Linka 222

Pražská autobusová linka 222

V provozu: pracovní dny (ranní a odpolední špička)

Typ autobusu: standardní

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 2 (Černý Most, VÚ Běchovice)

Přestup na metro: B

Doba jízdy: 15 min 

Délka linky: 7/8 km 

Zastávky:

ČERNÝ MOST (B) – Černý Most (B) (Z) (×) – Chvaly (×) – Libošovická (×) – Krahulčí (×) – Svépravice (×) – Xaverovský háj (×) – Ke Xaverovu (×) – Xaverov (×) – Nad Běchovicemi (×) – Podnikatelská (×) – VÝZKUMNÉ ÚSTAVY BĚCHOVICE

Historie:

S linkou 222 se v pražských ulicích potkáváme již potřetí. Poprvé byla zřízena jako rekreační linka, jedoucí z centra města po nábřeží Vltavy do Komořan. Podruhé spojovala výzkumné ústavy v Běchovicích a jižní část Horních Počernic s nejbližší kolejovou dopravou, ale na konci roku 2010 byla zrušena a její spoje byly převedeny na souběžnou linku 261. V roce 2016 byla obnovena a spoje z linky 261 převedeny na linku 222

Karosa B951E na Černém Mostě, odkud bude pokračovat k VÚ Běchovice (foto: HP)

Poprvé byla pražská autobusová linka 222 zřízena 17. 5. 1959 v trase: Jiráskovo náměstíVýtoňPodolíNa Srážce (dnes cca Nádraží Modřany) – Komořany. Spadala do skupiny rekreačních linek a byla provozována jen o letních nedělích. Byl na ní veden nepřestupný tarif a vyšší jízdné. Za necelé dva měsíce, přesněji 29. června 1959, byla zrušena.

Linka 222 byla zavedena spolu s linkami 221 (neplést s dnešní linkou 221, která byla 29. 4. 2017 přečíslována z linky 261) a 223 29. května 1978, kdy vyjíždí v trase: Černý most (dnes: Lehovec) – Rajská zahrada – Chvaly, náměstí (dnes: Chvaly) – Chvaly, hřbitov (dnes: Vojická) – Na Vyhlídce (dnes: Krahulčí) – Svépravice – Svépravice, závod (dnes: Ke Xaverovu) – Xaverov. Na lince byl veden celodenní a celotýdenní provoz. V pracovní dny jely v ranní špičce v úseku Svépravice – Xaverov jen vybrané spoje.

Karosa B951E vyjela z odstavných ploch terminálu Černý Most (foto: LN)

Zpočátku linka 222 využívala během své jízdy mezi zastávkami Chvaly, hřbitov a Khodlova dnes již zaslepený úsek Libošovické ulice, ale 3. listopadu 1980 jsou autobusy nasazované na linku 222 vedeny přes nově otevřenou Božanovskou ulici, kde ještě obsloužily zastávku Na Chvalce (dnes: Libošovická). 

S otevřením metra B z Florence na Českomoravskou byla 23. listopadu 1990 prodloužena z Černého Mostu (dnes: Lehovec) přes Kbelskou a Harfu (dnes: Nádraží Libeň) k tehdejší konečné metra B – Českomoravská. Linka 222 měla expresní charakter, neboť nezastavovala ve vybraných zastávkách. Od 16. září 1991 část spojů pokračovala v pracovní dny z Xaverova do obratiště Závod PSVS (dnes: Nad Běchovicemi; nacházel se tam východní vstup do areálu VÚ Běchovice).

vedení linky 222 mezi lety 1991 a 1998 (screen: VJ/mapa z roku 1995) 

S prodloužením metra B z Českomoravské na Černý Most byla 9. listopadu 1998 zkrácena k nové konečné žluté linky pražského metra. Současně byla prodloužena do zastávky Výzkumné ústavy Běchovice. Nově je provozována jen v pracovní dny ve špičkách, v ostatních obdobích je nahrazena linkou 261. S celostátní změnou jízdních řádů byla 12. prosince 2010 zrušena a její spoje byly převedeny na posílenou 261.

S celkovou reorganizací autobusové dopravy na pravém břehu Vltavy byla 15. října 2016 zřízena linka 222 v trase: Černý MostChvalySvépraviceXaverovVÚ Běchovice. Došlo k rozdělení linky 261 na dvě samostatné linky 222 a 261. Původní vložené spoje linky 261 ukončené u VÚ Běchovice, které také projížděly zastávkou Xaverov, byly na základě žádostí cestujících a městské části pro lepší orientaci označeny jako linka 222.

Karosa B732 za dob Veolie právě vyjela z Černého Mostu (foto: Tomáš Smetana) 

Linka je spjata se standardními autobusy. Od zavedení v roce 1978 linku provozovalo ČSAD, od 23. listopadu 1990 linku vypravuje DPP a ČSAD. To se mění 14. března 1992, kdy linku přebírá Dopravní podnik, ale 1. prosince 2005 ji dostal soukromý dopravce Hotliner s.r.o., ten ukončil na Silvestra roku 2006 provoz v systému PID a následující den linku převzal Connex Praha, s.r.o. Od 15. října 2016 linku opět provozuje pražský Dopravní podnik. 

Mapa:

Intervaly:

Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
Dop
Odp
Ve
Dop
Odp
Ve
30
30

Platný jízdní řád

Staré jízdní řády:

Zajímavá místa na trase:

  • Chvaly – zámek – přírodní památka Chvalský lom
  • Svépravice – kaplička

Svépravice - kapličkaSvépravice – kaplička (foto: OK)

  • Xaverovský háj – Rybníky Obora, Barbora a Eliška, 
  • Ke Xaverovu – východiště na modrou značku do Klánovického lesa
  • Nad Běchovicemi –Přírodní památka Xaverovský háj
  • VÚ Běchovice – výzkumné ústavy 

Video z linky: 

Zveřejněno: 31. 7. 2018 – Vojtěch Jánský
Video: Lukáš Nekolný
speciální poděkování patří Pavlu Duškovi za poskytnutí podkladů k historii

Komentáře jsou uzavřeny.