Linka 195

Pražská autobusová linka 195

Jezdí: celotýdně

Typ autobusu: kloubový

Konečné zastávky: 4 (Jesenická, Poliklinika Zahradní Město, Avia Letňany, Krausova)

Přestup na metro: A, B, C

Doba jízdy: 45/46/47 min

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Zastávky:

JESENICKÁ – POLIKLINIKA ZAHRADNÍ MĚSTO – Hlohová (x) – Centrum Zahradní Město – Zahradní Město – Na Padesátém – Skalka (A) – Donatellova (x) – Limuzská – Sídliště Malešice – Malešické náměstí (x) – Pod Táborem – Spojovací – Balkán (x) – K Žižkovu (x) – Nádraží Libeň (S) – Vysočanská (B) (S) – Prosek (C) – Nový Prosek (x) – Letňanská – Letňany (C) – Výstaviště Letňany (x) – Boletická (x) – Rychnovská (+) – Staré Letňany – AVIA LETŇANY (X) – KRAUSOVA

Historie:

Linka 195 se od svého zřízení řadí mezi tzv. tangenciální linky, protože spojuje sever s jihem metropole. Trasa v centrálním úseku se na pražské poměry vyznačuje až neobvyklou stálostí, kterou vyrušují snad jen sporadická zřizování a přemisťování nácestných zastávek, avšak její severní koncový úsek se tím moc pyšnit nemůže.

Linka 195 byla zřízena 9. května 1974. Právě v tento den byl otevřen první úsek metra C v trase Sokolovská (dnes Florenc) – Kačerov. Linka byla zavedena v trase: Nádraží Čakovice – Letňany (dnes Avia Letňany) – Nový ProsekProsek – Náměstí Lidových milicí (dnes Vysočanská) – Harfa (dnes Nádraží Libeň) – SpojovacíSídliště MalešiceLimuzská – Velkoprodejna Skalka (dnes Skalka) – Skalka (cca dnes Na Padesátém) – Zahradní Město – Cíl (dnes Centrum Zahradní Město) – Hlohová – Sídliště Zahradní Město západ (dnes Jesenická).

kloubový SOR v ulici Ke Klíčovu při výluce Vysočanské estakády (foto: JAH)

První změna na 195 nastává 1. 2. 1988. V tento den se rozšiřují plochy areálu podniku Avia Letňany, který zneprůjezdnil část staré čakovické silnice. Veškerá silniční doprava včetně autobusových linek musela být odkloněna. Linky obsluhující Miškovice, Čakovice a Třeboradice byly odkloněny a Avii objížděly. Avšak dělnické linky (262, 263, 267) a 195 byly zkráceny k jižní bráně Avie.

Ke 30. září 2001 dochází k reorganizaci provozu v oblasti Čakovic. Linka je nově provozována v trase: Jesenická – … – Prosek – Dobratická – Tupolevova – Červený mlýn (dnes Obchodní centrum Čakovice) – Nádraží Čakovice – Ke Stadionu – Čakovice. Důležité je upozornit na změnu trasy linky i v oblasti Letňan. Trasa je nově místo ulice Beranových vedena ulicí Tupolevovou.

Karosa B741 vjíždí do terminálu Letňany (foto: MCH)

Od 9. května 2003 je nově vedena ulicemi Prosecká a Tupolevova a je zřízena zastávka Výstaviště Letňany. Od 30. 8. 2003 obsluhu Čakovic přebírá přetrasovaná a posílená linka 140. Proto může být linka 195 odkloněna do trasy: Jesenická – … –Tupolevova – Krausova – Avia Letňany. Přesně po 34 letech (8. května 2008) od jejího zřízení zajíždí do nověvzniknuvšího terminálu Letňany.

Obratiště u rychle osidlovaného sídliště Čakovice je až roku 2007 využito vybranými (později všemi) spoji linky 233. Doprava k tomuto sídlišti je ještě více zkvalitněna 30. 8. 2008, kdy je linka 233 zrušena a její spoje přebírá 195 v upravené trase: Jesenická – … – Tupolevova – Obchodní centrum Čakovice – Nádraží Čakovice – Čakovický zámek – Sídliště Čakovice. Obyvatelé tohoto sídliště získali celodenní a celotýdenní spojení a také dále než jen k nejbližší stanici metra.

Linka 195 v zastávce Poliklinika Zahradní Město

Karosa B941 evidenčního čísla 6239 na lince 195 v zastávce Poliklinika Zahradní Město (foto: TP)

Poslední změna na lince 195 nastává 15. října 2016, kdy je nově vedena v trase: Jesenická – Hlohová – Centrum Zahradní Město – Zahradní Město – Skalka – Sídliště Malešice – Malešické náměstí – Spojovací – Nádraží Libeň – Vysočanská – Prosek – Nový Prosek – Letňany – Staré Letňany – Avia Letňany – Krausova. Hlavním důvodem změny trasy bylo soustavné přetěžování linky 158, která zajišťovala smysluplnou obsluhu rozrůstajícího se sídliště u zastávky Staré Letňany. Linka 195 nabídla za cenu mírného prodloužení intervalu kloubové vozy.

Linka je po celou dobu své existence spjata s autobusy DPP. Do 1. 11. 2010 byly na linku vypravovány autobusy standardní délky. Po tomto datu je zaveden smíšený provoz kloubových a standardních autobusů. Od 1. října 2011 jsou na všechny spoje vypravovány kloubové autobusy.

Mapa:

Intervaly:

 
Pracovní den
Sobota
Neděle
Úsek
Se
Ve
Do
Od
Ve
Do
Od
Ve
a)
12
30
15
40
30
30
40
30
30
40
b)
6
15
7,5
20
15
15
20
15
15
20

a) Krausova-Avia Letňany b) Avia Letňany- Jesenická

Zajímavá místa:

  • Nový Prosek – Knihovna Ústavu teoretické a aplikované mechaniky AV ČR, Knihovna Historického ústavu AV ČR, v. v. i.
  • Prosek (M-C) – vinařství U Kapličky, s.r.o., kostel sv. Václava na Proseku

 

463 - Prosek - kostel svVáclavakostel sv. Václava (foto: OK)

  • Vysočanská (M-B) – Úřad městské časti Prahy 9, galerie 9, sídlo Dopravního podniku hlavního města Prahy, Divadlo Gong, Městská knihovna v Praze
  • Nádraží Libeň (M-B) – nádraží Libeň
  • Balkán (x) – park Višňovka
  • Pod Táborem – SPŠ Zeměměřická, Střední policejní škola MV ČR, SOU zahradnické
  • Malešické náměstí – zámek Malešice

 

a73 - Malešice - zámekzámek Malešice (foto: OK)

  • Skalka (M-A) – Městská knihovna v Praze, Ústřední statistická knihovna ČSÚ
  • Centrum Zahradní Město – Městská knihovna v Praze, JUDr. Pavel Dosoudil
  • Poliklinka Zahradní městoPoliklinika Zahradní Město, spol. s r.o., hřbitov
  • JesenickáTělovýchovná jednota ASTRA Zahradní město

 

Platný jízdní řád

Staré jízdní řády:

Fotografie z linky:

P2060844linka 195 na Tupolevově (foto: MCH)

SAM_2255linka 195 přijíždí do zastávky Pod Táborem (foto: MCH)

Video z linky:

Vytvořeno: 21. 8. 2013
Aktualizováno: 5. 8. 2017 – Antonín Jelínek
Aktualizováno: 19. 1. 2018 – Vojtěch Jánský
video: Lukáš Nekolný

9 reakcí na Linka 195

  1. Tomáš říká:

    Od posledních změn jezdí linka v trase Jesenická – Avia Letňany – Krausova. Do zastávky Sídliště Čakovice místo ní jede linka 136.

  2. Jan Pondělíček říká:

    Od října 2016 navíc linka obsluhuje i zastávku Nad Jetelkou, dalo by se to dopnit.

  3. Slávek říká:

    Linka byla také svého času vedena i ulicemi Ke Klíčovu a Nad Krocínkou spolu s linkami 151 a 181.

  4. Daniel říká:

    Dobry den, v autobusu číslo 195 jsme zapoměli modro – zelenou florbalku. V případě nálezu prosím zavolejte na číslo 731 618 277 děkuji.

  5. A říká:

    Bus, který měl přijet v 8:15 přijel pozdě, zastavil na jiné zastávce a než všichni kdo na něho čekali stihli dobehnout zavřel dveře a odjel.

  6. Quang Minh Nguyen říká:

    Dnes místo zastávky Krausova je přejmenována zastávka
    Sídliště Letňany.

  7. Janecký Patrik říká:

    Do linky je přidaná i zastávka Ivančická a konečná Krausova je přejmenována na Sídl.Letňany…

  8. Neuberg říká:

    Mužete mi vysvětlit, proč autobus linky 195 ,stanice Limuzska, směr Malesice,mi dne 20.4.021 ,v 17.06, na této zastávce ujel? Stavěl jako druhý za 177 a přestože viděl, že na něj jdu, zavřel dveře a rychle ujel.

  9. Alexander Adámek říká:

    The bus 195

    The bus 195 starts at Jesenická and ends at Krausova station. The entire way takes roughly 46 minutes and is very calm and nice. The bus rides through all the current metro lines – A, B and C. The carrier is “Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.” as it is for every Prague bus.

    Personally, bus 195 has been my favorite bus ever since I started going to high school. I’ve been going by it for about 30 minutes every single day. The bus is on time or just one minute late 99% of the time. The remaining one percent is pardonable since you can’t control the traffic and it’s not the mistake of the bus nor the driver himself.

    In conclusion I’m very happy with the services of this bus and I will continue using it for as long as I’m going to high school.

Napsat komentář: Jan Pondělíček Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *