Na městskou dopravu jsou zpravidla nasazovány nízkopodlažní klimatizované autobusy městských podniků – výjimkou je pár starších autobusů v menších městech (např. Poti, Zugdidi apod.). Kromě zmíněných městských podniků obsluhují linky MHD i soukromé mikrobusy, které se zpravidla skládají z různých dodávek, zejména značky Mercedes nebo Ford.
Zajímavostí MHD v Gruzii je také rozsah provozu MHD – většina provozů je v provozu až od 7 do 23 hodin. Výjimkou je provoz v hl. m. Tbilisi, kde jezdí MHD od 6 h do půlnoci, noční městskou dopravu nenalezneme nikde v Gruzii, tedy ani v hlavním městě, které má kolem 1,3 milionu obyvatel.
Jízdné je velmi levné – nepřesahuje 1 GEL, tedy 8 Kč za jízdu. Jízdní řády a trasy linek naleznete na Yandexu.
Tbilisi
Tbilisi je hlavní město Gruzie, které má kolem 1,3 mil. obyvatel. V provozu je tu kromě autobusů také metro – jediné metro v Gruzii.
Metro se skládá ze 2 linek, které jsou v provozu od 6 do půlnoci a mají celkovou délku 27 km. Metro jezdí v intervalu 2,5 minuty ve špičce až 12 minut v okrajových obdobích. Dvě stanice ze 23 jsou nadzemní – v centru města. Metro jezdí v Tbilisi od roku 1966. Druhá linka byla otevřena v roce 1979 a po osamostatnění Gruzie pak byly otevřeny ještě 3 stanice na druhé lince metra – dvě v roce 2000 a jedna v roce 2017.
Od roku 2005 probíhala rekonstrukce všech vozidel metra Ezh3, 81-71, EMA-502 a Em-508T, která skončila po 14 letech v roce 2019 (na Ezh3M, 81-71M a EMA-502M). Původní soupravy byly dodány v letech 1974 – 1992. Metro nápadně připomíná schématem barev, tak také čely metro v Praze, neboť právě zmíněná čela pochází ze Škody Transportation z Plzně. Některá čela jsou ovšem jiná. Výzbroj u vozidel zůstala i po rekonstrukci původní. Celkem má tbiliské metro 47 čtyřvozových souprav.
Do tbiliského metra se dostanete pomocí turniketů, kde zaplatíte buď platební kartou nebo MetroMoney kartou.
Mezi lety 1983 – 2006 jezdily v Tbilisi i tramvaje. Mezi lety 1937 – 2006 jezdily také trolejbusy.
Kromě metra jezdí v Tbilisi velké množství autobusů. Ty jsou v provozu od 6 do půlnoci a stejně jako u metra je možné zde platit platební kartou. V posledních letech došlo k výraznému zkapacitnění a rozšíření autobusové dopravy – v roce 2024 byly dodány dokonce první kloubové autobusy a celkem jezdí po městě přes 2 000 autobusů. Kromě kloubových, standardních autobusů a midibusů na MHD (linky 101 – 107, 292 – 399), které mají zpravidla zelenou barvu (ne ale všechny), jezdí do méně vytížených částí města také také mikrobusy (linky č. 4xx, 5xx), které jsou obsluhovány dodávkami Ford Transit a mají tmavě modrou barvu.
Velká část autobusů v Tbilisi je na zemní plyn – celkem 570 vozidel.
Ve městě se nachází také několik buspruhů, které velmi zrychlují provoz zdejších autobusů. Na části zastávek v centru jsou i digitální panely s odjezdy.
Všechny autobusy provozuje městský podnik v Tbilisi. Jak již byl zmíněno v rubrice “Jak se dostat do Gruzie?”, k letišti se dostanete linkou 337, která je v provozu od 6 do 23 hodin. Linkové vedení a jízdní řády naleznete aktuální přes Yandex.
V Tbilisi je v provozu také 5 lanovek – dvě staré a 3 moderní.
- Vilnius Square-Mtatsminda – pozemní lanovka obdobná té petřínské ke zdejšímu zábavnímu parku, od roku 2012 po rekonstrukci s novými kabinami, provoz denně 9:00 – 00:00, 12 GEL = 93 Kč
- Rike-Narikala – spojuje centrum města s pevností Narikala, nabízí úchvatný výhled na město, otevřena v roce 2012, provoz denně 10:00 – 22:00/24:00, cena 2,5 GEL (možné využít MetroMoney kartu)
- Rustaveli – Mtatsminda – spojuje centrum města s pevností Narikala, nabízí krásný pohled na město, otevřena v roce 2024, provoz denně 12:00 – 21:00, 12 GEL
- Vake Park – Turtle Lake – stará sovětská lanovka, která byla otevřena v roce 1965 (rekonstrukce 2016), která jede kolem památníku matky Gruzie ke zdejšímu jezeru nad městem, provoz denně, 1 GEL (možné využít MetroMoney kartu), provoz denně 10:00 – 22:00
- University-Bagebi – stará sovětská lanovka otevřená v roce 1983, provoz denně 8:00 – 20:00, 1 GEL
Jízdné
Pokud plánujete cestovat veřejnou dopravou po Tbilisi více, vyplatí se pořídit za 2 lari (15 Kč) MetroMoney kartu, na kterou je možné si nahrát jednodenní jízdenku za 3 lari (23 Kč) nebo jednotýdenní jízdenku za 20 lari (155 Kč). Bez této karty si můžete koupit pouze 90minutovou přestupní jízdenku za 1 lari (8 Kč). MetroMoney karta je vratná, tedy můžete ji vrátit (a vrátí vám 2 lari), ale můžete si ji nechat jako suvenýr na památku.
Vozový park metra (všechny soupravy po rekonstrukci):
- Ezh3M – 43 ks (výroba 1974 – 1977)
- Ema-502M – 27 ks (výroba 1979)
- Em-508T – 9 ks (výroba 1985)
- 81-71M – 112 ks (výroba 1987 – 1992)
Vozový park autobusů:
- MAN Lion´s City NL313 CNG – 144 ks (výroba 2016 – 2020)
- MAN Lion´s City NL293 – 90 ks (výroba 2019)
- Anadolu Isuzu Novociti Life – 399 ks (výroba 2019 – 2021)
- BMC Procity II – 226 ks (výroba 2020)
- Ford Transit – 1000 ks (výroba 2020 – 2021)
- MAN Lion´s City 18 G NG320 CNG – 200 ks (výroba 2023 – 2025)
Adžárie (Batumi + Kobuleti)
Druhým největším městem Gruzie je Batumi, které má 190 000 obyvatel. Dalším význam městem Adžárie (autonomní oblasti Gruzie) je také Kobuleti s cca 28 000 obyvateli. V Batumi jezdí jen autobusy, pokud nepočítáme turistickou lanovku, která stojí 32,9 GEL (zpáteční jízdenka, 250 Kč) a je dlouhá 2,5 km (jízdní doba 15 min), která vede na zdejší kopec nad městem. Lanovka je v provozu od 10 h do půlnoci a otevřena byla v roce 2013.
Městskou dopravu zajišťuje městský podnik Batumi Autotransport, který vypravuje na linky 8 až 12metrové nízkopodlažní klimatizované autobusy v modré barvě. Na lince 13 potkáme také 8 běloruských elektrobusů, což jsou aktuálně jediné elektrobusy v Gruzii. Kromě toho na MHD jezdí soukromé mikrobusy. Celkem je vypravováno u městského podniku přes 290 autobusů, které ale částečně naleznete i na příměstských linkách, např. v oblasti Kobuleti. V příměstské dopravě v oblasti Kobuleti potkáme také 17 – 21 let staré ukrajinské Bogdany A09201, které jezdily dříve na MHD v Tbilisi a poté i v okolí Batumi.
Autobusy v Adžárské autonomní republice (jedné ze dvou autonomních oblastí Gruzie – druhou je Abcházie) mají také odlišný vozový park na rozdíl od zbylého území Gruzie. Do roku 2024 bylo možné potkat v ulicích čínské 8,5metrové autobusy Zonda, kterých jezdilo v letech 2009 – 2024 celkem 90. Ty byly mezi lety 2021 – 2023 nahrazeny 85 novými 9,5metrovými Isuzu Citibusy a v roce 2024 dalšími 25 novými 12metrovými Otokary Kent C 12, což jsou první 12metrové autobusy v Batumi. Batumi se stalo tak 2. městem v Gruzii, kde na MHD jezdí 12metrové autobusy. Třetím městem se pak stalo koncem roku 2024 i Kutaisi, kde jezdí od konce roku 2024 dva 12metrové Yutongy – jediné Yutongy na MHD v Gruzii.
V centru města se nachází také buspruh v Batumi, který vede pouze jedním směrem (ve druhém směru jezdí společně auta i autobusy).
Autobusy městského podniku jsou značené č. 1 – 19 (+ l. 77), soukromé minibusy pak čísly 20 – 540, které jezdí i za město. Na některých mikrobusových linkách se ale začínají objevovat od konce roku 2024 i mikrobusy městského podniku (celkem 100 ks Ford Transitů). Městská doprava (jak městský podnik, tak soukromé mikrobusy) je v provozu od 7 do 23 h. Interval linek je od 6 minut po cca 1 hodinu. Linkové vedení a jízdní řády naleznete na Yandexu.
Vozový park městského podniku:
- Bogdan A09201 – 9 ks (výroba 2004 – 2007, v provozu pouze kolem Kobuleti a okolí, ne v Batumi)
- Ataman Isuzu A092H6 – 40 ks (výroba 2018)
- BKM E490 – 8 ks (výroba 2020)
- Anadolu Isuzu Citibus – 85 ks (výroba 2021 – 2023)
- Anadolu Isuzu NovoCiti Life – 24 ks (výroba 2021)
- Otokar Kent LF – 25 ks (výroba 2024)
- Ford Transit – 100 ks (výroba 2024)
Kutaisi
Třetím největším městem Gruzie je Kutaisi se 160 000 obyvateli. V provozu tu potkáme opět jen autobusy a mikrobusy. Autobusy městského podniku jezdí na linkách 1 – 141, soukromé mikrobusy pak na linkách 1 – 211 (+ l. 777), některá čísla se pak dublují. Interval je většinou od 10 minut po hodinu. Městské autobusy jsou v provozu od 6 do 21 hodin, soukromé mikrobusy pak od 5:30 do 22 hodin. Linkové vedení a jízdní řády naleznete na Yandexu.
Vozový park městského podniku Kutaisi Transport Company se skládá z klimatizovaných nízkopodlažních 8 až 12metrových autobusů, které jsou vybaveny klimatizací a také 10 dodávek od Fordu, které obsluhují 4 doplňkové linky po městě.
K zábavnímu parku ve městě jezdí také jedna stará sovětská lanovka z roku 1961, která je v provozu denně od 10 do 18 hodin. Jízdné stojí 3 GEL = 23 Kč.
Vozový park městského podniku:
- Otokar Navigo LF – 55 ks (výroba 2020)
- Otokar Kent C 10 – 6 ks (výroba 2020)
- Ford Transit – 10 ks (výroba 2022)
- Yutong ZK6126BEVG – 2 ks (výroba 2025)
Rustavi
Čtvrtým největším městem Gruzie je Rustavi, které má 130 000 obyvatel. Nachází se v těsné blízkosti Tbilisi, tedy se i z kraje Rustavi dostanete autobusem č. 20, 21, 22, 23 nebo 24 až k metru v Tbilisi za cca 30-60 minut nebo dalšími mikrobusovými linkami. Všechny tyto 4 městské linky byly zavedeny teprve v letech 2024 – 2025 – do té doby byla doprava zajišťována pouze soukromými maršrutkami. Do Rustavi jezdí i 2x denně vlak z Tbilisi – ráno a večer.
Městský podnik Rustavi Municipal Transport, nasazuje zhruba 130 nízkopodlažních klimatizovaných autobusů, které mají délku od 6,5 do 10 metrů – kratší autobusy zajišťují provoz do Tbilisi a 10metrové zelené autobusy pak po samotném městě (ty začaly jezdit v roce 2021, do té doby jezdily ve městě jen soukromé maršrutky).
Mikrobusy pak provozují soukromé společnosti. Městský podnik jezdí na linkách č. 1 – 24, soukromé mikrobusy pak na linkách 3 – 22, provozní doba pak je od 6:30 do 1 hodiny ráno, u soukromých mikrobusů od 6:30 do 23 hodin. Většina linek jezdí po 10 až 30 minutách. Na některých zastávkách nalezneme nejen digitální odjezdy, ale také schéma linek MHD. Linkové vedení a jízdní řády naleznete na Yandexu.
Vozový park městského podniku:
- Otokar Kent C 10 – 40 ks (výroba 2020)
- Anadolu Isuzu NovoCiti – 20 ks (výroba 2023)
- Otokar Centro – 71 ks (výroba 2024 – 2025)
Gori
Pátým největším městem je Gori se 45 000 obyvateli, které je známé díky narození Stalina a v dnešní době také muzeu na jeho počest. Velmi významná je také zdejší pevnost uprostřed města a z novodobé historie i srpen 2008, kdy bylo město bombardováno ruským letectvem a obsazeno Ruskem v rámci pokračujícího konfliktu o Jižní Osetii.
Městskou dopravu tu opět provozuje městský podnik (linky č. 1 – 9) a soukromé mikrobusy (linky č. 7, 11 a 15). Městská doprava je v provozu od 7 do 21 hodin, většina linek ale končí už po 19. hodině.
V provozu se tu u městského podniku setkáme s 8 až 10metrovými nízkopodlažními klimatizovanými autobusy.
Vozový park městského podniku:
- Otokar Navigo LF – 18 ks (výroba 2020)
- Otokar Kent C 10 – 12 ks (výroba 2020)
- Anadolu Isuzu NovoCiti – 2 ks (výroba 2023)
Poti
Šestým největším městem Gruzie je Poti se 40 000 obyvateli, kde městskou dopravu provozuje městský podnik Poti Transport Company (linky č. 1 – 10) a soukromé mikrobusy (linky č. 1 – 28), některá čísla se ale opět dublují.
Městská doprava je v provozu od 6:30 do 23:30 hodin a jsou na ni nasazovány nízkopodlažní, ale také vysokopodlažní 8metrové autobusy Bogdan. Interval linek se různí od 6 minut po jednu hodinu.
Vozový park městského podniku:
- Bogdan A092o1 – 2 ks (výroba 2010, od 2021)
- Otokar Navigo LF – 10 ks (výroba 2020)
- Anadolu Isuzu NovoCiti – 2 ks (výroba 2023)
Zugdidi
Sedmým největším městem Gruzie je Zugdidi se 40 000 obyvateli. Městskou dopravu provozuje městský podnik Zugdidi Municipal Transport 8metrovými nízkopodlažními i vysokopodlažními autobusy. Provoz je zajišťován na linkách č. 1 – 33 od 7 do 20:30. Interval linek se různí od 20 minut po jednu hodinu.
Vozový park městského podniku:
- Bogdan A092o1 – 14 ks (výroba 2007 – 2008)
- Otokar Navigo LF – 25 ks (výroba 2020)
- Anadolu Isuzu NovoCiti – 17 ks (výroba 2019 – 2024)
Telavi
Telavi má zhruba 20 000 obyvatel. Městský podnik Telavi Transport Company provozuje autobusy na linkách č. 1 – 11 od 8 do 22 hodin, na které nasazuje 8metrové nízkopodlažní autobusy. Interval linek je 60 a více minut.
Vozový park městského podniku:
- Otokar Navigo LF – 10 ks (výroba 2020 – 2021)
- Anadolu Isuzu NovoCiti – 2 ks (výroba 2023)
Chiatura
Chiatura (“Čiatura”) má sice cca 12 000 obyvatel, před rozpadem Sovětského svazu ale měla přes 30 000 obyvatel. MHD je zajišťována 4 kabinovými lanovkami (+ jedna zrenovované stará), které jezdí od 8 do 22 hodin každých 5 minut. Jízdné pak zaplatíte hotově nebo kartou, případně i tbiliskou MetroMoney. Městský podnik provozuje také autobusy na linkách č. 1 – 3 od 8 do 20 hodin, na které nasazuje 8metrové nízkopodlažní autobusy Isuzu. Interval linek je 60 minut.
V okolí Chiatury a i v samotné Chiatuře bylo dříve provozováno 17 lanovek (zprovozněné postupně mezi 50. a 70. lety 20. století), které sloužily horníkům, aby se dostali ze sovětských sídlišť na kopci do továren a do města v povodí řeky Kvirily. Celková délka byla kolem 6 km. Poslední sovětské lanovky pravděpodobně ukončily svoji službu v červenci 2020 z bezpečnostních důvodů. Přezdívalo se jim pojízdné rakve, neboť tak vizuálně a i stavem vypadaly.
V září 2021 byly zprovozněny 4 zcela nové lanovky o délce 3,5 km, které nahrazovaly původní. Jednu starou se již podařilo zrekonstruovat (Saševardno) a v listopadu 2024 zprovoznit. V provozu je od 10 do 18 hodin a je zdarma. Zbylé 4 moderní lanovky stojí 0,5 GEL = 4 Kč. Rekonstruuje se i druhá sovětská lanovka Čiatura – Perevisa, která by měla být zprovozněna na začátku roku 2026.
A jak se dostat do Čiatury?
- z Kutaisi (2 h) – první 5:50 (vlak), 7:30 (bus), poslední v 17:00 (bus), z Chiatury první 7:45 (bus), 11:31 (vlak), poslední 16:00 (bus => Samtredia), interval cca 1 hodina
- z Zestaphoni (2 h) – první 8:30, poslední v 18:00, z Chiatury první 7:45, poslední 16:00, interval cca 1 hodina
- z Tbilisi (3 h) – první v 7:00, poslední 19:00, z Chiatury první 6:00, poslední 18:00
Vozový park městského podniku:
- Anadolu Isuzu NovoCiti – 4 ks (výroba 2024)
Borjomi
Borjomi má sice jen cca 11 000 obyvatel, město je ovšem turisticky velmi zajímavé. Lázeňské městečko, kde se můžete vykoupat v teplých sirných bazénech nebo projít se po kolonádě, se nachází v horách (známé pro svou slanou minerální vodu), v blízkosti se nachází 2. největší skiresort v Gruzii, donedávna odtud jezdil turistický vlak do Bakuriani a projet se tu můžete také starou sovětskou lanovkou.
Stará lanovka z roku 1962 (která byla zrekonstruována v roce 2005) je v provozu od 10 do 20 hodin a stojí 15 GEL = 115 Kč, což je na místní poměry dost. Výhodnější je pak z kopce sejít dolu pěšinou, než platit za zpáteční jízdenku.
Vozový park autobusů je netradiční na rozdíl od celé Gruzie – provozovány jsou zde uzbecké autobusy SAZ. Městský podnik provozuje autobusy na třech linkách (č. 1 – 3) od 8 do 19 hodin, na které nasazuje 8metrové nízkopodlažní autobusy. Interval všech linek je 30 minut. Ne vždy jsou autobusy MHD očíslovány číslem, ale jen cedulkou s cílovou stanicí.
Do Bordjomi je možné se dostat 2x denně starým sovětským vlakem, který je ovšem velmi pomalý a cesta trvá 4,5 hodiny. Mnohem rychlejší je dojet sem maršrutkou, kdy vám cesta zabere z Tbilisi 2,5 hodiny. Maršrutky jezdí od 8 do 19 hodin.
Vozový park městského podniku:
- SAZ NP21 – 4 ks (výroba 2014, pouze příměstská doprava)
- SAZ HD50 – 1 ks (výroba 2018, pouze příměstská doprava)
- SAZ LE60 – 4 ks (výroba 2018)
- Anadolu Isuzu NovoCiti Life – 10 ks (výroba 2020)
- Anadolu Isuzu NovoCiti – 6 ks (výroba 2023, pouze příměstská doprava)
I v dalších městech se setkáme s příměstskou dopravou, které provozují státní podniky. Opět se tu setkáme jak s nízkopodlažními Anadolu Isuzu NovoCiti, tak často se staršími 20letými Bohdany A09201, například v Oni, Bolnisi, Marneuli (zde i Higer KLQ6770G), Ozurgeti, Senaki, Akhaltsikhe, Khashuri, Samtredia nebo Kaspi.
Abcházie a Jižní Osetie
I v Abcházii a Jižní Osetii jezdí autobusy – v Abcházii dokonce nalezneme systém metra a trolejbusů.
Trolejbusy jezdí v Sukhumi v Abcházii na 3 linkách, kde jezdí celkem 11 trolejbusů od Ziu (vysokopodlažní) a Trolzy (nízkopodlažní) – všechny vyrobené v roce 2010. Jedná se o jediný trolejbusový provoz v Gruzii, byť jak již bylo řečeno, nad touto autonomní republikou nemá Gruzie kontrolu už od 90. let.
Metro v Novém Atosu je ve skutečnosti podzemní elektrická železnice v jeskyni. Železnice je určena k dopravě turistů do jeskyně pod Iverskou horou v době místní lázeňské sezóny (květen-listopad). Vzhledem k umístění celé tratě pod zemí bývá někdy označována jako metro. Otevřena byla v roce 1975 a od roku 2014 zde jezdí nová souprava.
Z hlediska autobusů jezdí v obou regionech, nad nimiž nemá Gruzie kontrolu, pouze maršrutky vyjma Gagry, kde by na lince č. 2 a 5 měly jezdit 12metrové autobusy (patrně Mercedes-Benz Citara).
Železniční doprava není v obou oblastech v provozu, byť na území Abcházie koleje nalezneme.
Autor: Martin Chour
Zveřejněno: 6. 10. 2025













































