Kišiněv
Kišiněv je hlavní město Moldavska. Žije zde cca 500 000 obyvatel, v celé aglomeraci Kišiněvu je to pak cca 720 000 obyvatel, kam zajíždí všude i linky MHD.
Městská doprava v Kišiněvě je zajišťována trolejbusy (od roku 1972) a autobusy. Za poslední roky ušla městská doprava velkou obměnou. V rámci trolejbusové i autobusové dopravy se setkáte pouze s nízkopodlažními vozidly (od roku 2025), všechny autobusy jsou klimatizované, některé autobusy/trolejbusy jsou 15metrové a 18metrové a v některých lze platit také kartou.
Ve všech prostředcích MHD naleznete průvodčího, od kterého si koupíte jízdenky. Aktuální polohu vozidel můžete sledovat přes aplikaci EasyWay včetně jízdních řádů a tras linek. Na nejvytíženějších zastávkách naleznete online odjezdy vozidel, ale co je ještě důležitější, na všech zastávkách naleznete jízdní řády i schéma linkového vedení, což je na východní systémy MHD zázrak. Jediná vada na kráse jsou netaktové jízdní řády, tedy interval například 12-44 minut na jedné lince během špičky.
MHD je v provozu od 5 hodin do 22 hodin, s tím že provoz postupně po 19. hodině klesá a ne všechny linky jezdí až do večera. Autobusy nesou čísla 2 – 65, trolejbusy pak 1 – 38. Vadou na kráse může být, že některá čísla se překrývají, kdy například číslo 2, 9, 10, 12, 16, 21, 24, 28, 33 nebo 36 mají jak autobusy, tak trolejbusy. O to víc je to zmatečné, když mimo centrum jezdí trolejbusy na dieselagregát, tedy bez trolejí.
Ve městě nadále zůstalo několik linek maršrutek (mikrobusů), které obsluhují povětšinou starší dodávky a platí se na rozdíl od klasických autobusů a trolejbusů u řidiče a zásadně hotově. Ty najdeme v číselném rozpětí 103 – 191 a ve městě jich jezdí posledních 15 linek. Velká část byla v posledních letech zrušena a byly zavedeny trolejbusové linky, které zčásti využívají trolejového vedení a dále dieselagregát.
Jelikož Moldavsko nemá příliš mnoho peněz, v posledních letech se vozový park MHD obnovoval ojetými autobusy ze severských zemí, zejména z Finska, Švédska a Norska, a to jak ve 12metrové, 15metrové nebo 18metrové verzi – jedná se o MANy, Solarisy a VDL. Nové autobusy má Kišiněv z let 2019 – 2021, kdy do města přijelo 131 tureckých nízkopodlažních autobusů Anadolu Isuzu Citiport 12, díky čemuž bylo možné vyřadit staré vysokopodlažní Ikarusy 260 a 280 a také MANy Lion´s Classic. Od roku 2021 je městská autobusová doprava plně nízkopodlažní a všechny autobusy jsou klimatizované. V současnosti zajišťuje městskou dopravu přes 200 autobusů.
Vozový park trolejbusů se pak skládá pouze z nízkopodlažních vozidel od roku 2025, nicméně na rozdíl od autobusů nejsou většinou trolejbusy vybaveny klimatizací. Do roku 2024 bylo možné potkat v Kišiněvě také české trolejbusy Škoda 14Tr nebo spoustu starých ruských vysokopodlažních trolejbusů Ziu. Ve městě jezdí cca 370 trolejbusů a i zde došlo a stále dochází k výrazné obměně a zároveň navyšování počtu trolejbusů na rozdíl od minulosti (aktuálně se dává do provozu dalších 60 ojetých trolejbusů).
S počátkem války na Ukrajině přestalo Moldavsko odebírat trolejbusy z Běloruska (trolejbusy BKM, resp. RTEC, neboť výzbroj pochází z Moldavska, ale karoserie byla montována v Bělorusku od BKM) a spoléhá se pouze na dodávku ojetých trolejbusů ze severských zemí. Zároveň se v Moldavsku rozebíhá výroba vlastních trolejbusů Dnipro T203 – zatím byl ale vyroben jen jeden vůz a sériová výroba nezačala (dosud se tyto trolejbusy vyráběly jen na Ukrajině s použitím běloruských dílů od MAZu).
v Kišiněvě se také nachází jediná lanovka v Moldavsku, která byla otevřena v roce 1991 a uzavřena roku 1996. Reálně ale fungovala pouze 1 rok!

Vozový park trolejbusů (ev. č. 1001 – 3999):
- BKM 321 – 99 ks, výroba 2011
- RTEC 62321 M1 (BKM) – 105 ks, výroba 2013 – 2015, 2021 – 2022
- RTEC 62420 1M1 (BKM) – 1 ks, výroba 2014
- RTEC 62321 M2 (BKM) – 66 ks, výroba 2015 – 2019
- RTEC 62321 00DM3 (BKM) – 60 ks, výroba 2018 – 2021
- RTEC 62433 03M1 (BKM) – 5 ks, výroba 2020
- Škoda 24Tr – 45 ks, zařazené 2020 – 2025 (výroba 2007 – 2008, ex Lotyšsko)
- Solaris Trollino II 18 – 38 ks, zařazené 2020 – 2025 (výroba 2003 – 2005, ex Lotyšsko, Estonsko a Švýcarsko)
- Phileas Trolley VDL – 1 ks, zařazen 2022 (výroba 2014, ex Itálie)
- Van Hool AG 300T – 9 ks, zařazené 2024 (výroba 2002 – 2003, ex Rakousko)
- Solaris Trollino II 12, 12 ks, zařazené 2024 – 2025 (výroba 2006 – 2010, ex ČR a Estonsko)
- Solaris Trollino II 18, 12 ks, zařazené 2025 (výroba 2007 – 2009, ex Estonsko)
- Solaris Trollino III 18 AC MetroStyle, zařazen 2025 (výroba 2008)
Vozový park autobusů (ev. č. 643 – 1051):
- Anadolu Isuzu Cityport 12 – 132 ks, od 2019
- Volvo B12BLE – 4 ks, od 2021 (vyrobené 2011, ex Norsko)
- VDL Citea II XLE-129 – 3 ks, od 2021 (vyrobené 2012, ex Finsko)
- VDL Citea II XLE-145 – 37 ks, od 2021 (vyrobené 2012, ex Finsko)
- MAN Lion’s City LL NL313-15 CNG – 16 ks, od 2021 (vyrobené 2011, ex Norsko)
- Solaris Urbino 18 – 28 ks, od 2022, 2023 a 2024 (vyrobené 2012 a 2017, ex Švédsko a Norsko)
Tiraspol + Benderi
Druhým největším městem Moldavska je Tiraspol a čtvrtým Benderi, které se sice oficiálně nacházejí na území Moldavské republiky, ve skutečnosti jsou ale součástí Podněsterské republiky, která vyhlásila svou nezávislost v roce 1992 po rozpadu Sovětského svazu v roce 1991. Tiraspol má zhruba 130 000 obyvatel a Benderi 90 000 obyvatel. Obě městě se ale postupně kvůli nepříznivé ekonomické situaci vylidňují.
Benderi
Co obě města spojuje, je nejen most, ale trolejbusový provoz, který byl mezi oběma městy zprovozněn v roce 1993. V té době už existovala trolejbusová doprava v Tiraspolu. Postupně byl provoz v Benderách rozšiřován, a to postupně v letech 1998, 2000, 2002, 2008 a v novodobé historii také v letech 2018 (prodloužení o 2 km na sídlišti Chomutjanovka, kde byl utvořen okruh) a 2019 (prodloužení o 2 km na sídlišti Solněčnij, aby byl utvořen okruh). Celkem dnes jezdí 5 linek po Benderách a jedna s číslem 19 do Tiraspolu. V plánu je výstavba dalších tratí (dvě městské) a jedna příměstská – do obce Varnica, kde jezdí dnes autobusová linka č. 7. V plánu byla i výstavba trati do Ternovky v 90. letech, nicméně stavba byla pozastavena a od té doby zde trolejbusy připomínají jen mohutné trolejbusové sloupy pro trolejové vedení. Trolejbusy na linkách č. 1, 2, 4 a 5 v Benderi jezdí od 5.30 do 22.30, linky 3 a 19 pak končí ve 21 hodin. Všechny linky mají interval cca 10 – 20 minut.
Provoz městských autobusových linek č. 1 – 25 v Benderi zajišťuje od července 2025 soukromá společnost Dynamo-Service LLC (místo kombinace městského podniku a soukromých dopravců do července 2025), který na ně nasazuje 6-7metrové mikrobusy od Mercedesu a Volkswagenu. Na linkách č. 4, 6 a 7 existují tzv. zlevněné spoje (celkem 4 pořadí), které rozšiřují levnou dopravu i do oblastí, kde nejezdí trolejbusy. Setkáme se tu s kapacitnějšími autobusy – s 8metrovým Mercedesem Sprinterem City (linka č. 4), 8,5metrovými autobusy MAZ-206 (linka č. 7), PAZ-32053 (linka č. 6) nebo 12metrovým Volvem 8700LE (linka č. 7). Minimálně na jaře roku 2025 byl v provozu také jeden MAN Lion´City na lince č. 7 u městského podniku. Tyto linky jsou v provozu cca od 6 do 22 hodin.
Tiraspol
Podobně jako v Benderi, i v Tiraspolu došlo v posledních letech k rozšiřování trolejbusového systému. Naposled byla prodloužena linka č. 2 v roce 2020 na konečnou v ulici Junosti na východě města (prodloužení o 2 km). Trolejbusy v Tiraspolu jezdí od roku 1967 – jedná se tak o nejstarší provoz v dnešním Moldavsku. Na rozdíl od Benderi, kde všechny linky č. 1, 2, 3, 4 a 5 jezdí ve slušném intervalu (= cca po 10 – 20 minutách), v Tiraspolu je situace horší. Kromě linek 2 a 19 (které jezdí ve špičce po 10 – 20 minutách) jezdí na zbylých linkách, tj. linkách 1, 3, 4, 6 a 7 pouze jeden trolejbus, tedy interval pak je cca 60 – 90 minut (linky č. 1 a 3 jsme ani nezahlédli). Trolejbusy jsou v provozu od 5.30 do 21 hodin, linky č. 1, 3 a 6 pak provoz končí už v 17.30, linky 4 a 7 pak ve 20 hodin, tedy po 20. hodině jezdí jen linky 2 a 19.
Kromě klasických trolejbusových linek potkáme v Tiraspolu i maršrutky (mikrobusy), které jsou značené č. 1 – 23 a v provozu jsou od 6 do 22 hodin (linka č. 2, která kopíruje téměř trolejbusovou linku č. 2, až do 23 hodin). Na linkách č. 14 a 23 se setkáme i s elektrickými mikrobusy (dodávkami) od značek Huang Hai, DongFeng, Higer a Mercedes.
Tiraspol + Benderi
Celková délka sítě je cca 58 km (24 km Benderi + 28 km Tiraspol + 6 km meziměstský úsek). Tiraspolské trolejbusy mají 4 typy barev – žluto-červená (Ziu-682), modro-bílá (Ziu-682, MAZ-103T), světle zelená (nízkopodlažní vozidla) a žlutá (nízkopodlažní vozidla). Benderské trolejbusy pak 2 typy barev – bílo-zelená (Ziu-682) a červená (nízkopodlažní vozidla).

Provoz je zajišťován ze dvou třetin starými vysokopodlažními trolejbusy Ziu z 80., 90. let a také počátku druhého tisíciletí, často pak se jedná o vyřazené trolejbusy z jiných provozů, zejména z Běloruska a Ruska – nejstarší trolejbusy jsou tak v provozu přes 40 let! První nízkopodlažní trolejbusy začaly jezdit v Tiraspolu a Benderách roku 2012 a postupně se přidávaly další – jedná se o běloruské BKM 321, BKM 420030, MAZy-103T (ty jako ojeté z Minsku), MAZ-203T (jako ojetý z Minsku) a ruské VMZ-5298. Celkem bylo dodáno 22 nízkopodlažních vozidel (provozních je 21). V posledních 5 letech ovšem byl dodán pouze jeden nový trolejbus. Celkem tak jezdí v obou městech přes 60 trolejbusů.

Cena jízdného jsou 4 podněsterské ruble – a to jak v Benderách, tak v Tiraspolu. Od ledna 2026 se cena zvedne na 4,5 podněsterské ruble (= cca 5,5 Kč). Ve všech prostředcích MHD je od července 2025 nutné platit bankovní kartou. Průvodčí jsou i přes možnost platby kartou v trolejbusech zachováni, nicméně i u nich je nutné platit kartou.

Vozový park trolejbusů:
- Ziu-682 – 41 ks (ev. č. 1-53, 187 – 252), vyrobené 1984 – 2007
- MAZ-103T – 1 ks (ev.č. 263, 264 – trvale neprovozní), vyrobené 2000 – 2001 (dodané 2012)
- BKM 42030 – 2 ks (ev.č. 255, 260), vyrobené 2012
- BKM 321 – 10 ks (ev.č. 253 – 269), vyrobené 2012
- VMZ-5298 – 7 ks ev.č. 54 – 58, 270, 271), vyrobené 2014 – 2019
- MAZ-203T – 1 ks (ev.č. 59), vyrobený 2017 (dodaný 2021)
Vozový park autobusů:
- MAZ 206 – 3 ks (+3 ks odstavené), vyrobené 2012 (pro linku č. 7)
- MAZ 256 – 1 ks (+2 odstavené), vyrobené 2012
- MAN Lion´s City – 1 ks (+ 1 ks odstavený), dodaný 2022 (pro linku č. 7)
- Volvo 8700LE – 1 ks, dodaný 2025 (pro linku č. 7)
- Mercedes-Benz Sprinter W903/W904/W906/Vario – cca 25 ks
- Volkwagen LT35/LT46/Crafter – cca 5 ks
Balti
Třetím největším městem Moldavska se 100 000 obyvateli a zároveň 2. provozem trolejbusů je Balti, nacházející se na sever od Kišiněva. Dostanete se sem za 1,5 h mikrobusem z Kišiněva.
Trolejbusová síť je v Balti mnohem menší, má cca 38 km, nicméně v posledních letech byl provoz značně rozšířen díky dodání parciálních trolejbusů, které dokáží jezdit i bez trolejového vedení – naposledy byl provoz rozšířen v roce 2025. Trolejbusy zde jezdí od roku 1972 a až do roku 2024 se obyvatelé mohli setkat ve městě s vysokopodlažními trolejbusy – konkrétně Ziu, BKM, VMZ a i jedním Škoda 14Tr. Aktuálně jezdí v Balti nízkopodlažní běloruské trolejbusy BKM 321 z roku 2014 a bělorusko-ukrajinské Dnipro T203 (montované trolejbusy na Ukrajině z běloruských dílů od MAZu) z let 2021, 2023, 2024 a 2025. Poslední nová vozidla budou pravděpodobně zařazena do konce roku 2025, čímž se zvýší počet trolejbusů ve městě na 57 vozidel.
MHD je v provozu od 6 do 23.30 hodin, autobusy pak do 21 hodin. Nejčastěji pak jezdí linky č. 1, 2, 3, 4 a 125, které jezdí ve špičce po 10 – 20 minutách (linka č. 2 až po 5 minutách). Do roku 2014 byly v provozu v Balti 3 trolejbusové linky. S příchodem nových trolejbusů, které dokážou jezdit i bez trolejového vedení, postupně dochází k rozšiřování provozu (tučně vyznačeny nové úseky) a v blízké budoucnosti by zde mělo jezdit celkem 11 linek:
- č. 1 (propojuje západní tovární zónu s letištěm přes centrum)
- č. 2 (propojuje severní sídliště s centrem a nádražím)
- č. 3 (propojuje západní sídliště s centrem a letištěm)
- č. 4 od 2014 (propojení vrchu severního s jižním sídlištěm přes centrum, kde trolejbusy nejezdily)
- č. 5 od 2014 (propojení západního sídl. s nádražím “jižní” trasou přes centrum, zrušeno 2021, plánována obnova koncem r. 2025)
- č. 6 od 2021 (propojení nového západního sídl. s nádražím “severní” trasou, kde trolejbusy nejezdily)
- č. 7 od 2021 (propojení severního sídliště s centrem a vesnicí Elizaveta, kde trolejbusy nejezdily)
- č. 8 od 2022 (dříve jako 2C, okružní linka s obsluhou východních částí města, kde trolejbusy nejezdily)
- č. 9 od 2022 (dříve jako 2A, okružní linka ze severního sídliště přes centrum a nádraží zpět na sídliště)
- č. 10 od 2024 (propojení nádraží s centrem a čtvrtí Baltii Noi, kde trolejbusy nejezdily)
- č. 11 od 2025 (propojení západní prům. oblasti s centrem a vesnicí Sadovoe, kde trolejbusy nejezdily, očekává se od konce roku 2025)

U nových trolejbusů je možné také platit ve vozidle kartou, u starších z roku 2014 bude tento systém postupně zaveden. U zbylých trolejbusů nalezneme průvodčí, stejně tak u autobusů. Aktuální polohu vozidel můžete sledovat přes aplikaci EasyWay včetně jízdních řádů a tras linek.
Autobusová doprava v Balti není příliš slavná. Skládá se zejména ze starých vysokopodlažních ojetých autobusů značek Mercedes, MAN nebo maršrutek. Některé autobusy jsou dokonce z 80. a 90. let. I tak ale byla autobusová doprava v roce 2024 a 2025 redukována díky rozšíření provozu trolejbusů – nyní jezdí autobusy jen na:
- č. 9 (1 vůz) – propojuje centrum s nádražím (shodná jako l. 9)
- č. 101 (mikrobusy) – propojuje západní prům. zónu s letištěm (shodná jako l. 1)
- č. 108 (mikrobusy) – propojuje severní s jižním sídlištěm (téměř shodná jako l. 4)
- č. 109 (mikrobusy) – propojuje západní sídl. s nádražím (shodná jako l. 6)
- č. 110 (1 vůz) – propojuje centrum s vesnicí Dobrogea Noua (téměř shodná jako l. 10)
- č. 117 (1 vůz) – propojuje centrum s vesnicí Elizaveta (shodná jako l. 7)
- č. 122 (1 vůz) – propojuje centrum s vesnicí Sadovoe (shodná jako l. 11)
- č. 125 (5 vozů) – propojuje jižní sídliště přes centrum s letištěm (téměř shodná jako l. 2)
Každopádně do konce roku 2025 by mělo být dodáno do Balti 10 ojetých autobusů Volvo (+ dalších 12 ojetých autobusů na náhradní díly) z rumunské Resity (jedná se o autobusy Volvo 7700, Volvo 8700LE a Saffle 7500 z let 2006 – 2008), které by měly právě zmíněné staré autobusy nahradit.
V rámci příměstské autobusové dopravy se pak můžete dostat cca 3x denně do okolních vesnic, kam jezdí často 12metrové autobusy, zejména na trasách Balti – Tiplesti, Balti – Tambula, Balti – Singureni, Balti – Putinesti a Balti – Singerei Noi. Do Tambuly se v ranních hodinách svezete patrně posledním zástupcem Mercedesů-Benz O305 na světě – z roku 1985.
Vozový park trolejbusů (ev. č. 2001 – 2057):
- BKM 321 – 23 ks (ev.č. 2001 – 2023), vyrobené 2014
- Dnipro T203 – 34 ks (ev. č. 2024 – 2057), vyrobené 2021 – 2025 (v sériích po 11 ks, 1 ks a 22 ks).
Vozový park autobusů:
- Mercedes-Benz O303 – cca 2 ks, vyrobené 198x, 199x (nasazován jen na l. 110)
- Mercedes-Benz O405 – cca 4 ks, vyrobené 198x, 199x (nasazovány jen na l. 9, 117 a 125)
- Mercedes-Benz O345 Conecto – 1 ks, vyrobený 2002 (od 2021, ex Německo, nasazován jen na l. 122)
- MAN Lion’s City TÜ EL283 – 1 ks (+1 neprovozní), vyrobený 2005 – 2006 (od 2020, ex Německo)
- Mercedes-Benz Citaro I – 2 ks (+3 neprovozní), vyrobené 2006 (od 2020, ex Německo)
- MAN A20 Lion’s City Ü NÜ**3 – 1 ks (ex Německo)
Rybnica
Pátým největším městem s 50 000 obyvateli je Rybnica, která se ovšem nachází opět na území Podněsterské republiky. V provozu jsou zde maršrutky (linky č. 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 14, 15 a 17) a na 2 linkách (linka 20 a 25) 12metrové autobusy, které ale jezdí jen od 9 do 14 hodin. Setkáme se tu se 3 nízkopodlažními MANy Lion´s City.
Další města mají už pod 50 000 obyvatel a v provozu na MHD jsou maximálně maršrutky (mikrobusy). Například v Dubossari s cca 25 000 obyvateli je v provozu 9 linek (č. 1 – 9) od 6 do 18 hodin, z nichž 2 jsou v provozu pouze ve špičce nebo v Grigoriopolu s 10 000 obyvateli pak 3 linky (č. 1-3).
Vozový park autobusů:
- MAN NU313 CNG – 3 ks, výroba 2003 (dodané 2018)
Fotografie:
Autor: Martin Chour
Zveřejněno: 2. 8. 2025
Aktualizováno: 16. 9. 2025



























