Nové spoje na železnici. Přehled změn od 9. prosince

Druhou prosincovou neděli začne platit nový jízdní řád na železnici. Denně dojíždí ze středních Čech do Prahy 170 tisíc lidí vlakem. Jejich dojíždění usnadní nové spěšné vlaky z Prahy do Benešova i Kutné Hory, městská linka začne jezdit nově každý den až do Hostivaře a na dalších tratích ve Středočeském kraji přibudou další spoje. Praha letos platí za vlaky 900 milionů korun, Středočeský kraj 1,7 miliardy korun. Navýšení v Praze bude o 50 milionů korun, ve Středočeském kraji o 63 milionů korun. 

Druhou neděli v prosinci proběhne řada změn na železnici.

Benešov a Kutná Hora

Z Benešova do Prahy za 54 minut! (zdroj: Pid.cz)


Z Kutné Hory do Prahy za 55 minut! (zdroj: Pid.cz)

Ráno a odpoledne v pracovní dny přibydou čtyři nové spěšné vlaky mezi Benešovem a Prahou. Jeden z nich pojede ráno už z Tábora jako dnes, nově ho doplní další vlak z Olbramovic a dva spoje budou začínat v Benešově. Cestou zastaví v Čerčanech, Senohrabech, Mnichovicích i v Říčanech. Odpoledne budou tři z nich končit v Benešově a jeden pojede až do Tábora. Ve špičkách pracovního dne pojedou spěšné vlaky z Kutné Hory přes Kolín a Český Brod do Prahy. Ráno pojedou čtyři spoje do Prahy, odpoledne čtyři z Prahy do Kutné Hory. Vždy v hodinovém intervalu. Cestou mezi Kutnou Horou a Prahou zastaví nejen na hlavním nádraží v Kolíně, ale také na kolínské zastávce, v Pečkách a v Českém Brodě.

Spěšné vlaky doplní rychlíky na těchto tratích, v součtu tak pojedou ve špičce na Benešov i Kutnou Horu rychlé spoje každých 30 minut. Výhodou spěšných vlaků je, že zastaví v některých důležitých stanicích, které rychlíky projíždějí,“ vysvětluje František Petrtýl, radní Středočeského kraje pro oblast dopravy. 

Městská linka

Městská linka S49 v novém! (zdroj: Pid.cz)

Z jízdního řádu naopak zmizí nedotované benešovské spěšné vlaky Arrivy, která začne jezdit městskou linku. Ta nově ponese číslo S49. „Naprostá většina spojů městské linky bude nově pokračovat z Libně až do stanice Praha-Hostivař, kde budou mít lidé možnost přestoupit dál na osobní vlaky směrem do Říčan a Benešova,“ říká nový pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr. Ve špičkách pracovních dní pojedou spoje po 30 minutách, mimo špičku a o víkendech pak jednou za hodinu. Na lince bude jezdit souprava, která nebude nízkopodlažní, vozy budou mít wifi připojení či zásuvky. Souprava Arrivy bude plně v nátěru Pražské integrované dopravy.

‚Lokálky‘

„Zásadní zlepšení a systémový jízdní řád s pravidelnými intervaly a návaznostmi na rychlíky bude zaveden na tratích 223 Olbramovice – Sedlčany, 235 Kutná Hora – Zbraslavice – Zruč nad Sázavou a 236 Čáslav – Žleby – Třemošnice. Dále pro zlepšení mezikrajské dopravy z Rakovnicka bude významně rozšířen jízdní řád na trati 162 z Rakovníka do Kralovic, kde budou navazovat autobusy do Plzně. Zkvalitnění čeká také příměstské tratě v okolí Prahy, jedná se o tratě 070 Praha – Všetaty – Mladá Boleslav, 210 Praha – Vrané nad Vltavou – Čerčany/Dobříš a také 221 Praha – Říčany – Benešov u Prahy, kde reagujeme na rostoucí poptávku v pracovní dny i o víkendech,“ zmínil Jiří Vacko, který má na starosti železniční dopravu v IDSK.

Noční rozjezd

Nové noční vlaky z Prahy. (zdroj: Pid.cz)

Loňskou novinkou byl noční rozjezd vlaků ve 2:30. Letos dojde k přidání spoje linky S6 z Prahy přes Rudnou do Berouna, který zatím nejezdil. Celotýdenně pojede půlnoční vlak z Prahy do Milovic. „Novinka se samozřejmě setkala s kladným hodnocením. Přišlo několik pozitivních ohlasů včetně požadavku rozšíření na všechny dny v týdnu. V tomto případě je celkem logické, že nespokojení cestující neexistují, protože nejedou,“ řekl Václav Haas, jenž má železniční dopravu v ROPIDu na starosti. 

Ostatní tratě 

Na trase z Prahy do Benešova dojde ještě k posílení osobních vlaků linky S9, do Říčan budou jezdit vlaky po čtvrthodině. Lidé v Hostivaři, Měcholupech, Kolovratech, Uhříněvsi a Říčanech tak budou mít zajištěný 15minutový interval po celý den. Cestující se dočkají nových vozů na lince S34 dopravce KŽC Doprava. Ten na ni nasadí příští rok modernější soupravy namísto stávajících vozů 810. Půjde o jednotky ze ŽOS Zvolen. Samotná firma se zatím k obměně vozového parku nechce vyjadřovat.

Z Říčan do Prahy každých 15 minut! (zdroj: Pid.cz)

Nový vlak pojede ráno z Mníšku pod Brdy do Prahy i z Čerčan přes Týnec nad Sázavou a Davli do Prahy. Nový spěšný vlak pojede odpoledne z Prahy do Mladé Boleslavi a každý den pojede také nový večerní vlak z Prahy do Mělníka a zpět. Spoje linky S7 do Českého Brodu budou mít od 10. prosince dvojnásobnou kapacitu. Budou jezdit z Českého Brodu přes Prahu až do Berouna a budou je tvořit dva spojené CityElefanty,“ zmiňuje Martin Jareš, zástupce ředitele IDSK.

Kvůli stavebním pracím nepojedou rychlíky z Prahy do Nymburka přes Lysou nad Labem. Kvůli výlukám jezdily tyto vlaky z Nymburka do Prahy odklonem přes Poříčany už poměrně velkou část letošního roku. Jejich objízdná trasa je pro rok 2019 už napevno zanesena do nového jízdního řádu,“ vysvětluje Jakub Goliáš, ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah pro Prahu a Středočeský kraj.

Budoucnost

„Z pohledu Prahy jsme na kritické hranici vyčerpání kapacity tratí a stejné je to i s kapacitou vozidel dopravce České dráhy. Posilování zejména ve špičkách a na frekventovaných tratích je aktuálně téměř nemožné. Předpokládá se, že v souvislosti s novou smlouvou pro období 2019 až 2029 se podaří nastartovat program navýšení počtu vozidel disponibilních pro Pražskou integrovanou dopravu, rozhodně to však pro Prahu i Středočeský kraj nebude zadarmo. Můžeme jen věřit, že se potřebné finanční prostředky podaří získat,“ řekl Václav Haas a Jiří Vacko a doplnil: „Na základě dílčích přepravních průzkumů konaných v průběhu letošního roku můžeme říci, že počet přepravených cestujících vlakem nadále roste, ale rozhodující budou výsledky říjnového přepravního průzkumu.“

Štítky , , , , , , , .Záložka pro permanentní odkaz.
Profilový obrázek

Autor: Vojtěch Jánský

Na stránkách začal pracovat v lednu 2018 na městských linkách. Od května 2018 je zástupcem šéfredaktora stránek. V říjnu 2018 ukončil práci na městských linkách a nyní se věnuje denním článkům.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.