Poslední Karosa v Ploiești dojezdila. Éra českých autobusů se dál nenápadně uzavírá.

Rumunské město Ploiești se v roce 2025 definitivně rozloučilo se svou poslední Karosou. V místním městském provozu tím skončila kapitola, která trvala více než čtvrt století a byla výjimečná nejen svou délkou, ale i tím, že šlo o jediný vůz značky Karosa, jenž zde kdy v MHD pravidelně jezdil.
Karosa B 931: 26 let služby v jednom městě
Tímto vozem byla Karosa B 931 z roku 1998 (zařazená v roce 1999) evidenčního čísla 2295. Do provozu v Ploiești byla zařazena hned od začátku svého působení a nepřetržitě sloužila celých 26 let. Pro místní dopravní provoz se stala nenápadnou, ale vytrvalou stálicí.
Naposledy vyrazila do ulic v první polovině roku 2025. Její další službu však ukončila závažná porucha převodovky, po níž byl vůz odstaven, což se potvrdilo nyní v prosinci 2025. Oprava již nebyla realizována a Karosa tak tiše dojezdila bez oficiálního rozloučení – přesně tak, jak to u těchto autobusů bývalo zvykem. Ještě v září 2025 byla představena na dni otevřených dveří místního dopravního podniku jako součást vozového parku.
Poslední Karosa v městském provozu v Evropě? Žilina drží prapor
Po vyřazení vozu v Ploiești zůstává poslední provozní městská Karosa v pravidelné MHD už pouze na Slovensku, konkrétně v Žilině. Jedná se o kloubovou Karosu B 961E z roku 2006, která se letos na podzim ocitla velmi blízko konce.
V provozu by se měla udržet do konce dubna 2026, kdy jí vyprší platnost technické prohlídky. Cestující ji mohou potkat především na ranním posilovém spoji linky č. 22, kde stále plní svou úlohu – byť už s vědomím blížícího se konce.
Konec Karos řady 93x v české linkové dopravě
Symbolický milník nastal také v České republice. V pátek 12. prosince 2025 vyjela naposledy do pravidelného linkového provozu poslední Karosa C 934 z roku 1998, která držela zároveň prvenství nejstaršího autobusu v linkovém provozu v ČR v roce 2025 (nově se jím stane Mercedes-Benz Tourismo O 350 RHD z roku 1999 dopravce United Buses, který je vypravován na dálkové linky, pokud nepočítáme letos 2x vypravený muzejní vůz Karosa C 734 z roku 1990 na linky č. 421304 a 421305 dopravce Autodoprava Daniel Sládek). Stalo se tak na lince 555 001, kterou provozují František Gerlický a Břetislav Kafka.
Posledním zástupcem této generace, který nadále vozí cestující, zůstává už jen Karosa C 935.1034 Récréo z roku 2001 (která byla dovezená jako ojetá v roce 2018 z Francie), která je nasazovaná na regionálních linkách 421304, 421307, 421308 dopravce Autodoprava Daniel Sládek v okolí Karlových Varů. Výjimečně je možné ji potkat i na lince 421405 z K. Varů až do Plzně.
Naděje pro fanoušky: zimní skibusy
Přesto ještě není všem dnům konec. Městské Karosy se s velkou pravděpodobností objeví i v zimní sezóně 2025/2026, a to v roli skibusů – od 20. prosince v Peci pod Sněžkou a od 25. prosince v Říčkách v Orlických horách. Do provozu by mohly zasáhnout 2 – 4 vozidla typů B 951E, B 952 a B 952E. Pro fanoušky klasických českých autobusů tak půjde o jednu z posledních příležitostí, jak se s městskými Karosami v běžném provozu ještě svézt – byť už jen sezónně a v horském prostředí.
V provozu je ovšem stále zhruba desítka autobusů Karosa řady 95x/Axer, které jezdí zejména v regionální a dálkové dopravě (dopravci BRISEN TRANSPORT, Jan Kukla, Autobusy VKJ, ŠVARCTRANS, Autodoprava Daniel Sládek, BOBOSPED, AKV bus, SKI-BUSY).
Autor: Martin Chour
Zveřejněno: 17. 12. 2025