Ázerbájdžán

Městská doprava je zajišťována ve všech městech nad 50 000 obyvatel. Ve velkých městech je možné platit kartou – to se týká zejména Baku, Sumqayitu, Khardilanu a Ganji. V Baku je možné využít také metro a pro cestu mezi 3 největšími městy Ázerbájdžánu, tedy Baku, Sumqaytem a Khardilanem, také příměstskou železnici.

Jízdné stojí většinou 0,6 AZN (= 4 Kč), u starších soukromých autobusů může stát 0,5 – 0,55 AZN. U expresních linek nebo u linek na delší vzdálenosti může stát až 1,2 AZN (= 8 Kč) v rámci městského a příměstského provozu.

V rámci Baku existují i přestupní jízdenky, tedy máte časovou platnost, do které se musíte vejít.

Linkové vedení a jízdá řády naleznete vždy na Yandexu.

Baku

Největším městem v Ázerbájdžánu je hlavní město Baku, které je mnohonásobně větší než 2. největší město – Sumqayit. Baku má včetně předměstí cca 2,6 milionu obyvatel, zatímco Sumqayit, který je od Baku vzdálený cca 20 km, má cca 500 000 obyvatel. Mezi těmito městy leží také Chirdalan, který má včetně přědměstí cca 400 000 obyvatel. Lze tak konstatovat, že v celém okolí Baku bydlí cca 3,5 miliony obyvatel, tedy zhruba třetina obyvatel Ázérbájdžánu.

V Baku jezdí přes 200 elektrobusů
V Baku jezdí přes 200 elektrobusů, v plánu je další jejich rozšiřování
na zastávkách zejména v centru nalezneme i schémata sítě
moderně zrekonstruovaný terminál před hlavním nádražím v Baku, který prošel rekonstrukcí cca v roce 2024
V posledních letech došlo ke spoustě změn i mimo dopravní prostředky – stále je ale co dohánět.
 
Na nejvytíženějších zastávkách byly instalovány uzavřené přístřešky, nové zastávky mají již digitální transparenty (ale stále se neukazují časy odjezdů), je možné si dobíjet svoji BakuKartu a nemusíte tak kupovat jednotlivé papírové jízdenky. Vada na kráse je, že BakuKartu si stále nemůžete koupit s přepnutím na anglický jazyk v automatu, tedy musíte sledovat pokyny v ázerbájdžánském jazyce. Druhou vadou na kráse je, že automaty jsou stále jen na mince, tedy pokud máte bankovky nebo platební kartu, máte problém. Aplikace na nákup jízdenek zatím neexistuje.
 
Z hlediska označení stanic metra je skvělé, že schémata i navigace jsou již v angličtině a hlášení v metru také, pokud se jedná o konečnou stanici. V metru je možné se vyznat v nových soupravách i díky ukazatelům, ve které stanici se metro právě nachází. Schémata tras a jízdní řády naleznete na Yandexu, tedy i zde se nemusíte obávat, že byste se ve městě ztratily.
Postupně se rozšiřuje i počet cyklopruhů ve městě, byť město není zcela rovinaté. Tyto cyklopruhy jsou ovšem mnohem lépe viditelné a lépe umístěné než například v České republice.
Rozšiřovány jsou v centru také buspruhy, díky kterým je provoz výrazně rychlejší.
další cyklopruhy pro cyklisty
ve městě se nachází také spousta cyklopruhů – cyklistů tu ale moc není
buspruhy zde opravdu pomáhají a zrychlují dopravu
V posledních letech přibylo v centru města velké množství buspruhů, které urychlují autobusovou dopravu
v centru města se nachází i tyto moderní zastávky s linkami a mapou, jízdní řády ale chybí a časy odjezdů
motivace k využívání osobní dopravy na autobusech dopravního podniku v Baku
vytápěná a klimatizovaná zastávka v centru města

METRO

V Baku jezdí kromě autobusů také metro. To bylo zavedeno v roce 1967 a postupně prodlužováno do roku 1993. S rozpadem Sovětského svazu v roce 1991 došlo k pozastavení všech projektů metra kvůli zhoršené ekonomické situaci (dostavěna byla jen jedna stanice v roce 1993 na odděleném úseku první linky). Další úsek metra pak byl otevřen až v roce 2002, kdy se jednalo o jednu stanici na lince metra M2 a v roce 2008, 2009 a 2011 otevření dalších 3 stanic metra na lince M2.

Jednostaniční úsek zeleného metra M2 v centru města je poměrně zmatečný – do budoucna je ale v plánu udělat okruh kolem centra města. Značení této varianty jednostaniční linky opět zelenou barvou je poměrně zmatečné, neboť žádný spoj nepřejíždí na 2. variantu linky M2 zeleného metra, o čemž se můžete přesvědčit i ve schématu metra v našem článku. Pokud se ovšem podaří dodržet plán výstavby metra do roku 2030, měla by tudy vést právě zelená linka metra a v současné trase linky zeleného metra by již měla jezdit pouze linka M1, tedy červená (aktuálně tedy jezdí 2 linky metra z velké části po stejné trase).

V roce 2016 byla otevřena 3. linka metra M3 se 2 stanicemi, ke kterým přibyly 2 stanice v letech 2021 a 2022. V plánu je prodlužování metra v dalších letech. Další stanice na 3. lince metra – Cəlil Məmmədquluzadə – by se měla otevřít koncem roku 2026. Zároveň aktuálně běží projekční práce na 10 stanic metra.

chodby metra jsou krásně udržované
jízdenku na metro i do celé sítě si koupíte v těchto automatech na jízdenky
v metru si i dobijete mobil a naleznete schémata sítě
v nových jednotkách metra i vidíte, kde přesně se nacházíte

Nové jednotky metra jsou také zcela průchozí.

Do metra se vstupuje přes turnikety.

Linky mají červenou, zelenou a fialovou barvu a metro je v provozu od 6 h do půlnoci. Ve špičkách má metra často kapacitní problémy, které jsou postupně řešeny nakupováním nových ruských souprav metra. Celkem má metro 40 km.

aktuální schéma sítě metra
oficiálně schválené rozšíření metra do roku 2030

 

další plánovaná rozšíření metra v Baku po roce 2030
V Baku jezdí stále sovětské soupravy metra, byť již po rekonstrukci

Linky metra jsou obsluhovány rekonstruovanými sovětskými jednotkami 81-71, které jezdí na linkách M1 a M2 jako pětivozové a na lince M3 jako sedmivozové (zde jezdí pouze tyto starší sovětské jednotky). Od roku 2015 je metro v Baku obnovováno moderními ruskými jednotkami 81-76 (nejdříve jako 81-760 + 81-761 + 81-763 a poté jako 81-765 + 81-766). Poslední byly dodány v roce 2025. Staré jednotky 81-71 z let 1989 – 2011 prošly rekonstrukcí (postupně od roku 2013), a tak mají nová čela a rekonstruovaný interiér (světlejší, nová plastová sedadla, nové lino apod). Zajímavé je, že některé jednotky prošly rekonstrukcí (nová čela a interuiér) a byly už za 3 roky vyřazeny -stalo se tak postupně s dodávanými novými ruskými jednotkami 81-765 a 81-766. Poslední jednotky se starými čely dojezdily v listopadu 2024 (jednotka s předními vozidly ev. č. 2851, 2852, 2853 a 2854) a po rekonstrukci zasáhnou zpátky do provozu na konci roku 2025. Celkem jezdí 36 moderních souprav (81-76) a 35 souprav se starými modernizovanými jednotkami (81-71, 7 souprav je sedmivozových pro linku M3). Do roku 2030 je v plánu koupit dalších 299 jednotek, tedy cca 42 – 59 souprav metra (dle toho, zda budou jezdit jako 5vozové nebo 7vozové), čímž by mohlo dojít k vyřazení posledních rekonstruovaných jednotek typu 81-71.

Jízdné stojí 0,6 manatu od října 2025.

sovětská jednotka s interiérem
starší verze novějších ruských jednotek 81-760 + 81-761 + 81-763
polovinu vozového parku tvoří nové jednotky metra – ruské 81-765 + 81-766
polovinu vozového parku tvoří nové jednotky metra – ruské 81-765 + 81-766, v provozu je cca 36 souprav
stará jednotka metra s již novým čelem – vpravo schéma sítě
stará sovětská souprava metra s novým čelem

TRAMVAJE A TROLEJBUSY

Mezi lety 1941 – 2006 jezdily v Baku také trolejbusy, mezi lety 1889 – 2004 také tramvaje.

LANOVKY

V provozu je také od roku 1960 v Baku jedna lanovka, která prošla v roce 2012 rekonstrukcí a od té doby tu potkáme 2 moderní velké kabiny, které připomínají například pražskou lanovku na Petřín nebo jednu z lanovek v gruzínské Tbilisi.

Lanovka je v provozu od 10 do 20 hodin v intervalu cca 10 – 15 minut s tím, že mezi 13. a 14. hodinou je polední pauza. Jízdné stojí 2 AZN (cca 25 Kč), tedy o něco více než na autobus a metro (zde stojí cca 0,5 – 0,6 AZN, tedy cca 6 – 7 Kč). Zejména během letní sezóny a za pěkného počasí je lanovka poměrně vytížená turisty, tedy je možné, že budete čekat ve frontě klidně 30 – 40 minut. Během zimních měsíců jsme neměli problém se dostat hned napoprvé. Jízdné nelze zaplatit BakuKart.

jediná lanovka v Baku

ŽELEZNICE

Jak již bylo řečeno v tématu železnice, v okolí Baku jsou v provozu 2 tratě příměstské železnice, kde ve špičkách jezdí vlaky i po 10 minutách (mimo špičku cca po 30 – 60 minutách) a lze tyto vlaky využít i pro přesun po Baku, neboť zde mají několik zastávek.

příměstská železnice s jednotkami Stadler Kiss

AUTOBUSY

Městskou autobusovou dopravu převážně zajišťuje městská společnost BakuBus (vznikla v roce 2014), která vypravuje kolem 1 000 autobusů. Jedná se v drtivé většině o turecké autobusy BMC na zemní plyn (Procity II 12 a 18 CNG, Neocity CNG) z let 2019 – 2024, které jsou doplněné o čínské elektrobusy ve 12metrové verzi BYD K9UD z let 2024 a 2025, kterých jezdí po městě 210 vozidel. V plánu je nákup totožných elektrobusů v počtu 250 vozidel, které budou jezdit nejen v Baku, ale také v Nachičevanu (exkláva) nebo Náhorním Karabachu. Na letištní lince můžeme potkat také dálkové autokary Neoplan Cityliner, kterých má podnik 31 vozidel. V provozu byly ve městě také Iveca/Irisbusy (Crealisy Neo 12M, Citelis 18M CNG a Urbanwaye 12M CNG) z let 2014 – 2015 v celkovém počtu přes 300 vozidel, ty jsou ale od začátku roku 2024 z neznámých důvodů odstaveny. Autobusy mají často červenou, modrou (dieselové, CNG) nebo zelenou barvu (elektrobusy).

Městský podnik má v provozu také 20 kloubových autobusů – BMC
nejtypičtější zástupci městského podniku jsou BMC – Procity a Neocity – celkem jich je v provozu přes 700

Kromě městského podniku provozují dopravu i soukromí dopravci v rámci systému AYNA, kterých tu jezdí celkem 26 a v provozu je tu kolem 1 500 autobusů. Vozový park mají pestřejší a polovina vozového parku se stále skládá ze starších vysokopodlažních vozidel Daewoo BS090 z let 2007 – 2013. V provozu jsou ale nadále Nemany 5201 (linka 123) nebo i starší mikrobusy z obdobných let či dokonce Mercedes-Benz T2 z 90. let! (ty jsou ale v provozu jen ojediněle na okrajových linkách). Soukromé dopravce potkáme především na linkách mimo centrum města od konečných stanic metra. Autobusové linky ve městě se postupně soutěží, tedy i soukromí dopravci se postupně mění a obnovuje se vozový park. Kromě korejských Daewoo tu potkáme také turecké autobusy (Isuzu, BMC, Karsan, Otokary).

Z posledních 2 let (2024 a 2025) došlo k zařazení zejména čínských autobusů:

  • čínské elektrobusy Golden Dragon XML6125CE (linka 18, 61, 65, 79)
  • čínské autobusy na zemní plyn Golden Dragon XML6125CN (linka 18, 61, 65, 79)
  • čínské midibusy na zemní plyn Golden Dragon (linka 71)
  • čínské autobusy na zemní plyn King Long XMQ6106G (linky 40, 133, 165, 525)
  • čínské midibusy na zemní plyn King Long XMQ6900G (linka 91, 104)
  • čínské midibusy na zemní plyn Foton (linka 26)
  • čínské autobusy na zemní plyn Yutong ZK6116HG (linka 38, 81, 184)
  • čínské midibusy na zemní plyn Yutong ZK6890HGQ (linka 31)
  • turecké autobusy na zemní plyn Isuzu Citiport (linky 81, 202)
  • uzbecké naftové mikrobusy SAZ HC 45/HD 50 (linky 105, 123, 517, 523, 545)
  • ruské naftové mikrobusy GAZ A68R52 City (linka 158, 557)

Část starších autobusů Karsan Atak a Isuzu Ecobus z let 2012 – 2017 putovala mezi lety 2022 – 2024 do 5. největšího města Ázerbájdžánu – Ganja. Celkem tak s městským podnikem je v provozu kolem 2 500 autobusů po celém městě a okolí Baku. Autobusy mají povětšinou bílou, světle fialovou nebo červenou barvu.

V provozu je také 50 tureckých autobusů Otokar Kent – 2 jsou i kloubové, vše na CNG
V provozu je také přes 50 tureckých autobusů Isuzu Citiport, některé jsou i na CNG. Mají buď fialovou nebo modrou barvu.
V provozu je v Baku přes 700 autobusů Daewoo – nejnovější na fotografii z roku 2013 po facelitu
V provozu je v Baku přes 700 autobusů Daewoo – tyto jsou z let cca 2008 – 2012. Všechny jsou v bílé barvě a dvoudveřové.

Městské a příměstské linky nesou č. 1 – 217, 446, 502 – 596, E1, E2, H1 a M8 a potkáme tu převážně 12metrové autobusy (ale nechybí i mikrobusy). Linky č. 1 – 96 jezdí zcela po městě – většina linek 1xx, 2xx, 4xx a 5xx pak jedou za město. Starší autobusy jsou ale nadále vysokopodlažní, zejména autobusy Daewoo, které tvoří 1/4 celkového vozového parku a u některých z nich je nadále nutné platit hotově u řidiče (nasazovány jsou ale jen na příměstské linky v okolí Baku, ne v centrální části města). Autobusy městského podniku jsou třídveřové, autobusy soukromích dopravců jsou až na výjimky dvoudveřové. Autobusy jsou v provozu cca od 6 h do půlnoci, interval linek se různí a některé linky jezdí i po 3 minutách! Od roku 2020 se také rozšířil počet kloubových autobusů – postupně na 22 vozidel (20x BMC a 2x Otokar) – do té doby byl v celém městě v provozu pouze jediný – v provozu jsou např. na linkách 1, 13 a 18, 125 a 172.

v provozu jsou od roku 2025 i midibusy na zemní plyn – King Long XMQ6900G – na linkách č. 93 a 104
v provozu jsou od roku 2025 i čínské Yutong ZK6890HGQ – na lince č. 31 – mnohem více těchto midibusů potkáme od září 2025 v Ganje, kde nově provozuje dopravu BakuBus
V provozu jsou od roku 2025 i čínské Fotony – na lince č. 26
V provozu je také dvacítka čínských Yutong ZK6116HG na CNG – na linkách 38, 81 a 184
V posledních 2 letech se vozový park obnovuje čínskými busy – zde na CNG King Long XMQ6106G – na linkách č. 40, 133, 165 a 525
Kromě městského podniku zařadily i soukromí dopravci prvních 5 elektrobusů – čínské Golden Dragon XML6125CE – na linkách č. 18, 61, 65, 79, které jezdí přes centrum města
v provozu jsou také midibusy na zemní plyn od Golden Dragon – na lince č. 71
čínské Golden Dragon XML6125CE jsou v provozu i v dieselové verzi

Jako pozůstatek z dob Covidu zůstala ve městě i linka s netradičním označením M8. Během Covidu totiž fungovalo celkem 10 expresních linek (M1 – M10), které nahrazovaly metro, které během části roku 2020 nejezdilo. Ačkoliv se jednalo o expresní linky, současná trasa linky M8 již expresní není a autobus zastavuje na všech zastávkách.

Ve městě funguje nyní 8 expresních linek, které nezastavují ve všech zastávkách – ne vždy se tak ale děje, čímž se tento efekt expresnosti vytrácí. Zaváděny jsou postupně od roku 2022. Na linky H1, 594 a 595 jsou nasazovány moderní dálkové autokary Neoplan Cityliner. Expresní linky jezdí v intervalu 8 – 15 minut od cca 6:30 do 21:30 (linka E1 k tržnici končí už v 18:30, linky H2 a 595 jezdí déle = 5:50 – 23:00).

  • Linka E1 – propojuje největší ázerbájdžánskou tržnici Sadarak s centrem města (od října 2022)
  • Linka E2 – propojuje největší město u Baku – Khirdalan – s širším centrem v Baku (= k metru, od října 2025)
  • Linka H1 – letištní linka, která propojuje centrum a východ města s letištěm
  • Linka 120E – propojuje centrum s východním předměstím Hovstan (od září 2024)
  • Linka 121E – propojuje stanici metra Ahmedli s východním předměstím Hovsan (od července 2024)
  • Linka 140E – propojuje stanici metra Koroglu s východními předměstím Mardakan (od července 2024)
  • Linka 594 – propojuje širší centrum Baku s 2. největším městem Ázerbájdžánu – Sumqayitem (od prosince 2024)
  • Linka 595 – propojuje autobusové nádraží Baku s 2. největším městem Ázerbájdžánu – Sumqayitem (od září 2024)
na linky č. 594, 595 a H1 jsou nasazovány dálkové autokary
Expresní linka E2 – aktuálně je v provozu celkem 8 expresních linek, z nichž zejména linky E1 a E2 jezdí více v centru města

Zajímavými linkami jsou také linky 150A a 180, které jedou na ostrov Pirallahi. Ačkoliv se jedná o ostrov, autobusy sem jedou po mostě, který ostrov spojuje s pevninou. Nejlépe se sem dostanete od metra Koroglu linkou 141E s přestupem v Qala na linku 150A.

V Baku a okolí je v provozu přes 200 linek. Ačkoliv ne všechny linky jedou přímo do Baku, jsou linky nezajíždějící do Baku na tyto linky navázané, tedy je možné následně přestoupit z linky jedoucí z Baku na tyto regionální linky, kterými se cestující dostanou do okrajových částí předměstí. Nejdále jedoucí linkou za Baku je linka 195, která jede 55 km na jih do Alatu. Většina linek do předměstí začíná u stanic metra, zejména se jedná o stanice Khojasan, Avtovagzal (2. největší terminál), Memar Acami, 20 Yanvar, Darnagül, Koroglu (největší terminál), Qara Qarayev a Neftçilar.

V malém počtu potkáme na linkách i BMC Procity první generace u soukromníků
Některé BMC městského podniku mají i modrou barvu – zde na největším terminálu Koroglu na východě města
Dříve jezdily po Baku také Iveco Urbanwaye u městského podniku – ty jsou od roku 2024 odstavené včetně Irisbus Crealisů
V provozu jsou také u soukromníků Karsany Atak – velká část těchto autobusů byla odprodána do Ganji, kde mezi lety 2022 – 2025 zajištovaly městskou dopravu
U soukromých dopravců potkáme i Isuzu Citibusy
V provozu jsou nadále starší Daewoa BS090 Busan se staršími vysouvacími dveřmi zadními

Linky obsluhující město Baku (= k metru), 177 linek:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7A, 7B, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 20, 21, 22, 24, 26, 29, 30, 31, 32, 33, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 60, 61, 62, 64, 65, 66, 67, 70, 71, 72, 76, 77, 78, 79, 81, 83, 85, 88, 88A, 90, 91, 92, 93, 96, 100, 103, 104, 105, 106, 107, 108A, 108B, 113, 114, 118A, 118B, 119, 120, 120E, 121E, 123, 125, 130, 131, 132, 133, 135, 137, 139, 140, 140E, 140E, 141, 141E, 142, 145, 147, 148, 149, 150E, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 162, 163, 165, 166, 168, 169, 170, 172, 173A, 173B, 176, 179, 183, 184, 185, 186, 189, 191, 193, 194, 197, 198, 199, 202, 203, 204, 205, 206, 211, 213, 214, 216, 217, 502, 503, 505, 506, 508, 509, 511, 515, 525, 533, 539, 551, 553, 557, 567, 569, 592A, 594, 595, 596, E1, E2, H1, M8

Linky nezajíždějící do Baku, 35 linek:

101, 111, 126, 140A, 144, 146, 150A, 160A, 161, 164, 174, 177, 182, 182A, 190, 195, 208, 209, 210, 212, 215, 340, 446, 501, 517, 521, 522, 523, 535, 536, 537, 550, 554, 555, 592

Jízdní řády a schémata tras naleznete na Yandexu.

na méně vytížené linky jsou nasazovány i mikrobusy – zde BMC Midilux
na méně vytížené linky jsou nasazovány i mikrobusy – zde Hyundai County nedaleko tržiště Sadarak
na méně vytížené linky jsou nasazovány i mikrobusy – zde Iveco Eurobus E29
na méně vytížené linky jsou nasazovány i mikrobusy – zde uzbecký SAZ NP37 – jeden z novějších mikrobusů, které se kupují na tyto linky
na méně vytížené linky jsou nasazovány i mikrobusy – zde GAZ A68R52
na méně vytížené linky jsou nasazovány i mikrobusy – zde Isuzu Ecobus – jeden z nejrozšířenějších mikrobusů
na méně vytížené linky jsou nasazovány i mikrobusy – zde Iveco MD50 Cityline
na méně vytížené linky jsou nasazovány i mikrobusy – zde SAZ HC 45

Vozový park metra:

  • 81-71 – 35 souprav (řady 81-714 + 81-717, výroba 1989 – 2011)
  • 81-76 – 36 souprav (řady 81-760 + 81-761 + 81-763 nebo 81-765 + 81-766, výroba 2015 – 2025)

Vozový park příměstské železnice:

  • Stadler Kiss – 9 jednotek
  • Stadler Flirt – 3 jednotky
  • vagony s lokomotivou – 2 soupravy

Vozový park lanovek:

  • Doppelmayr – 2 ks

Vozový park městského podniku BakuBus:

  • Neoplan P14 N1216HD Cityliner – 31 ks (výroba 2015 – 2024)
  • BMC Procity II 12 CNG – 510 ks (výroba 2019 – 2021)
  • BMC Procity II 18 CNG – 20 ks (výroba 2020)
  • BMC Neocity CNG – 206 ks (výroba 2021 – 2024)
  • BYD K9UE – 210 ks (výroba 2024 – 2025)

Vozový park soukromých dopravců:

  • Mercedes-Benz T1 – cca 1 ks (výroba 199x)
  • Otoyol M24/M50 – cca 5 ks (výroba 200?)
  • Hyundai Country – cca 5 ks (výroba 200x)
  • Daewoo BS090 Busan – cca 70 ks (výroba 2007 – 2009)
  • Neman 5201 – cca 5 ks (výroba 2008?)
  • Daewoo BC212MA – 4 ks (výroba 2009)
  • SAZ NP37 – cca 100 ks (výroba 2009 – 2012)
  • Daewoo BS090 Royal Midi – cca 390 ks (výroba 2009 – 2012)
  • Isuzu Ecobus – cca 95 ks (výroba 2012)
  • Isuzu Citibus – cca 83 ks (výroba 2012 – 2019)
  • Daewoo BS090 new – cca 275 ks (výroba 2013)
  • SAZ NP21 – 1 ks (výroba 2014?)
  • BMC Procity I 12 – 8 ks (výroba 2016 – 2017)
  • Isuzu Citiport 12 – 70 ks (výroba 2016 – 2019, 2025 – 15 ks)
  • Karsan Atak – 92 ks (výroba 2018 – 2022)
  • BMC Procity II 12 – 20 ks (výroba 2019)
  • Isuzu Citiport 12 CNG – 42 ks (výroba 2019 – 2023, 2025 – 16 ks)
  • Otokar Kent C 12 CNG – 48 ks (výroba 2022)
  • Otokar Kent C 18,75 CNG – 2 ks (výroba 2022)
  • GAZ-A68R52 City – 25 ks (výroba 2024 – 2025)
  • King Long XMQ6106G – 64 ks (výroba 2024 – 2025), CNG
  • SAZ HC45 – 20 ks (výroba 2024 – 2025)
  • SAZ HD50 – cca 20 ks (výroba 2024 – 2025)
  • Golden Dragon XML6125CE – 5 ks (výroba 2024), elektrobus
  • Yutong ZK6116HG – 20 ks (výroba 2024 – 2025), CNG
  • Yutong ZK6890HGQ – cca 4 ks (výroba 2025), CNG
  • King Long XMQ6900G – 24 ks (výroba 2025), CNG
  • Foton – cca 4 ks (výroba 2025), CNG
  • Golden Dragon XML6125CN – cca 5 ks (výroba 2025), CNG
méně typický Daewoo BC212MA
staré autobusy Neman – k vidění jen ojediněle

Sumquyit

Druhým největším městem Ázerbájdžánu je Sumqayit, který se nachází v těsné blízkosti Baku – cca 30 km odtud. Dostanete se sem hned několika autobusovými linkami z Baku, zejména ale expresními linkami s dálkovými autokary č. 594 a 595 (za 40 minut) nebo příměstským vlakem z Baku (za 25 minut ze stanice Bilajari nebo za 40 minut z centra z hlavního nádraží). Můžete ale využít i zastávkovou linku č. 503. Dříve jezdila z Baku do Sumqayitu linka č. 501, která ale byla zrušena.

Expresní linka č. 595 do Sumqayitu. Kromě toho existuje i expresní linka č. 594.
Expresní linka č. 595 do Sumqayitu.
pomalá linka do Sumqayitu č. 503

Samotný Sumqayit má cca 500 000 obyvatel a má také vlastní síť MHD. V provozu je tu cca 33 linek, na které jsou nasazovány nízkopodlažní autobusy městského podniku nebo soukromých dopravců – Akiy, Isuzu, Karsany, Yutongy, PAZy, SAZy, Otoyoly a Mecedesy – celkem přes 300 autobusů. Linky č. 1, 4, 10B, 10V, 15, 16/19, 17, 17A, 18, 20A, 21, 25, 26, 27, 39 a 42 provozují soukromí dopravci s mikrobusy a mikrobusy do délky 7 metrů, linky č. 2, 3, 5, 6, 7, 7A, 8, 9, 10A, 12, 12A, 22, 30, 33, 40 a 55 obsluhuje městský podnik s mikrobusy nebo midibusy, linky č. 5, 7, 7A a 30 pak se standardními 12metrovými autobusy. Zhruba 3/4 spojů provozuje městský podnik, zbytek pak soukromí dopravci. Částečně jako městskou linku lze brát i 522, která propojuje různé části Sumqayitu, ale jede už mimo něj.

Městské linky jsou v provozu od 5 do 23 hodin.

Jízdní řády a schémata tras naleznete na Yandexu.

Karsan Jest městského podniku
Isuzu Citibus městského podniku – nejvíce zastoupené autobusy jsou právě od Isuzu
Akia Ultra LF12 městského podniku
Isuzu NovoCiti městského podniku – nejpočetnější autobusy na MHD
dříve tyto autobusy jezdily expresní spoje do Baku – dnes jezdí na linkách MHD
nejnovějšími autobusy jsou tyto čínské CNG autobusy Yutong z let 2024 – 2025

Vozový park městského podniku Sumqayit (cca 225 vozidel):

  • Akia Ultra LF9 – cca 21 ks (výroba 2016)
  • Akia Ultra LF12 – cca 47 ks (výroba 2016 – 2024)
  • Akia Ultra L9 – cca 9 ks (výroba 2017)
  • Karsan Jest – cca 26 ks (výroba 2017)
  • Isuzu NovoCiti – cca 74 ks (výroba 2018)
  • Isuzu Citibus – cca 27 ks (výroba 2018)
  • Yutong ZK6116HG (CNG) – 20 ks (výroba 2024 – 2025)

Vozový park soukromých dopravců Sumqayit (cca 75 vozidel):

  • Mercedes-Benz T2 – cca 1 ks (výroba 1986 – 1996)
  • PAZ 3205 – cca 5 ks (výroba 1989 – 2007)
  • Hyundai Country – cca 5 ks (výroba 201x)
  • Isuzu Ecobus – cca 40 ks (výroba 2010 – 2012)
  • SAZ NP37 – cca 12 ks (výroba 2016)
  • SAZ NP21 – cca 1 ks (výroba 2016)
za částečně městskou linku lze brát i linka 522, která propojuje různé části Sumqayitu – an fotografii SAZ NP 37
nejpočetnějším zástupcem u soukromých dopravců jsou tyto Isuzu Ecobus – v provozu jich je přes 40. Tyto autobusy byly vyráběny cca v letech 2010 – 2012.
soukromý dopravci vypravují na linky starší autobusy – i z 90. let
soukromý dopravci vypravují na linky starší autobusy – i z 90. let

Khirdalan

Třetím největším městem ke Khirdalan s cca 400 000 obyvateli. O něm jsme se však bavily již v souvilosti s Baku, se kterým je defakto sloučený dohromady. V provozu jsou sem z Baku příměstské linky a také příměstská železniční linka od Baku a Sumqayitu.

Do Khirdalanu je možné se z Baku z autobusového nádraží dostat např. linkou č. 502.

Ganja

Čtvrtým největším městem Ázerbájdžánu je Ganja, která se nachází na severozápadě. Můžete se sem z Baku dostat buď vlakem nebo autobusem – vlaky sem jezdí 2x denně. Ganja má cca 350 000 obyvatel.

Zde prošla MHD velkou proměnou v září 2025. Od 27. září 2025 (resp. od 28. září – linky č. 2 a 8) vystřídala dosavadní soukromníky na 20 linkách městský podnik BakuBus (který rovněž provozuje MHD v Baku) a na 2 linkách soukromí dopravce Azar Avtonaqliyyat. Celkem bylo zakoupeno 305 autobusů, což je zhruba o 2/3 více vozidel, než jezdilo v Ganje dosud. Zároveň došlo k optimalizaci tras, kdy místo 32 linek bude nově v provozu pouze 20 linek – linky nesou č. 1 – 20. Zavedeny byly i 2 příměstské linky č. G1 a G2. Linky č. 2 a 8 provozuje zmíněný soukromí dopravce. Zakoupeno bylo celkem 256 mikrobusů (8 – 9 metrů) od Yutongu a Isuzu a 49 standardních 12metrových autobusů Yutong.

Do roku 2025 provozovaly MHD v Ganje soukromníci s ojetými autobusy Karsan Atak, Isuzu Ecobus a SAZ NP37 z Baku.

Na linkách č. 2 a 8 jezdí autobusy Isuzu NovoCiti od soukromé společnosti
Vozový park v Ganje se aktuálně skládá převážně z autobusů Yutong – 12metrových (vpravo) nebo 9metrových/10metrových (vlevo)

Vozový park BakuBus ve městě Ganja:

  • Yutong ZK6890HGQ – 231 vozidel (výroba 2025)
  • Yutong ZK6116HG – 49 ks (výroba 2025)

Vozový park soukromého dopravce Azar Avtonaqliyyat:

  • Isuzu NovoCiti – 25 ks (výroba 2025)

A jak vypadala MHD v Ganje do září 2025? To si můžete prohlédnout na níže uvedených fotkách.

Nejnovější vozidla před změnou dopravce v roce 2025 byly cca 10 let
V provozu byly do roku 2025 i tyto maličké staré ruské GAZy. Potkat je bylo ovšem už velmi výjimečné.
Na MHD bylo možné ještě v roce 2025 spatřit Mercedesy-Benz T2
Z novějších mikrobusů bylo možné v Ganje zahlédnout i uzbecké SAZy NP 37, které jsou staré cca 10 let.
Mezi lety 2022 – 2025 jezdilo v Ganje i několik desítek autobusů Karsan Atak původem z Baku.
V provozu bylo několik desítek autobusů ukrajinských mikrobusů Isuzu Bogdan A092. Jedná se o jeden z nejrozšířenějších vozidel do září 2025.
V malém množství bylo možné spatřit i Hyundai County.
V provozu byly v Ganje i Otoyoly M50.

Mingachevir

Pátým největším městem Ázerbájdžánu, které je ale zhruba 3x menší než 4. největší město, je Mingachevir, kde žije cca 120 000 obyvatel. V provozu jsou zde převážně postarší autobusy – nové nalezneme jen na linkách č. 3 a 5. Postupně je v plánu vysoutěžit i další linky a zakoupit nové autobusy. Aktuálně se soutěží linky č. 4 a 6.

Městskou dopravu provozují pouze soukromý dopravci se svými mikrobusy. Autobusy jsou v provozu na linkách č. 1 – 21. Nejdůležitější linkou je č. 8, která jede přes celé město od západu na východ a v častých intervalech.

Ve městě se také nachází jedna lanovka, která je neprovozní.

Od poloviny roku 2025 jezdí do města opět osobní vlak – po 14 letech, co sem vlaky nejezdily.

Na příměstských linkách potkáme tyto ruské staré PAZy-3205
Setkání linek č. 20 a 21 na křižovatce – staré Mercedesy-Benz T2 z 90. let – stále tvoří zhruba třetinu vozového parku
Linka č. 20 jede až na západ města
Mercedes-Benz Sprinter na lince č. 7 v centru města
Mercedes-Benz T2 na lince č. 7
I na line č. 3 potkáme nové mikrobusy – od Wolkswagenu.
Jedinými linkami, kde jezdí  moderní autobusy -l. č. 3, 5 a 12.
Na lince č. 7 potkáme postarší Mercedesy Sprinter. Doplňují je ještě starší Mercedesy-Benz T2 z 90. let.
Na l. 8 jsme zahlédli i jedno 9metrové Daewoo BS090 původem z Baku
i bez masky se tu jezdí… – linka č. 8 a Iveco Eurobus M29 – těchto autobusů je ale ve městě pomálu.
velká část autobusů je v Mingacheviru nadále z 90. let – zde l. 4 a 20
Zatímco na lince č. 5 potkáme moderní midibusy GAZ, na lince č. 4 zas potkáme jen staré Mercedesy z 90. let
jen na l. 8 potkáme Isuzu Bogdan A092
pouze na lince č. 8 potkáme autobusy Iveco Eurobus E29
pouze na lince č. 8 potkáme autobusy Otoyol M50
jedině na lince č. 8 potkáme tyto čínské autobusy Shaolin
Otoyol M50 na lince č. 8 – facelitová verze

Nakhchivan

Šestým největším městem Ázerbájdžánu je Nakhchivan, který je největším městem ázerbájdžánské exklávy Nakhchivan.

V provozu je tu celkem 10 linek, na které je vypravováno cca 70 autobusů značek King Long, Isuzu a Liaz. Soukromí dopravci pak provozují i několik mikrobusů, zejména s autobusy Mercedes-Benz T2. Do konce roku 2025 je v plánu pořídit 60 elektrických autobusů, které bude provozovat BakuBus a nahradí současné autobusy.

Vozový park v Nakhchivanu:

  • King Long – 42 ks (výroba 2015)
  • Liaz – 8 ks (výroba 2015)
  • Isuzu Citibus – 2 ks (výroba 2015)
  • King Long – 6 ks (výroba 2018)
  • King Long XMQ6770G – 6 ks (výroba 2020)
  • King Long XMQ6850AGWE – 5 ks (výroba 202x), CNG
v provozu jsou i 2 autobusy Isuzu Citibus
jedny z nejnovějších autobusů v Nachičevanu – King Long XMQ6770G
mikrobusy od King Longu z roku 2015
postarší midibusy od King Longu a jeden 12metrový z roku 2015
mikrobusy od King Longu z roku 2018
v provozu jsou také dva midibusy Isuzu Citibus z roku 2015

Další města

Městskou dopravu potkáme i v dalších menších městech Ázerbájdžánu, kde je zajišťována až na výjimky mikrobusy. Zajímavostí je také provoz 2 elektrobusů BKM E321 (od roku 2024) v Shushi, což je maličké město na Náhorním Karabachu s 5 000 obyvateli. Do měst Lačin, Chankendi, Džabrajil a Agdam, což jsou osvobozená města na Náhorním Karabachu, je v plánu koupit nové elektrobusy.

MHD potkáme i v jiných městech:

  • Salyan (40 000 obyvatel) – cca midibusů Mercedes-Benz T2
  • Shamakhi (40 000 obyvatel) – cca 10 midibusů Karsan Atak z roku 2020
  • Guba (45 000 obyvatel) – cca 46 moderních mikrobusů GAZ City (A63, A64, A65, A68) z let 2019 – 2024
  • Barda (45 000 obyvatel) – bez MHD
  • Agjabedi (45 000 obyvatel) – bez MHD
  • Sheki (65 000 obyvatel) – cca 50 mikrobusů (zejména Mercedes-Benz T2, GAZy-3221 a několik málo PAZů-3205, v březnu/dubnu 2026 by mělo dojít k obnově za moderní autobusy
  • Yevlax (75 000 obyvatel) – cca 10 vozidel Mercedes-Benz T2
  • Shirvan (90 000 obyvatel) – cca 50 vozidel Mercedes-Benz T2
  • Lankaran (95 000 obyvatel) – cca 50 vozidel Mercedes-Benz T2, PAZ-3205, Isuzu Ecobus nebo Isuzu NovoCiti, první 4 nové mikrobusy byly zakoupeny v září 2025 (GAZy City)

Shaki

V Shaki potkáme linky č. 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 22, 24, na kterých jezdí převážně Mercedesy-Benz T2 z 90. let a ojediněle PAZy-3205 či GAZy. Vozový park by měl být obměněn za nové autobusy v roce 2026.

městská doprava v Shaki se od 90. let příliš nezměnila – linky č. 1 a 9
městská doprava v Shaki se od 90. let příliš nezměnila – proměnou má ale projít už v roce 2026 – linka č. 3 a GAZ
městská doprava v Shaki se od 90. let příliš nezměnila – linka č. 22
městská doprava v Shaki se od 90. let příliš nezměnila – linky č. 10, 12 a 14 – největší terminál na východě města
linky č. 4, 5, 8 a 24 a Mercedesy-Benz T2
linka č. 7 a ruský PAZ-3205
linka č. 11 a Mercedes-Benz T2

Sirvan

V Sirvanu jezdí Mercedesy-Benz potkáme minimálně linky č. 3, 9 a 10, kde jezdí Mercedesy-Benz T2 a Mercedesy-Benz Sprinter.

starý Mercedes na městské lince
městská doprava v Sirvanu se od 90. let příliš nezměnila
městská doprava v Sirvanu se od 90. let příliš nezměnila
městská doprava v Sirvanu se od 90. let příliš nezměnila

Yevlax

V Yevlaxu potkáme minimálně linky č. 1, 4 a 5, kde jezdí Mercedesy-Benz T2.

Mercedes-Benz T2 na lince č. 4
Mercedes-Benz T2 na lince č. 5
Mercedes-Benz T2 na lince č. 1

Lankaran

V provozu je tu cca 60 linek (linky č. A2, 1, 2, 3, 4, 9, 10, 11, 12, 13, 16, 19, 29, 36, 40, 43, 44, 49, 51, 56, 57, 58, 62, 65), které ale ne všechny jezdí po městě. Setkáme se tu především s autobusy z 90. let nebo počátku druhého tisíciletí. V provozu tu jsou ruské PAZy-3205 (vyráběné 1989 – 2003), Mercedesy-Benz T2 (vyráběné 1986 – 1996), Mercedesy-Benz Sprintery, Otoyoly (MD24, MD50), Isuzu Ecobus (NovoCiti).

Linka č. 12 a mikrobus Sprinter
Linka č. 4 a Mercedes Sprinter na autobusovém nádraží
Linka č. 29 s mikrobusem Isuzu Ecobus
mikrobusy PAZ-3205 na linkách č. 36 a 40 – jedny z nejvíce zastoupených autobusů na MHD v Lankaranu, starší PAZy již nejezdí
Linka č. 16 s netradičním busem FAW
Linky č. 4 a 44 s autobusy Otoyol M50 a Mercedes-Benz T2
Patrně jediný Isuzu NovoCiti ve starším provedení v Lankaranu – linky č. 12 a 13
V provozu je stále velké množství mikrobusů Mercedes-Benz T2 – zde na autobusovém nádr. na linkách č. 51, 56 a 62.
V Lankaranu stále často potkáme mikrobusy Mercedes-Benz T2 z 90. let – zde na lince č. 16
Linka č. 49 v Lankaranu s mikrobusem Otoyol M50 – těchto mikrobusů tu nalezneme méně než Mercedesů T2 či PAZů
Linka č. 11 a Mercedes-Benz T2
linka č. 58 a Mercedes-Benz T2 – tyto autobusy pochází z 90. let
linka č. 19 a PAZ-3205
linka č. 43 a PAZ-3205 – autobus patrně z 90. let, které jsou stále v provozu
linka č. 9 a Isuzu Ecobus
linka č. 1 a PAZ-32054 – podle šedé masky je možné poznat novější verzi tohoto mikrobusu původem z 80. let
linka č. 57 a Isuzu Ecobus
linka č. 52 a Otoyol M50 – patrně také z 90. let v deštivém počasí v Lankaranu
Mercedes-Benz T2 na lince č. 10
PAZ-3205 na lince č. 3

Salyan

V Salyanu jsou v provozu minimálně linky č. 2, 3 a 4.

Linka č. 2 v Salyanu a Mercedes-Benz T2
Linka č. 4 v Salyanu
Linka č. 3 a Mercedes-Benz T2

Fotogalerie:

Fotogalerie je rozdělena na fotografie z roku 2023 a 2025.

Fotogalerie – 2023:


Fotogalerie – 2025:

Autor: Martin Chour
Zveřejněno: 24. 11. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru