František Mráček byl v úřednické pozici a jeho odvolání nebylo v souladu se zákonem. Proto se nyní se do vedení oddělení dopravní obslužnosti kraje vrací tento člověk, který je hlavním důvodem, proč již dávno není v PID integrovaný celý Středočeský kraj, na rozdíl např. od Jihomoravského kraje, kde funguje plnohodnotný integrovaný systém na celém již od roku 2010.
Po svém nástupu se Mráček příliš neprojevoval, nicméně v květnu a červnu byly provedeny rozsáhlé personální změny v organizaci Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK), která je zodpovědná za veřejnou dopravu ve Středočeském kraji (v úzké a prozatím efektivní spolupráci s organizací ROPID). Je otázka, zda to bude mít dopad na podobu další integrace nebo na objem objednávky v nově integrovaných oblastech.
Připomeňte si několik tehdejších článků z médií a tiskových zpráv ROPIDu:
Informace k situaci ve Středočeském kraji – ROPID
Středočeská autobusová doprava – ROPID vybízí ke spolupráci
Středočeský kraj se od pondělka zbaví dalších spojů – iRozhlas
Válka Středočeského kraje s Ropidem může skončit kolapsem dopravy – iDnes
Rathův náměstek chce zrušit tendry na dopravce chystané hejtmanem – vz24
Zveřejněno: 30. 6. 2019
Autor: Ondřej Kališ
Rok 2021 přinesl do světa trolejbusů dvě zajímavá výročí: 80 let od zahájení provozu a…
V roce 2019 zveřejnila příspěvková organizace ROPID, pověřená řízením dopravního systému Prahy a Středočeského kraje…
Dnem 13.12. bude do systému PID zařazeno Hořovicko a Berounsko. Stávající linku 380 do Berouna…
Dnem 15.11. naposledy vyjela linka HOBR Expres. Do 2.11. ji provozoval dopravce SAND, od 3.11.…
Ode dne 1.11. byl uzavřen výstup Na Knížecí ze stanice Anděl v rámci výměny eskalátorů.…
Arriva střední Čechy již 14. června v Plzeňském kraji nahradila více jak 20 let operující…