„Další autobusy na Vítězném náměstí nechceme, ale TUNEL BUSy ano,“ říká místostarosta Prahy 6

Vystudoval SPŠ Sdělovací techniky a ČVUT Fakultu elektrotechnickou. O několik let později pracoval jako programátor ve výpočetním středisku MÚZO. S dalšími nadšenci později založil softwarovu firmu, která na trhu působí již přes 25 let. Do ODS vstoupil v roce 2003 a je po čtvrté zastupitelem Městské části Praha 6. Nyní je místostarostou a zodpovídá za dopravu. V rozhovoru Vojtěch Jánský zpovídal Jiřího Lálu.

Jiří Lála (foto: ODS)

Proč jste vyhlásili stav dopravní nouze?

Mluví se tu o nějakém klimatickém ohrožení a nebezpečí, co se na nás všechno valí v teoretické rovině. Ale vlastně stav dopravy na Praze 6 je reálná věc, se kterou se dennodenně setkáváme, ale je to mnohem důležitější problém, který můžeme zcela cíleně a smysluplně řešit. Hlavně za poslední dvě volební období se nezačala realizovat žádná dopravní stavba. Kdyby byla větší vůle ze strany magistrátu, tak ty stavby máme.

Vy jste řekl, že mnoha lidem (zavedením dopravní nouze) nepochybně znepříjemníme život. Není tedy lepší, když auto jede, než stojí?

Určitě je lepší, když auto jede, než když stojí. To s vámi souhlasím, ale já bych to rozdělil na tři oblasti. Musíme mít kapacitní kolejovou dopravu se záchytnými parkovišti, tudíž ty auta skončí na okraji Prahy. Ty auta, která projíždí Prahou, by tam také vůbec neměly zajíždět, ale objet ji. A pak auta rezidentů.

Nebojíte se, že se ty auta přelijí jinam?

Tohle opatření je sobecké, ale natvrdo můžu říct, že je mi to jedno. Je to tlak na město a stát, aby konali. Jestliže my zabráníme nebo omezíme ten vjezd na Prahu 6, tak ty auta budou logicky někde stát, ale budou stát vně Prahy 6.

Co si od toho vyhlášení slibujete? Kdy by se to mělo splnit?

Zastupitelstvo mi zadalo řešit tento problém, ale to vyhlášení nouze není pouze o závorách. Ty jsou až ta krizovější část. Já mám do konce roku ještě zpracovávat projekt, jak by to asi mělo vypadat. Je to i o dalších opatřeních právě těch, které chceme, aby město nebo stát řešil. My máme nějaké studie z minulého volebního období, které teda teď oprašujeme. Zjišťujeme možnosti jejich realizace

„Praha 6 přijme v rámci dopravní nouze několik opatření, například otestuje zavedení světelných závor na hlavních přivaděčích, tedy Karlovarské a Podbabské ulici, které by preferovaly „šestková“ auta v tzv. bus-pruzích,“ cituji z FB městské části. Kde je na Karlovarské BUS pruh?

Nesmíme to prohlášení tiskové zprávy, která je trošku zkratkovitá, brát doslova. To usnesení má dvě části. Světelné závory a prověření té preference. Světelné závory je možné velice rychle realizovat na Podbabské a na Karlovarské ještě například před Drnovskou. Tam samozřejmě dnes není BUS pruh, ale to je ta fáze A. To bude světelná závora jako před Blankou. Pak je fáze B, která je složitější. Podle mě je důležitější ta možnost sledování těch vozidel, které mají tu preferenci, aby to fungovalo automaticky. Někdy do půl roku by měly začít fungovat obecně Praze 6 v testovacím režimu kamery, které právě pokutují řidiče, kteří jedou neoprávněně v bus pruhu, což vlastně dneska nikde neexistuje. Bude se testovat možnost kontroly podle dálničních známek a poznávacích značek. Ne, že by to auto to tam nepustilo, ale automaticky by dostalo pokutu.

Může se to v budoucnu dostat i na Evropskou?

Je to možné.

Preferoval byste na Letiště vlak, nebo metro?

My preferujeme to, co bude nejrychlejší. Nechceme preferovat jednu a tu druhou zabít.  Za mě a pro obyvatelé Prahy 6 by metro bylo mnohem lepší, protože by tam bylo méně přestupů. Také je snadněji realizovatelné, protože pokud by se ten projekt nezastavil, nyní bychom jezdili na Letiště metrem. Bohužel město ten projekt metra na Letiště pozastavilo.

Jak se urychlí pomocí dopravní nouze výstavba těch projektů?

Tak, že se tomu začne někdo věnovat a vloží se do toho více peněz a tím se to urychlí. To je přece strašně jednoduché, jako proč si myslíte, že ty stavby tak dlouho trvají, že tam stále někdo něco vymýšlí? Ne. Rozhodnutí zastupitelstva hlavního města Prahy o tom, že se prodlouží áčko na letiště v těch dvou etapách bylo někdy v roce 2007, 2008. V roce 2010 se začalo stavět a v roce 2015 došlo ke zprovoznění. Jde o to, aby tam byla vůle to postavit. Co se změnilo na neproblematické části trati 120 od Veleslavína po letiště? Nic a nepracuje se na tom. Tam nejsou žádné zásadní problémy. Tahle část by mohla procházet územním řízením, tak se vznesl další požadavek, aby se i z Kladna mohlo jezdit rovnou na letiště, čemuž rozumím, ale vadí mi to, že se to na tom zastavilo.

Jedním z dalších požadavků té nouze byla trať na Dědinu. Jak to s ní vypadá?

Tam jsme stejně, ten projekt je hodně daleko, tam je bohužel nevůle místních. Tohle jsou otázky na magistrát. Ten seznam té nouze požadujeme po městě. V tom je ta nepříjemná věc a bezmoc, že ty negativní dopady té dopravy dopadají na nás jako na Prahu 6, ale my ty projekty nerealizujeme, takže my můžeme vyvíjet tlak na město.

„Zavedení expresních autobusových linek používajících městský okruh s preferencí na vjezdech do tunelu,“ cituji z FB Prahy 6. Když ale byla možnost je zavést, tak jste to blokovali kvůli Vítěznému náměstí. Blokujete to i nyní?

To je fáma. Vy jste to někde viděl? Je to mýtus. To někdo vypustil bez citace. Ukažte mi usnesení rady nebo zastupitelstva, kde by bylo řečeno, že to městská část odmítá.

Mohu Vám to ukázat v materiálech městské organizace, ROPIDu.

Ano, ale nikdy nebylo takové usnesení, to možná si vzali do hlavy v souvislosti s tím, že odmítáme přidat další autobusy na Vítězné náměstí, ale TUNEL BUSy chceme.

Takže to podporujete?

Ano.

Štítky , , , , , , , , , .Záložka pro permanentní odkaz.

Autor: Vojtěch Jánský

Na stránkách začal pracovat v lednu 2018 na městských linkách. Od května 2018 je zástupcem šéfredaktora stránek. V říjnu 2018 ukončil práci na městských linkách a nyní se věnuje denním článkům.

2 reakce na „Další autobusy na Vítězném náměstí nechceme, ale TUNEL BUSy ano,“ říká místostarosta Prahy 6

  1. MS říká:

    https://www.blesk.cz/clanek/regiony-praha-praha-zpravy/508612/jednani-o-tunelbusech-zastupitele-prahy-6-napad-schvalili-neshodli-se-na-trase.html

    Když radní Praha 6 žádali o prověření možnosti zavedení tunelbusů, současně radní pro dopravu pan Polách veřejně uvedl, že tunelbusy ano, ale v žádném případě ne na Vítězné náměstí (viz citace v článku).

  2. MS říká:

    https://prazsky.denik.cz/zpravy_region/rada-prahy-6-upravila-programove-prohlaseni-a-kompetence-radnich-20170224.html

    Tunelbusy vypadly na počátku roku 2017 i z nového programového prohlášení Rady MČ P6, ač předtím tam byly. V tisku bylo okomentováno, že Praha 6 o ně již zájem nemá.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *