Ve městě Biškek, hlavním městě Kyrgyzstánu, městská správa představila plán na přestavbu stávajících trolejbusů na plně elektrické autobusy.

Zbývajících 52 trolejbusů BKM a Trolza z roku 2018 mají být upraveny – instalace baterií a odstranění závislosti na trolejovém vedení. Tyto vozidla nebylo možné předat do jiných měst (v případě Kyrgyzstánu jen do Oše) nebo odprodat do zahraničí, neboť jsou dotací vázány na provoz v Biškeku. Město uvádí, že cílem je přeměnit tyto vozy na “elektrické autobusy” s akumulátorem, čímž budou moci jezdit bez kabelového vedení. Veškerý trolejbusový systém byl v Biškeku totiž v v k 3. listopadu 2024 zrušen a trolejové vedení sneseno během první poloviny roku 2025. Ještě na začátku roku 2024 přitom jezdilo v Biškeku 10 trolejbusových linek a poslední nová trolejbusová trať byla otevřena v roce 2018!
Zatím se takto podařilo přestavět jeden trolejbus BKM 321, který bylo možné v létě spatřit v ulicích města. Zda se tento projekt vyplatí a budou přestavěny i zbývající trolejbusy, je ve hvězdách…
Na druhou stranu ačkoliv byl provoz trolejbusů zastaven, město ve velkém omladilo svůj vozový park. Mezi lety 2023 – 2025 bylo dodáno kolem 1 300 nových autobusů na zemní plyn od čínských značek Zhong Tong, Golden Dragon a turecké Isuzu. Celkem má vozový park nyní kolem 1 600 autobusů, které jsou maximálně 7 let staré.
V druhé polovině roku 2025 zároveň začal provoz prvních elektrobusů v Biškeku – celkem bylo dodáno 120 elektrobusů Ankai HFF6124G03EV, které byly od 12. července 2025 nasazeny na bývalé trolejbusové trasy č. 5 a 10T (pouze dvě vozidla) a plný start začal mezi 25. – 27. zářím 2025, kdy se objevily elektrobusy na bývalých trolejbusových trasách č. 4, 5, 10, 10T a 11T.

Stejný osud měly i trolejbusy v Narynu, kde byl ukončen provoz koncem května 2024 a od července 2024 vyjelo ve městě 5 elektrobusů od Yutongu, které trolejbusy nahradily. Oficiálně úřady oznámily zastavení provozu trolejbusů v Narynu v březnu 2025.
Autor: Martin Chour
Zveřejněno: 23. 10. 2025