Brno zprovozňuje nové Urbanwaye

Brno – V pondělí 6. května poprvé do ulic vyjely nové autobusy Iveco Urbanway, tentokrát v provedení s dieselovým pohonem.  Kvůli dohodě s HZS JMK totiž musí být v případě evakuace zajištěn odvoz obyvatel vozidly poháněnými dostupnějším palivem, než je CNG.

Třetí den v provozu. (foto: Dominik Konečný)

Součástí výběrového řízení bylo kromě 15 městských vozů i 5 dvoudveřových částečně nízkopodlažních (low entry) autobusů. Původně bylo součástí VŘ pouze 15 standardních 100% nízkopodlažních vozů, první soutěž ale zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Druhé VŘ poté vyhrála společnost Zliner s modely Iveco Urbanway 12M a Iveco Crossway LE LINE 12M.

Vůz 7677 první den v provozu. (foto: Dominik Konečný)

Urbanwaye dorazily z továrny Iveca ve francouzském Annonay do vozovny Medlánky ve dvou termínech, a to 5. a 15. dubna. Přidělena jim byla evidenční čísla navazující na dieselové Citybusy a Citelisy, tj. 7672 – 7686. Po vyřízení administrativních záležitostí a vyřešení menších nedostatků na vozech vyrazil dne 6. 5. 2019 vůz 7673 poprvé do provozu na linku E50 a vůz 7675 na objednanou jízdu. Postupně se přidávaly další vozy, koncem týdne jezdilo již 10 vozů. V současné době zatím nevyjely do provozu pouze vozy 7683 a 7686, jejich zařazení se očekává v nejbližších dnech.

Odlišné provedení zadního čela zdokumentované na voze 7674. (foto: Dominik Konečný)

Oproti vozům s pohonem na CNG jsou zde nějaké změny. Již z výroby byly dodány s klimatizací salónu cestujících a najdeme zde i USB nabíječky. Poprvé byl použit širší stropní panel, na kterém jsou nově jenom informace o trase vozidla místo reklam. Asi největším rozdílem je řešení zadní partie vozidla, jelikož dieselové provedení umožňuje použití zadního okna. Na druhou stranu ale došlo k vyvýšení zadních řad sedaček.

Nové vozy umožní navýšit podíl nízkopodlažních spojů. Nahradit by měly část vozů B931E, které budou vypravovány víceméně jen ve špičkách a budou sloužit jako provozní záloha. Nahradit poslední B931E měly elektrobusy, ale VŘ bylo nakonec zrušeno. Tudíž lze předpokládat, že vozový park autobusů nebude navzdory slibům v roce 2020 zcela nízkopodlažní.

Zbytek dodávky, 5 vozů Crossway LE LINE, by měl být dodán v červnu. Nasazovány budou na linky vyjíždějící mimo Brno.

Štítky , , , , , , , , .Záložka pro permanentní odkaz.

Autor: Dominik Konečný

Zajímám se o MHD od roku 2012, od roku 2017 ji i fotím. Na tram-bus.cz od roku 2019.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *