Pražská strojírna, a.s.

 

Před 20 lety, 1. dubna 1994, vznikla oficiálně společnost Pražská strojírna. Vznikla z části odštěpeného závodu Opravy MHD k 8. prosinci 1993.

zastávkaPražská strojírna (foto: MCH)

Stalo se tak, že z Opraven MHD (dříve Technické služby) byla vyčleněna výroba kolejových konstrukcí. Ta již od roku 1914 sídlila v Rustolce. Před zakoupením Rustolky Elektrické podniky královského hlavního města Prahy zde do roku 1912 sídlila Pražská akciová strojírna (starší název společnosti Ruston a spol. Joseph John Ruston – právě kvůli němu se Rustolka od jejího zakoupení roku 1850 jmenovala).

budoucí výměnanedokončená výměna (foto: MCH)

Pražská akciová strojírna patřila k nejvýznamnějším továrnám v Praze. Vyráběla kromě parních strojů také parní lodě, mostní konstrukce či jiné ocelové stavby. Pražské akciové strojírně patřily i jiné objekty, než je Rustolka, třeba objekty v Adamově, Hradci Králové nebo v Libeňské továrně. Kolejové konstrukce začala Pražská akciová strojírna vyrábět od roku 1908 (dříve kolejových konstrukcím sloužila malá firma ve vozovně Strašnice). Jako v současnosti si mohli „kolejáři“ své kolejové konstrukce nejdříve nanečisto složit, aby se ujistili jestli vše jde jak má.

kolejekolejí… (foto: MCH)

V polovině 60. let díky rekonstrukcím stávajících tratí se Rustolka rozšířila o venkovní plochy, kterým se říkalo „letiště“. Jelikož byly dílny v Rustolce již staré, začal Dopravní podnik připravovat stavbu nové strojírny v Ústředních dílnách.

kolejekoleje (foto: MCH)

Jelikož byla od 1. dubna 1994 vytvořena společnost Pražská strojírna, z návrhu sešlo a dílny stále sídlily v Rustolce. Až roku 2007 se dílny přestěhovaly do Vinoře, kde je Pražská strojírna dodnes. Areál Rustolka byl v letech 2007 a 2008 zbořen a kotelna s komínem, kteří zůstaly, byly zbourány v únoru 2014. V současnosti se vede Pražské strojírně velmi dobře, díky mnoha zakázkám i v zahraničí. Nejvíce zakázek však odebírá pražský dopravní podnik. Nejvíce zakázek je v období letních prázdnin a nejméně v zimě.

linka 1tramvaj ve Vinoři (foto: MCH)

Strojírna vyrábí mnoho kolejových konstrukcí mezi které patří:

  • 1) výhybkové systémy rozjezdové (VSP-12-K, VSP-11-K, VSP-1-K)
  • 2) výhybkové systémy sjezdové (VS-21, VS-20)
  • 3) výhybkový systém VSP-20 pro depa
  • 4) výměny (blokové, s výměnými jazyky, s pružnými jazyky, rozřazovací, jednojazykové)
  • 5) výhybky (s přímou částí v odbočném směru, s obloukovou částí v odbočném směru, kolejová křížení)
  • 6) traťové zařízení (přechodné kolejnice mezi dvěma profily, odvodňování kolejnic, vytápění výměn)
  • 7) mobilní přejezdy
  • 8) Spurrillenschiene Form S49
  • 9) servisní a opravárenská činnost

výměnavýměna (foto: MCH)

Fotografie:

Aktualizováno 1. 5. 2014 Autor: Martin Chour

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.