Pražská autobusová linka 141
V provozu: celotýdenně
Typ autobusu: standardní
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 3 (Hloubětínská, Černý Most, Ve Žlíbku)
Přestup na metro: B
Doba jízdy: 26/27 min
Délka linky: 11 km
Zastávky:
HLOUBĚTÍNSKÁ – Hloubětín (B) – Sídliště Hloubětín – Sídliště Lehovec – Žárská (+) – Hejtmanská (B) – Generála Janouška – Doležalova – Kapitána Stránského – Breitcetlova – Černý Most (B) – ČERNÝ MOST (B) – Černý Most (B) (Z) (×) – Chvaly (×) – Vojická – Nádraží Horní Počernice (V) – Lukavecká (×) – Komárovská – Třebešovská (×) – VE ŽLÍBKU
Historie:
V téměř stejné trase jako dnešní linka 141 vyjela dne 3. listopadu 1990 linka 273 v trase Palmovka – Balabenka – Novovysočanská – Pod Šancemi, po prodloužení metra B z Florence na Českomoravskou a po otevření nové tramvajové tratě z Ohrady na Palmovku. Provozována je jen několika spoji ve špičkách pracovních dnů. Kromě linky 273 vyjíždí i nová linka č. 451 (Palmovka – Pod Šancemi – VÚ Běchovice), která také zajíždí k zastávce Pod Šancemi, ale jede dále k VÚ Běchovice. Zároveň se ruší linka 168, která sem jezdila od roku 1984, tedy 6 let. Bohužel již po půl roce, 3. dubna 1991 se linka 273 ruší a nahrazuje jí opět linka 168, která je efektivnější, vzhledem k obsluhuje i jiných oblastí a ne jen pouze lokalitu Pod Šancemi.
linka 273 na Černém Mostě (foto: LN)
Po necelém roce je již od 1. července 1991 linka 273 zavedena znovu. Tentokrát v trase Českomoravská – Špitálská – ČKD (dnes Kolbenova) – Nový Hloubětín – Svatojánská (dnes Rajská zahrada) – Chvaly – Nádraží Horní Počernice – Lukavecká – Ve Žlíbku, která je velmi podobná té dnešní. V provozu je navíc celodenně a celotýdenně. Při zavedení nové trasy se muselo také vybudovat nové obratiště v zastávce Ve Žlíbku, které slouží lince 273 dosud. Nově jsou tak Horní Počernice spojeny s ČKD (dnes Kolbenovou), Vysočanskou a dalšími zastávkami během trasy do Hloubětína.
linka 273 na Černém Mostě (foto: LN)
Bez zásadních změn vydržela v této trase do prodloužení metra B dne 9. listopadu 1998 z Českomoravské na Černý Most, kdy byla zkrácena na Lehovec a její trasa se na pouhý rok ustálila do trasy Lehovec – Kapitána Stránského – Černý Most – Chvaly – Nádraží Horní Počernice – Třebešovská – Ve Žlíbku. Zásadním důvodem vedení linky 273 už od Lehovce a nikoliv od Černého Mostu je lepší dostupnost sídliště Černý Most a přilehlých oblastí, kde metro či tramvaj není dostupné.
Po otevření stanice Hloubětín na novém úseku metra B 18. října 1999 byla linka 273 prodloužena do nynější trasy, tedy Hloubětínská – Hloubětín – Sídliště Hloubětín – Sídliště Lehovec – Kapitána Stránského – Černý Most – Chvaly – Nádraží Horní Počernice – Třebešovská – Ve Žlíbku. Od té doby jezdí ve špičkách PD polovina spojů linky 273 pouze v úseku Černý Most – Ve Žlíbku.
linka 273 na Černém Mostě (foto: MCH)
Co se týče dopravců, tak po většinu období provozoval linku 273 Dopravní podnik hl. m. Prahy a v roce 1991 také dopravce ČSAD Klíčov. Během své existence jezdily na lince 273 výhradně standardní vozy. Poslední změna na lince nastala 15. října 2016, kdy byla z důvodu uvolnění číselné řady pro školní linky přečíslována z 273 na 141.
Mapa:
Intervaly:
a) Hloubětínská – Černý Most b) Černý Most – Ve Žlíbku |
Zajímavá místa na trase:
- Hloubětínská – zámek Hloubětín – kostel sv. Jiří – přírodní park Pražský Zlom a Smetánka – Hořejší rybník
zámek Hloubětín (foto: cs.wikipedia.org)
- Chvaly – zámek – přírodní památka Chvalský lom – kostel sv. Ludmily
- Nádraží Horní Počernice – železniční stanice Praha-Horní Počernice – ÚMČ Praha 20
- Komárovská – Kulturní středisko Domeček
- Třebešovská – Křovinovo náměstí s kapličkou
Staré jízdní řády:
Fotografie z linky:
linka 273 na Černém Mostě (foto: MCH)
linka 273 v konečné zastávce Ve Žlíbku (foto: MCH)
Video z linky:
Zveřejněno: 20. 8. 2014 – Martin Chour
Aktualizováno: 30. 1. 2018 – Vojtěch Jánský
Video: Lukáš Nekolný
8 reakcí na Linka 141