Ázérbájdžán obnovuje provoz na 4 železniční tratích pro osobní dopravu (cca 260 km)

Ázérbájdžán zažívá v posledních 10 letech poměrný velký boom v železniční dopravě, což se nedá srovnat se sousední Gruzií či Arménií, kde zůstává železniční provoz spíše sílou vůle než strategických opatření. Celkem se jedná o cca 260 km obnovených tratí pro osobní dopravu.

V letech 2024 a 2025 bylo uvedeno do provozu 10 nových jednotek Stadler Flirt

V letošním roce byly znovuotevřeny 4 tratě pro osobní dopravu poté, co byly v roce 2020 (nebo i dříve) uzavřeny. Všechny tratě zároveň prošly rekonstrukcí, aby bylo možné na těchto tratích jezdit rychle – osobní vlaky mají průměrnou rychlost kolem 90 km/h včetně zastavování ve stanicích.

Znovuotevřené trasy:

1. Baku – Yevlax – Saki – Balakan (cca 450 km)

Jedná se o jediný noční vlak a zároveň jediný lůžkový vlak v Ázérbájdžánu. Tím, že jsou pozemní hranice uzavřené (resp. možné je překročit hranice Ázérbájdžánu pouze pěšky do Gruzie, ale ne zpět), byly všechny jiné noční vlaky s Covidem zrušeny v roce 2020. Vlak využívá nově zrekonstruovanou trať (160 km, zbytek jedou vlaky po hlavním koridoru) a jsou na něj nasazeny zrekonstruované lůžkové vagony v minulém roce. Nabízí celkem 3 třídy – kupéčkové lůžkové pro 2 nebo 4 osoby a otevřené lůžkové vagony. V provozu je 1 noční pár vlaků, denní vlaky zatím obnoveny nebyly, které byly pozastaveny v roce 2020. Vlaky byly obnoveny 3. ledna 2025.

2. Baku – Yevlax – Ganca – Agstafa – Qazax (cca 460 km)

Dalším obnoveným spojením, které bylo s Covidem uzavřeno, je hlavní ázérbájdžánský koridor. Ten byl obnovován postupně. Nejdříve v roce 2022 byly obnoveny vlaky z Baku do města Ganca, poté v roce 2023 do Agstafy a naposled 15. června 2025 až do Qazax, který ovšem již neleží na hlavním koridoru a je vzdálený od Agstafy cca 12 km. V létě 2024 byl také rozšířen provoz z jednoho páru vlaků denně na 2 páry denně díky dodávce nových dieselových jednotek Stadler Flirt.

3. Baku – Yevlax – Barda – Agdam (cca 360 km)

Na této trase nedošlo pouze k obnovení původního páru vlaků, ale také k prodloužení z Bardy do 35 km vzdáleného města Agdam, kde vlaky jezdily před začátkem války o Náhorní Karabach v 90. letech. Většinu trati ale jede vlak po hlavním koridoru (cca 285 km). Trať se nadále rekonstruuje dále směrem k Náhornímu Karabachu (do Khankendi), kam budou poté i osobní vlaky prodlouženy. Spojení bylo obnoveno 30. srpna 2025. Vlak jezdí bohužel jen 1x týdně – v sobotu ráno z Baku a v neděli večer do Baku a nasazovány jsou dieselové jednotky Stadler Flirt.

4. Mingacevir – Ganja – Agstafa (cca 175 km)

Dalším obnoveným spojením je z Mingaceviru do Aranu (cca 15 km) a dále po hlavním koridoru do města Ganja a Agstafa. Do Mingaceviru se osobní vlaky vrátily po 14 letech! V provozu jsou 2 páry vlaků denně od 29. září 2025. Nasazovány jsou opět dieselové jednotky Stadler Flirt.

Nové tratě v Ázérbájdžánu a obnovení tratí, které byly v 90. letech uzavřeny v důsledku války

Připomeňme, že v roce 2023 byla otevřena pro osobní dopravu také nová trať z Baku do Gabaly, kde opět vlaky nejdříve jedou po hlavním koridoru a následně v Laki uhýbají a jedou po zcela nové 42 km dlouhé trati do Gabaly. Vlak je v provozu bohužel opět jen 1x týdně – v sobotu ráno z Baku a v neděli večer zpět a nasazovány jsou elektrické jednotky Stadler Flirt.

Ázérbájdžán nadále podniká kroky k rekonstrukci stávající sítě železnice, zejména v oblasti Náhorního Karabachu (do Khankendi) nebo podél íránských hranic s cílem propojit přes území Arménie svoji exklávu Nachičevan.

Posílení příměstské železnice v Baku o 85 %!

V roce 2025 došlo k posílení příměstské železnice kolem Baku o 55 – 85 %. Místo dosavadních 66 spojů jede nově 104 spojů v pracovní dny a o víkendu místo 30 celkem 56 spojů. Vlaky jsou zde posilovány dlouhodobě, neboť neustále přibývá počet cestujících. Nejdříve v roce 2015 došlo k obnovení provozu na trati Baku – Sumqayit (západní trať) a pořízení 4 dvoupatrových jednotek Stadler Kiss, poté v roce 2019 k obnově provozu na trati východněji, která rovněž vede do Sumqayitu (tam byl prodloužen až 2020) a pořízení dalších 5 dvoupatrových jednotek Stadler Kiss. V následujících letech posílení dalšími 2 soupravami (velkoprostorové vagony + lokomotiva, které měly původně sloužit pro mezinárodní vlaky do Tbilisi, které kvůli uzavřeným hranicím nemohou jezdit) a naposled v letošním roce doplněním 3 jednopodlažních jednotek Stadler Flirt (min. jezdí zatím jedna). Celkem tak v příměstské dopravě jezdí denně kolem 12 oběhů mezi zmíněným Baku a Sumqayitem.

Některé tratě stále nejsou obnoveny

Stále se ovšem nepodařilo obnovit provoz na všech tratích, kde jezdily před Covidem osobní vlaky, např. k hranicím s Ruskem na severu, k hranicím s Íránem na jihu, podél íránských hranic směrem k Nachičevanu nebo ještě východněji po hlavním koridoru směrem k hranicím s Gruzií. Kdy se tyto vlaky obnoví, je zatím otázkou.

železniční tratě v Ázérbájdžánu
schéma obnovovaných tratí uzavřených spolu s válkou o Náhorní Karabach

Autor: Martin Chour
Zveřejněno: 26. 10. 2025

 

1 názor na “Ázérbájdžán obnovuje provoz na 4 železniční tratích pro osobní dopravu (cca 260 km)”

  1. Usually I do not read article on blogs however I would like to say that this writeup very compelled me to take a look at and do so Your writing taste has been amazed me Thanks quite nice post

Napsat komentář: Ransom Hirthe Zruš odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru