Pinar del Rio

Pinar del Rio je kubánské malé městečko, kde žije okolo 150 000 obyvatel. Nachází se na západě Kuby. Hlavním zdrojem obživy je výroba tabáku a doutníků.

 

vlajka města

znak města

Historie:

Nejzajímavější památkou ve městě je patrně katedrála v centru města. Turisticky zajímavá může být i zdejší továrna na tabák. Za navštívení určitě stojí i hodinu vzdálený Viñales, kde se nacházejí tabákové plantáže a krásná nedotčená příroda. Zajímavá je zde i malovaná skála.

katedrála v Pinar del Rio (foto: MCH/2019)malovaná skála (foto: MCH/2019)

Železniční doprava:

Městem prochází železniční trať na Havanu a na druhou stranu na Guane. Bohužel trať na Havanu je již 5 let nefunkční, proto vlaky jezdí jen po trati Pinar del Rio – Guane. Zde jezdí denně pouze jeden pár vlaků. Ráno na sedmou přijíždí do Pinar del Ria a v 18 hodin se vrací zpět. Nasazována je sem lokomotiva s cca 3 většími vozy. Ve zdejším depu člověk narazí i na jeden motorový krátký vůz, který se využíval na spoje do Los Palacios, které také nejezdí.

vlak na Guane (foto: MCH/2019)

Příměstská doprava:

Přibližně polovina zdejších příměstských spojů je zajišťována zelenými malými autobusy Giron Diana, které jezdí zhruba od 5 do 21 hodin. Kromě těchto vozů tu jezdí i malé i větší náklaďáky přestavěné na autobus (cca od 5 do 12 metrů).

jeden z větších náklaďáků u autobusového nádraží (foto: MCH/2019)

Dálkovou dopravu zde zajišťují autobusy Omnibus Nacionale pro Kubánce a pro turisty Viazul, který odtud jede nejen do Havany, ale také do Viñales. Na zdejším autobusovém nádraží staví také taxicolectivo, což jsou taxíky, které pojmou až 10 lidí (případně menší náklaďáčky) a vyjedou pouze tehdy, jakmile se naplní kapacita. Člověk tak může čekat pět minut nebo i dvě hodiny.

postarší Volvo na lince 418 na Havanu (foto: MCH/2019)

Městská doprava:

Městská doprava je tvořena dvěma autobusovými linkami – linkami 4 a 6. Linka č. 4 jezdí v kratších intervalech (cca třikrát do hodiny ve špičce od cca 6 hodin – autobusy mohou jet klidně 10 minut za sebou a pak třeba 45 minut žádný nejede) a spojuje západní a východní část města jižní cestou (samotná linka má pak dvě varianty trasy). Jednu svou konečnou má na autobusovém nádraží, druhou u nemocnice, kde se schází i s linkou č. 6, která zde také končí.

linka 4 na jižní straně města (foto: MCH/2019)

Ta na rozdíl od linky 4 jede severní trasou a stejně jako linka 4 končí za řekou Guamá v západní části Pinar del Rio u autobusového nádraží. Linka 6 jezdí zhruba po hodině. Podobně jako tomu bývá na celé Kubě, autobusy jsou hodně plné, a to ať se jedná o malý Giron v délce 8 metrů nebo 12metrový Yutong.

setkání linek 4 a 6 u nemocnice (foto: MCH/2019)

 

Vozový park:

Na obě linky jsou vypravovány dvanáctimetrové vyřazené Yutongy a Daewoo z Havany (v modrobílé barvě) nebo nové cca osmimetrové zelené Girony Diana – ty ovšem jezdí na linkách mimo ranní špičku, tj. dopoledne a odpoledne.

V rámci přípravy článku jsme pro vás aktualizovali na stránce fotobus.msk.ru i vozový park autobusů v Pinar del Rio a okolí. Více zde.

linka 4 má dvě varianty – 4 a 4A (foto: MCH/2019)

Garáže dopravce se nacházejí na západním okraji města.

Při nástupu do autobusu se platí jízdné 1 CUP a stejně jako všude na Kubě se nastupuje pouze předními dveřmi.

školní autobusy Giron v Pinar del Rio (foto: MCH/2019)

Zastávky jsou označené sloupkem, na kterém je občas k vidění i seznam linek, které tudy projíždějí. Jízdní řády samozřejmě neexistují jako na celé Kubě. Pro příměstskou dopravu jsou ovšem na autobusovém nádraží vypsány jednotlivé odjezdy do konkrétních lokalit, což je na Kubě dost velká vzácnost.

na některých zastávkách naleznete i čísla linek (foto: MCH/2019)

V minulosti jezdily v Pinaru i kloubové autobusy vyřazené z Havany – jejich provoz ale netrval dlouho.

i kloubové vozy jezdily pár let v Pinar del Rio (foto: http://www.trabajadores.cu)

Zajímavostí také je, že místní soukromník má ve městě ukrytý i jeden vůz Škoda 706 RTO. Polohu posílám v odkazu.

československý vůz Škoda 706 RTO v Pinar del Rio (foto: MCH/2019)

Fotogalerie:

Autor: Martin Chour
Zveřejněno: 6. 9. 2019

Komentáře jsou uzavřeny.