Po 15 letech byl obnoven provoz MHD v hlavním městě Libanonu, dříve zde jezdily Karosy

V Libanonu jezdilo od roku 1997 celkem 220 autobusů typu Karosa B 731 (vyrobené v roce 1996), které ale dlouho nevydržely, neboť dle místních libanonských médií nebyly určeny pro zdejší provoz a byly dodány jako ojeté, což nebyla pravda, neboť autobusy byly dodány jako nové ve specifikaci pro “teplé” trhy. Autobusům se přehříval motor, jezdily na horských trasách, pro který nebyly městské autobusy stavěny a z celé dodávky přišlo už cca 60 autobusů nepojízdných. Dalších zhruba 50 vozidel se porouchalo při uvedení do provozu a zhruba dalších 100 autobusů vydrželo jezdit další 2 roky. Připomeňme, že ve stejné sérii byla dodána i tatáž Karosa B 731 do Ruska, která zde vydržela jezdit 20 let!

Karosa B 731 v Beirutu v prosince 2022

K těmto autobusům se v roce 1999 přidalo ještě 40 autobusů Mitssubishi a 12 autobusů od společnosti Alba. Celkem měl městský podnik kolem 250 autobusů, které ale postupně chátraly a v roce 2009 bylo v provozu jen pouhých 10 autobusů (kdy byl přesně provoz zcela ukončen není známo), následně byl provoz zcela zastaven. Ještě do roku 2004 byl provoz relativně stabilní. Ještě v prosinci 2022 byl jeden z vraků Karosa B 731 možné spatřit v místní garáži.

V roce 2022 dorazilo darem do hlavního města Beirutu celkem 50 ojetých Irisbusů Citelis z RATP z Francie, se kterými měla být městská doprava obnovena. Připomeňme, že cca mezi lety 2009 – 2024 sice autobusy v Beirutu jezdily, jednalo se ale pouze o soukromé staré dodávky s kapacitou kolem 10 – 15 cestujících, které měly často nedostatečnou kapacitu.

Provoz státních autobusů započal 10. července 2024  a postupně se rozšiřoval až do dubna 2025, kdy bylo v provozu už 11 linek. Provozovány jsou denně od 6 do 19 hodin v intervalu kolem 25 minut. Mnozí by se mohli zeptat, proč provoz nebyl obnoven už po dodávce francouzských autobusů v roce 2022, každopádně docházelo k různým komplikacím spojeným s podfinancovaným dopravním sektorem ve státě. Zajímavé ale je, že finance byly na přelakování ojetých autobusů. Do provozu jsou postupně zařazovány i dodávky Mitsubishi z roku 1999, které prošly opravou. Celkem je v plánu provozovat 96 autobusů.

Do provozu je zařazováno 50 ojetých Citelisů z Francie

Autor: Martin Chour
Zveřejněno: 30. 10. 2025

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru