Maroko se nachází na severu Afriky a je cca 5x větší a má 3,5x více obyvatel než Česká republika. V letošním roce byl spuštěn program, který má během 5 let obnovit vozový park autobusů většiny měst – celkem bude dodáno do roku 2029 přesně 3 796 autobusů.

V roce 2030 Maroko spolupořádá mistrovství světa ve fotbale, což sebou nese nejen zajištění adekvátní dopravy, ale i dobrou reputaci celé země. V prosinci letošního roku se koná také Africký pohár národů, který se v Maroku pořádá po 37 letech! Pravidelně se tento turnaj koná každé 2 roky. I proto první várka autobusů dochází právě nyní. První autobusy byly dopraveny do Maroka z Číny na přelomu října a listopadu.
Celkem bude v letošním roce dodáno 968 vozidel (cca polovina již dorazila), z nichž je 723 elektrobusů (standardní Yutong ZK6128BEVG a kloubové Yutong ZK6180BEVG) a 245 je dieselových autobusů (King Long XMQ6127AGW). Jedná se zároveň o první marocké elektrobusy – dosud byly vozové parky městských podniků obnovovány pouze dieselovými autobusy. Z letošní dodávky (I. fáze projektu) nebude dodáno 519 vozidel, které budou dodány v příštím roce – celkem tedy I. fáze projektu obsahuje 1 487 vozidel. Autobusy jsou určené pro města Marakéš, Agadir, Tanger, Tetouan, Fés, Beni Mellal, Settat a Sidi Bennour, tedy ty největší (pozn. největší město Casablanca s 4 mil. obyvateli dostalo 700 nových autobusů již v roce 2021).
Díky těmto dodávkám bude možné vyřadit všechny vysokopodlažní autobusy na linkách v Marakéši, Tangeru, Tetouanu, Agadiru, Settatu, Sidi Bennour a také ojeté nízkopodlažní autobusy ve Fésu. Všechny tyto autobusy pochází z let 1999 – 2015. Největšími městy s vysokopodlažními autobusy tak zůstanou Oujda a Meknes s 500 000 obyvateli, kterých se dotkne až II./III. fáze projektu.
V roce 2026 by měly dorazit nové autobusy do dalších měst v rámci II. fáze projektu. Celkem by se mělo jednat o 827 autobusů + plus autobusy nedodané v roce 2025 z první fáze, jak již bylo řečeno výše. Dodány budou do měst Dakhla, Guelmim, Oujda, Essaouira, Tinerhir, Taounate a Sidi Bennour.
Nové autobusy mezi lety 2027 – 2029 dorazí také do dalších měst v rámci III. fáze – do Meknes, Casablanky (700 vozidel roku 2028), Laayoune, El Jadida (115 vozidel roku 2027), Khouribgy, Beni Mellalu, Azemmouru, Al Aaroui a Nadoru. Celkem by se mělo jednat o 1 482 autobusů.
Připomeňme, že v posledních 6 letech bylo zařazeno přes 1 500 nových autobusů v Maroku – v největším městě Casablance (740 vozidel), v hlavním městě Rabatu (348 vozidel), dále pak v Kenitře (136 vozidel), Safi + Nadoru (cca 117 vozidel), Meknes (cca 75 vozidel), El Jadidě (50 vozidel), Agadiru (30 vozidel), Beni Mellal (přes 29 vozidel), Laayoune (25 vozidel), Tantanu, ale i v dalších menších městech. Převážně se jednalo o autobusy značek Mercedes, MAN, Scania, Volvo, Iveco, ale také Karsan či Isuzu. Současná obměna vozového parku je tak největší v novodobé historii, neboť v posledních 6 letech nebylo dodáno ani zdaleka tolik vozidel, co má být dodáno od konce října roku 2025 do konce roku 2026 – celkem 2 314 autobusů (nepočítáme obnovu vozidel z dalších smluv, tedy nových autobusů bude ještě více).

Více o dopravě v Maroku si můžete přečíst také v našem článku.
Autor: Martin Chour
Zveřejněno: 9. 11. 2025