Fès čeká dopravní obrat: nové autobusy mají ukončit utrpení
Fès, Maroko – Ve 2. největším městě Maroka (1,3 milionu obyvatel), kde každodenní cesta do práce či školy připomíná boj o místo, začíná nová kapitola veřejné dopravy. Fès uvedl do provozuv září 2025 40 nových městských autobusů v rámci rozsáhlého plánu modernizace městské mobility, který má postupně nahradit zastaralý vozový park a zlepšit kvalitu přepravy pro více než milion obyvatel.
Další nová vozidla na cestě
Podle plánu radnice má být v letech 2025–2027 nasazeno až 261 nových autobusů a zároveň bude ukončena smlouva se současnou společností City Bus a nahrazena společností CTM (která již provozuje zmíněných 40 vozidel). Navíc v rámci Afrického fotbalu národů, který se letos bude konat v Maroku (po 37 letech) a který se koná každý dva roky, Maroko zakoupí 723 autobusů Yutong, z nichž část zamíří také do Fésu. Celkem by se měl vozový park 3-4 násobit.
Prvních 40 dodaných autobusů je značek Scania (30 vozidel) a Mercedes (10 kloubových vozidel).


Dopravní krize, která trvá roky
Ve Fésu dnes běžně vídáme přeplněné autobusy s desítkami stojících cestujících, dlouhé čekací doby a časté poruchy. Podle místních obyvatel není neobvyklé čekat na spoj i více než 40 minut – a když autobus konečně dorazí, často se do něj již nelze dostat.
Současný vozový park města čítá přibližně 100 starých autobusů, z nichž mnohé jsou v provozu více než 15 let. Důležité je říct, že město má sice 3x méně než například marocká Casablanca, ale má 10x méně autobusů, stejně tak oblast Rabatu má obdobně obyvatel, ale 3-4x více vozidel MHD.
Stav zmíněných 100 autobusů bývá špatný – klimatizace nefunguje, dveře se často porouchávají, některé vozy dokonce jezdí s nouzově opravenými sedačkami či světly, rozbitými okny a s otevřenými dveřmi, protože autobusy jsou přervané. Tyto autobusy dříve jezdily v Casablance (2022 – 2023), největším městě Maroka, a předtím přes 10 let v Evropě. Dnes se tak jedná o 15 – 20 let stará vozidla značek Mercedes, Solaris, MAN a Scania.
Do té doby byl provoz zajišťován ještě staršími marockými autobusy, které byly vysokopodlažní a ve výrazně horším stavu, než jsou i současné ojeté evropské autobusy, které dojíždějí nyní poslední kilometry. S části z nich se setkáme stále ve Fésu na příměstské dopravě.
Autor: Martin Chour
Zveřejněno: 15. 10. 2025