Realita spěšných vlaků z Prahy přes Lichkov do Polska

V prosinci byly s velkou slávou mimo jiné zavedeny částečně dotované spěšné vlaky z Prahy do východních Čech a dále přes hraniční přechod v Lichkově do Polska. Některá média nemlčela o obnově někdejšího železničního spojení Prahy s Vratislaví. Jaká je ale skutečnost?

Změna souvisí s převzetím provozu na tratích 024 a 025 Ústí nad Orlicí – Letohrad – Lichkov – Dolní Lipka – Mlýnický Dvůr (dříve – Štíty) a Dolní Lipka Hanušovice dopravcem Leo expres, který se chlubil také smlouvou s dopravcem Koleje Dolnośląskie a tím, jak časem budou vlaky do Prahy provozovány oběma dopravci.

První zádrhelem je prostý ekologický fakt. Zatímco trendem dneška je spíše ekologická doprava, Pardubický kraj si na obou tratích objednal motorové vlaky, přestože úsek Ústí – Lichkov byl před lety elektrizován, elektrizace vedla také k obnovení přeshraniční dopravy, protože se jednalo o jednu z podmínek udržitelnosti. K propojení však došlo jen tak, aby se neřeklo, časově bylo špatně použitelné, prezentováno nebylo skoro vůbec (spíše zjistit informace třeba o tarifu byl téměř nadlidský úkol) a cenově bylo dost nevýhodné, což se v tichosti změnilo až v posledních letech, kdy byl zaveden lokální tarif na cenové úrovni jako IDS Iredo, jízdenky jste si však mohli zakoupit pouze ve stanicích v úseku Ústí – Kłodzko nebo při nástupu v neobsazené zastávce v tomto úseku.

Jednotka dopravce Koleje Dolnośląskie na osobním vlaku směr Lichkov (foto: OK)

Po nástupu Leo expresu měly být alespoň spěšné vlaky zajištěny elektrickou jednotkou. V praxi se to ovšem týká jen přímých spojů Praha – Wrocław. Vlaky ukončené v Lichkově nebo Letohradě budou zajištěny dieselovou jednotkou, a to až z Prahy. A s dotací od Pardubického kraje.

Dolní Slezsko i samotný Kladský výběžek mají nemalý turistický potenciál, a proto by rozšíření spojení bylo výborné. Při podrobném pohledu na jízdní řád však zjistíte, že kromě jednoho páru spěšných vlaků, a to jen v pátek a o víkendech, a to k žádnému zlepšení nedošlo. Přímé vlaky však jezdí ráno z Polska a večer do Polska, opačně máte smůlu. Stále je ve směru do Polska v nabídce pouze jeden vlak extrémně brzy ráno, další až počátkem odpoledne, a poslední dva už velmi pozdě, abyste ho využili k jakémukoliv výletu či jiné jednodenní cestě. Došlo i k mírnému zhoršení, neboť první odpolední vlak ČD jezdil alespoň do Międzylesie, kde následoval půlhodinový přestup – niméně aspoň tam jste se dostali v poměrně přiměřeném čase, abyste po výšlapu stihli dojet zpět domů, v současnosti jsou půlhodinové přestupy vždy v Lichkově. Jediný spoj, který navazuje po krátké době (vyjma přímého Sp), je ten ranní, což má jistou logiku, kdyby nejel tak brzy, pokud vůbec.

O víkendech zajišťuje spojení na ranní spoj do Polska spěšný vlak z Prahy ukončený v Lichkově. V pracovní dny jezdí místo něj osobní vlak z Ústí nad Orlicí, ale ten kromě prázdnin končí v Letohradě, spojení je tedy koncipováno zjevně jako výletní. Výletní spojení… Tento jediný ranní vlak ale odjíždí v 5:53 z Prahy, kolem 7. z Pardubic, v 7:41 z Ústí nad Orlicí.

Odjezd v 7 z Pardubic vypadá použitelně, z toho asi pardubičtí krajští politici vycházeli. Nedošlo jim ovšem, že odjezd před 6. z Prahy je přeci jen na jediný vlak poněkud brzy. A také jim nedošlo, že východní Čechy jsou tak trochu venkov. Kdo bydlí přímo v Ústí, jistě nemá s odjezdem 7:41 problém. Ale zkuste se o víkendu dostat do Ústí na tento čas veřejnou dopravou. A třeba dojet tam na kole když bydlíte 15-20 km odtud znamená, že vyrážíte ještě před šestou, nezřídka ještě za tmy. Něco takového lze za atraktivní výletní spojení označit jen stěží.

A teď se vraťme k faktu, že vlak je částečně dotovaný Pardubickým krajem. V sobotu ráno vypadá spojení z Prahy do Pardubic takto:

Dosud jsem nevěděl, že o víkendu kolem 6. ráno je taková špička, aby vlaky v této trase musely jezdit po cca 5 minutách. Každý, kdo se chce dostat z Prahy do východních Čech může využít třeba Regiojet v 5:50 nebo rychlík v 5:57, který staví ve většině stanic jako Sp na Lichkov. Co je možná ještě komičtější, tento rychlík předjede spěrný vlak s odjezdem v 5:53 v Moravanech, takže v Chocni a Ústí je dokonce dřív.

Stačilo by prosté zamyšlení, třeba posunout dotovaný spěšný vlak, tak, aby jel o něco později, v čase, kdy jede méně vlaků, ideálně v prokladu s rychlíky, které jezdí každou hodinu a mají většinu stanic se spěšňákem společných. Nebo prostě spěšný vlak z Prahy zrušit a místo něj zajistit přestup z rychlíku v Ústí nad Orlicí…

No a když chcete vyrazit, jistě si vzpomenete na reklamu ,,do Vratislavi od 99 Kč”. Inu, asi nepřekvapí, že v náhodně vybrané datum jsem na tuto cenu nenarazil. Zde přikládám ceny Praha – Kłodzko pro náhodný den sobota 15. února – ani brzy ani za dlouho:

Ranní spojení s přestupem a motorovým vlakem do Lichkova stojí 255 Kč, ve spěšném vlaku za tutéž cenu můžete jet třídou business, standard stojí 179 Kč. A přitom ranní spojení je výrazně méně pohodlné, o půl hodiny delší a ještě k tomu v něm nelze rezervovat místo k sezení. Avizované ceně od 99 Kč se toto jízdné ani náznakem neblíží, naopak je pro kratší trasu 2,5krát vyšší.

Přitom by pro smysluplnější spojení z Prahy na Kłodzko a Wrocław stačilo poměrně málo. Třeba objednat přímý spěšný vlak, který by odjížděl ráno v 7:11 (tedy po Pendolinu), jednalo by se o mnohem atraktivnější čas, kdy navíc nedochází k souběhu s rychlíkem, případně by bylo možné nahradit spoj Leo expresu v 8:08. Díky tomu by spěšný vlak mohl být zrychlený v celé trase až do Lichkova a teprve za hranicemi stavět ve většině zastávek. Spojení brzy ráno by bylo možné velmi snadno zajistit zachováním osobního vlaku Ústí nad Orlicí – Lichkov s garantovaným přestupem z rychlíku od Prahy, který odjíždí dokonce o 4 minuty později.

Jenže pro dopravce je výhodnější zrušit nejméně rentabilní vlak na trase Praha – Ostrava v brzkých raních hodinách a místo něj nasadit spěšný vlak, na který dostane dotaci z veřejných prostředků.

Pokud vás toto téma zaujalo, můžete diskutovat na fóru.

Záložka pro permanentní odkaz.

Jedna reakce na Realita spěšných vlaků z Prahy přes Lichkov do Polska

  1. Ondřej říká:

    Nevím, jestli jste četl článek celý, ale je v něm kritizován mimo jiné odjezd z oblasti Ústecka. On ten čas je totiž dělaný opravdu jen pro Pardubičáky, pro kohokoliv, kdo bydlí mimo města na trati, je to hrůza.

    Mimochodem, nejsem tak úplně Pražák, částěčně totiž žiju právě nedaleko Litomyšle. A upřímně pro tuto oblast je to spojení prakticky nepoužitelné.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *