Lanovka na Petřín

V provozu: celotýdně

Vozy: 2 (1 nahoru, 1 dolů)

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Konečné zastávky: 2 (Újezd, Petřín)

Doba jízdy: 3 min

Délka linky: 510 m

Zastávky: Újezd – Nebozízek – Petřín

Historie:

Nejznámější pražská pozemní lanová dráha vznikla jako rychlé spojení k petřínské rozhledně. Postavilo ji Družstvo rozhledny na Petříně založené z iniciativy Klubu českých turistů. Provoz zahájila 25. července 1891, pohon zajišťovala vodní převaha. Trať byla dlouhá 396,5 m, byla úzkorozchodná a tříkolejnicová s výhybnou uprostřed. Průměrný sklon tratě byl 267 promile. Během 1. světové války v letech 1914–1918 byla dráha mimo provoz. Provoz byl ukončen v roce 1920.

LanovkaPetrin1

Opuštěnou petřínskou lanovou dráhu převzaly v roce 1931 Elektrické podniky hlavního města Prahy a provedly kompletní rekonstrukci. Trať byla na obou koncích prodloužená a dosáhla délky 511 m a maximálního sklonu 298 promile. Nově byla postavena jako jednokolejná o normálním rozchodu 1435 mm s výhybnou vybavenou dvojicí zvláštních výhybek Abtovy soustavy. Provoz druhé petřínské lanové dráhy byl zahájen 5. června 1932.

LanovkaPetrin2

Lanovka byla vybavena tažným lanem o průměru 35 mm, složeným ze sedmi pramenů po 133 drátech na konopné duši. Poprvé na světě byl na ní použit zcela nový systém brzdných lan, který umožňoval v případě potřeby zachytit a zastavit lanovku kdekoliv na trati. Lanovka měla elektrický pohon. Strojovna s potřebným vybavením byla zřízena v horní stanici. Hlavní zařízení z roku 1932 existuje dodnes.

LanovkaPetrin3

V úterý 7. června 1965 došlo na Petříně pod vlivem dlouhotrvajících dešťů k částečnému sesuvu půdy a provoz lanovky byl z bezpečnostních důvodů zastaven. Na jaře o dva roky později další sesuvy půdy trať lanové dráhy definitivně zničily. Teprve v roce 1982 bylo rozhodnuto petřínskou lanovou dráhu obnovit.

LanovkaPetrin4

Třetí petřínská lanová dráha, jak ji známe dnes, byla s novými vozy uvedena do provozu 15. června 1985. Část tratě v oblasti Nebozízku byla nově překlenuta železobetonovou mostní konstrukcí uloženou na podpěrách založených na mikropilotách, dosahujících až na úroveň nezvětralé horniny petřínského svahu. Délka i sklon dráhy jsou stejné jako v roce 1932. Úchvatný pohled z lanové dráhy na Pražský hrad i na celé město láká i dnes mnoho turistů.

LanovkaPetrin5

Mapa:

Lanovka

Intervaly:

Pracovní dny, sobota i neděle
9:00-10:00
10:00-18:00
18:00-23:30
15
10
15

Zajímavá místa v okolí:

  • Petřín – Petřínská rozhledna, Štefánikova hvězdárna, Zrcadlové bludiště
  • Nebozízek – Petřínské sady
  • Újezd – kostel svatého Jana Křtitele Na Prádle, Galerie Na Prádle, Divadlo Na Prádle, pamětní deska bratří Čapků

Platný jízdní řád

Zdroj: Časopid 03/2015, fotky Archiv DP

Fotografie tratě:

Zveřejněno: 10. 5. 2015, aktualizováno: 30. 4. 2016
Autor: Vojtěch Vilímec (foto: Martin Chour)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *