Dopravní podnik hl. města Prahy aktuálně testuje elektrobusy na lince 58. Již tento rok se vydají na letištní autobusovou linku AE. Taktéž se počítalo s elektrobusy na lince 207. Se změnou vedení na magistrátu není ale jasné, jestli se v projektu bude pokračovat. V budoucnu by měly být elektrobusy nasazeny na linku 140. Pro to je nutné ale udělat několik opatření, budou muset být upraveny/obnoveny/zřízeny měnírny na Proseku, v Letňanech a v garážích Klíčov.
Elektrobusy zažívají doslova boom, umožnil to jednak rozvoj bateriových technologií, které nejsou tak náročné na budování infrastruktury na trase, ale také miliardy korun z evropských dotací, které na pořízení elektrobusů vyhradilo ministerstvo pro místní rozvoj. Kromě toho, že elektrobusy šetří životní prostředí, jsou i levnější. Nejnákladnější je totiž v podstatě hlavně výstavba trolejí a pořízení elektrobusů. DPP pro severovýchod Prahy nakoupí až 15 kloubových bateriových trolejbusů.
„Vzhledem k vysoké investiční náročnosti elektrifikace je cílem DPP maximálně využít stávající napájecí infrastrukturu tramvají, případně do budoucna i metra. Prioritou pro další etapy elektrifikace bude zejména dostupnost stávající elektrické infrastruktury. Předpokládá se pořízení až 14 elektrobusů standardní délky 12 metrů. Součástí investice bude nabíjecí stopa ve vybraném obratišti a příslušná nabíjecí infrastruktura v garáži Vršovice,“ dodala Řehková.
V budoucnu by mělo dojít k nasazení elektrobusů na linku 140, de facto by došlo k prodloužení linky 58. „Předpokladem je realizace trolejového vedení ve vybraných úsecích linky č. 140, dále úprava stávající kontejnerové měnírny v Prosecké ulici pro trvalý provoz, reaktivace bývalé trolejbusové měnírny v Příborské ulici v Letňanech a výstavba nové kontejnerové měnírny v areálu garáží Klíčov,“ uvádí Aneta Řehková, tisková mluvčí DPP.
Nabíjení elektrobusů má dvě možnosti. Buď se využívá tzv. dynamické neboli trolejové vedení, kdy se elektrobus nabíjí v určité části trasy, to je vhodnější pro páteřní autobusové linky. U kratších linek postačuje statické nabíjení na konečné zastávce. Linka 58 využívá obou systémů, tedy jak dobíjení na Palmovce, tak i trolejového vedení v Prosecké ulici.
Čtrnáct elektrobusů se mělo vydat v druhém pololetí roku 2018 i na linku 207. Jak je vidět, zatím se tak nestalo a nejsou známé konkrétní informace o pokračování projektu. Nabíjení elektrobusů by mělo fungovat kombinací nočního nabíjení v garáži a průběžného nabíjení v autobusovém obratišti Ohrada. V obou případech pomocí pantografového sběrače a dvoupólového trolejového vedení.
Na lince AE se plánuje v roce 2019 nasazení šesti 12metrových elektrobusů s kapacitou minimálně 32 míst k sezení. Jejich nabíjení bude zajištěno na obou koncových zastávkách, které potrvá od 4 do 8 minut. Jde o technologii průběžného čtyřpólového nabíjení, to zajístí delší dojezd elektrobusů. S touto technologií mají zkušenosti i jiná evropská města.
Rok 2021 přinesl do světa trolejbusů dvě zajímavá výročí: 80 let od zahájení provozu a…
V roce 2019 zveřejnila příspěvková organizace ROPID, pověřená řízením dopravního systému Prahy a Středočeského kraje…
Dnem 13.12. bude do systému PID zařazeno Hořovicko a Berounsko. Stávající linku 380 do Berouna…
Dnem 15.11. naposledy vyjela linka HOBR Expres. Do 2.11. ji provozoval dopravce SAND, od 3.11.…
Ode dne 1.11. byl uzavřen výstup Na Knížecí ze stanice Anděl v rámci výměny eskalátorů.…
Arriva střední Čechy již 14. června v Plzeňském kraji nahradila více jak 20 let operující…
Zobrazit komentáře
Rozlišujte prosím parciální trolejbusy od elektrobusů (číst to takhle je matoucí). To, co jezdí na lince 58 je trolejbus, to co je testováno na 109 je elektrobus.