Pražská autobusová linka 113
V provozu: celotýdenně
Typ autobusu: standardní
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 4 (Kačerov, Sídliště Písnice, Písnice, Točná)
Přestup na metro: C
Doba jízdy: 27 min (úsek Kačerov – Sídliště Písnice – 15 min, úsek Kačerov – Písnice – 18 min)
Délka linky: 11 km (úsek Kačerov – Sídliště Písnice – 5 km, úsek Kačerov – Písnice – 6 km)
Zastávky:
KAČEROV (C) – Nemocnice Krč – Zálesí – Sídliště Krč – Tempo – Jalodvorská – U Zvoničky (×) – Libuš – U Libušské sokolovny – SÍDLIŠTĚ PÍSNICE– Lipovická (×) – Ke Březině – PÍSNICE – Cholupické náměstí (x) – Cholupice – Hrazanská (x) – TOČNÁ
Historie:
K 4. říjnu 1925 byla zavedena druhá autobusová linka provozována Elektrickými podniky, označována byla jako linka B. Trasu měla následující: Pankrác – Horní Krč (dnes Na Strži) – Krč, nádraží (dnes Nádraží Krč) – Zelené domky – Kunratice, Libuš (dnes U Tří svatých).
slavnostní zahájení provozu na autobusové lince B (foto: archiv DP)
trasa linky B v letech 1926 – 1930 (mapový podklad: mapy.cz/MCH)
Se zprovozněním tramvajové trati mezi Pankrácí a Kačerovem 29. května 1930, bylo „béčko“odkloněno od krčského nádraží k nové tramvajové smyčce na Kačerově. Na rok pak bylo také od 21. prosince 1931 prodlouženo do Michle. Poté bylo k 9. říjnu 1932 opět zkráceno na Kačerov a odtud vedlo přes Masarykovy domovy (dnes Nemocnice Krč) na Libuš, ale i na Lhotku. Většina spojů byla k 5. únoru 1933 ukončena u Zelených domků, jen malá část spojů dále pokračovala do Libuše nebo odbočovala od Masarykových domovů na Lhotku.
linka B spolu s původnímu větvemi v letech 1936 – 1943 (mapový podklad: mapy.cz/MCH)
K 22. dubnu 1934 byla větev na Lhotku přeznačena na novou linku L (dnes linka 121, Lhotka – Hodkovičky – Braník), a tak se linka B dostala do trasy Kačerov – Masarykovy domovy (dnes Nemocnice Krč) – Zelené domky – Libuš. Z větve do Kunratic se o rok později 3. května 1936 stala nová autobusová linka U (dnes linka 114, Kačerov – Zelené domky – Kunratice), a tak byla linka B zkrácena do trasy Kačerov – Zelené domky, takže vlastně kopírovala linku U.
Kvůli totožné trase s linkou U došlo od 1. srpnu 1936 k převedené linky B do doposud neobsluhovaných míst v některých částech Libuše a Písnice (do trasy, kde nyní 113 jezdí). Trasa: Kačerov – Potravní daň – Libuš, sokolovna (dnes U Libušské sokolovny). Kvůli druhé světové válce byla nejdříve roku 1943 zkrácena na Kolonie Tempo (dnes Tempo) a poté mezi roky 1944 – 1945 dokonce i zrušena.
linka 113 v terminálu Kačerov (foto: LN)
Ke znovuobnovení po druhé světové válce došlo 28. května 1945, kdy vyjela v trase Kačerov – Masarykovy domovy (dnes Nemocnice Krč) – Kolonie Tempo (dnes Tempo) – Libuš, Jalodvorská, avšak s provozem pouze ve všedních dnech, který se roku 1946 změnil na celotýdenní. 1. října 1948 nastalo prodloužení do původní trasy Kačerov – Libuš, Sokolovna (dnes U Libušské sokolovny, trasa do roku 1943) a o 3 roky na to k 2. září 1951 až do Písnice. Tím se dostala do trasy ve které jí můžeme vidět dnes. Provoz do Písnice byl zajištěn pouze vybranými spoji.
linka 113 v letech 1951 – 1970 a 1974 – 2015 (schéma: archiv DP)
V závěru roku 1951 (31. prosince) dostala stejně jako ostatní autobusové linky číselný název, v našem případě došlo k přeznačení z linky B na linku 113. V následujících 20 letech byl provoz beze změn až do 19. října 1970, kdy naplno začala výstavba prvního úseku metra C. V tento den byla zrušena tramvajová trať od Budějovického náměstí na Kačerov a s tím byla i linka 113 prodloužena k tramvaji na Budějovické náměstí přes ulici V Podzámčí a Na Strži (do roku 1972).
linka 113 v obratišti Písnice (foto: LN)
Po otevření prvního úseku metra C z Kačerova na Florenc byla sto třináctka zkrácena k metru C na Kačerov a v této podobě zůstala do současnosti, tedy bezmála 40 let! Mírně změny se dotkly linky 113 pouze ve třech termínech. K 1. září 2009, kdy došlo k reorganizaci linek v této oblasti, při níž byly zrušeny linky č. 171 (Kačerov – Tempo – Jalodvorská – Sídliště Písnice) a 272 (Kačerov – Sídliště Písnice) a místo nich byly zavedeny vložené spoje v trase Kačerov – Sídliště Písnice na lince 113. Od roku 2012 je prokládána celotýdenně s linkami 331 a 333.
Od 11. prosince 2016 jsou vybrané spoje prodlouženy z Písnice přes Cholupice do zastávky Točná. Obec Točná už dlouho volala po prodloužení linky 113 kvůli špatnému a nepravidelnému provozu linek dopravce Arriva Praha z Modřan a zároveň byla propojena Točná s Písnicí, navíc došlo k obsluze Cholupického náměstí a hřbitova.
Mapa:
4 | ||||||||||
8 | ||||||||||
16 | ||||||||||
a) Kačerov – Sídliště Písnice b) Sídliště Písnice – Písnice c) Písnice – Točná |
Staré jízdní řády:
Vozový jízdní řád (3. 3. 2014)
Zajímavá místa na trase:
- Jalodvorská – přírodní zajímavost V Hrobech
- Libuš – Úřad městské části Praha – Libuš
- U Libušské sokolovny – naučná stezka Modřanská rokle – PP Modřanská rokle
- Ke Březině – pomník obětem I. světové války
- Písnice – cyklostezka do Cholupic a Hodkovic – PP Cholupická bažantnice
Fotografie z linky:
linka 113 v Písnici (foto: LN)
linka 113 v zastávce Sídliště Písnice (foto: LN)
Video z linky:
Zveřejněno: 16. 7. 2012 – Martin Chour
Aktualizováno: 4. 2. 2018 – Vojtěch Jánský
Zdroj historie: doprava.nafoceno.cz, autobusy.org, vetinari.wz.cz, 20 let ROPID, Ropid.cz, schémata DPP
video: Lukáš Nekolný
7 reakcí na Linka 113