DPP podepsal se Siemensem smlouvu o údržbě vlaků M1: K jakým dojde změnám?

Dopravní podnik hlavního města Prahy podepsal se Siemensem smlouvu o údržbě vlaků M1 na lince C. Nová smlouva je na období 2020 až 2034 a má hodnotu zhruba 7,5 miliardy korun. Dopravní podnik má celkem 53 souprav M1, které mu byly postupně dodávány konsorciem firem ČKD Praha, Siemens a Adtranz v letech 2000 až 2011. Dojde u nich mimo jiné ke změnám sedaček i osvětlení. 

Smlouvu o údržbu vozidel M1 dostal Siemens. (foto: MCH)

Nabídku Siemensu schválilo představenstvo dopravního podniku minulý týden v pondělí. „A ve středu jsme uzavřeli nový kontrakt se Siemensem na takzvaný full service pro budoucí období 15 let,“ řekl Lidovým novinám ředitel dopravního podniku Martin Gillar.

Za správu celkem 53 souprav M1 zaplatí podnik ročně okolo 500 milionů korun, za 15 let je to pak zhruba 7,5 miliardy. Částka je pohyblivá, promítá se do ní cena energií nebo nájmů. „Je v ní započtena také oprava souprav. Oproti první nabídce Siemensu se nám podařilo vyjednat snížení ceny o téměř šest procent, tedy zhruba o 463 milionů,“ vyzdvihuje Gillar pro Lidové noviny. 

Siemens se o soupravy na lince C stará i v současnosti. Stávající kontrakt mu vyprší na konci roku 2019. Zmíněná dohoda pro něj znamená prodloužení stávající spolupráce. A vzhledem k tomu, že mu patří technická dokumentace, neměl DPP v podstatě jinou volbu než dohodnout se právě s ním.

Ve voze 4270 jsou instalovány plastové sedačky. Ty by měly být v budoucnu ve všech soupravách. (foto: Ropid)

Rozsáhlá oprava se bude týkat především výměny rámů podvozků, se kterými byly v minulosti problémy, když v roce 2011 na nich kontrola odhalila drobné praskliny a několik souprav muselo být odstaveno. Dodavatelem podvozků byl Bombardier, nově ponese za komponenty zodpovědnost Siemens Mobility. Rámy by měly být vyměněny v rámci údržby v letech 2020 až 2024, dopravní podnik za ně zvlášť zaplatí 491 milionů. „Tímto zásahem bude definitivně vyřešen problém vzniku trhlin na stávajících rámech podvozků,“ napsal podnik v tiskové zprávě. Výměna by měla prodloužit životnost vozů o patnáct let.

Dojde také ke změnám, které se dotknou i pohodlí cestujících. Zmizí současné látkové sedačky a nahradí je plastové skořepiny, u nichž je snazší údržba. Dopravní podnik v současné době testuje s cestujícími na voze číslo 4270 (souprava s čelními vozy 4147-4148) nová plastová sedadla. 

„Otázka definitivní podoby modernizace interiéru vlaků metra typu M1 ještě nebyla uzavřena. Uvažuje se o výměně čalouněných sedáků za plastové, instalaci úspornějšího LED osvětlení interiéru a obnově povrchové úpravy části vnitřních ploch. Prozatím jako o samostatném projektu je uvažováno o modernizaci informačního systému pro cestující a instalaci bezpečnostního kamerového systému,“ řekla pro deník Z dopravy Aneta Řehková, tisková mluvčí DPP.

Štítky , , , , .Záložka pro permanentní odkaz.

Autor: Vojtěch Jánský

Na stránkách začal pracovat v lednu 2018 na městských linkách. Od května 2018 je zástupcem šéfredaktora stránek. V říjnu 2018 ukončil práci na městských linkách a nyní se věnuje denním článkům.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *