Linka 133

 

Pražská autobusová linka 133

V provozu: celotýdenně

Charakter trasy: klasická

Typ autobusu: standardní

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 2 (Florenc, Sídliště Malešice)

Přestup na metro: B, C

Doba jízdy:  19/20 min

Délka linky:  6 km

Zastávky:

FLORENC (B) (C) – U Památníku – Tachovské náměstí – Černínova – Ohrada – Basilejské náměstí (×) – Malešická (×) – Třebešín (×) – Na Palouku – Hostýnská – Plaňanská – Sídliště Malešice – SÍDLIŠTĚ MALEŠICE

Historie:

Linka 133 je velmi provázána se svou sesterskou linkou 207, která v historii linky 133 určitě nesmí chybět.

Provoz linky 133 začal 13. dubna 1964 v trase: Nádraží Těšnov – Prokopovo nám. – Ostromečská (u kostela sv. Anny) – Nákl. nádr. Žižkov – Židovské hřbitovy (dnes Želivského) – Solidarita – Černokostelecká. Od 3. ledna 1966 byla od Želivského brána polookružně. Ve směru od centra, tedy dnešního Želivského, jela z Vinohradské ulice do Černokostelecké ulice, dále do Limuzské a Počernické a opět se připojovala do Vinohradské ulice.

Od září téhož roku, resp. 29. srpna 1966, vyjela v podobné trase jako jezdí dnešní 133, tedy Nádraží Těšnov – Prokopovo nám. – Ostromečská (u kostela sv. Anny) – Želivského (nacházela se poblíž zast. Biskupcova, u křižovatky ulic Jeseniova × Zelenky-Hajského) – Třebešín – Na palouku – Malešice, Počernická. V té době ještě neexistovala zastávka Basilejské náměstí, takže autobusy stavěly u Biskupcovy a dále až na Malešické. Od 13. ledna 1968 byl zaveden celotýdenní provoz.

133bvedení linky 133 v roce 1975 (screen: archiv DP)

V dalším roce, konkrétně 13. ledna 1969, byla prodloužena do své obvyklé trasy ze Staroměstské na Sídliště Malešice. Od Nádraží Těšnov (dnes Těšnov) pokračovala Klimetskou ulicí (nacházela se zde zastávka Barvířská) a dále po nábřeží Ludvíka Svobody kolem zastávek Revoluční a Dlouhá třída na Právnickou fakultu a na svou konečnou na Staroměstskou. Na druhé straně byla prodloužena na Sídliště Malešice.

Od roku 1971 byla přečíslována na linku 233, kvůli tzv. překryvné síti (u linek 1xx se platila 1 Kčs, u linek 2xx 2 Kčs). To skončilo s otevřením prvního úseku metra 9. května 1974. V roce 1977 byla zrušena trať dolní Koněvovou ulicí, a s tím byly zavedeny 2 autobusové linky – linka 168 (Habrová – Nákl. nádr. Žižkov – Černínova – Hlavní nádraží) a 207 (Ohrada – Černínova – Sokolovská). I přesto linka 133 setrvala ve své trase do konce roku 1980 (20. prosince).

mapa 1978 001linka 133 v roce 1978 (screen: MCH)

V ten den byl otevřen nový úsek metra A mezi stanicemi Náměstí Míru a Želivského, do té doby jezdila linka A z Náměstí Míru na Dejvickou. Linka 133 byla vedena od Sokolovské (dnes Florenc) nově po trase linky 207 přes Tachovské náměstí a Černínovu a dále jak jezdí dnes přes Basilejské náměstí a Třebešín dále na Sídliště Malešice. V roce 1984 byla zkrácena na Florenc a nahrazena mezi Florencí a Staroměstskou linkou 207 (Staroměstská – Sokolovská – Ohrada – Jarov).

Od poloviny 80. let byla linka 207 ukončena již na Ohradě. Dalších 20 let tak zůstaly linky 133 (Florenc – Sídliště Malešice) a 207 (Staroměstská – Ohrada) bez žádných úprav. Úpravy však nastaly v roce 2005, při níž byla 133 1. října 2005 prodloužena Těšnovským tunelem na Staroměstskou a linka 207 zajišťovala pouze doplňkovou vazbu jako posila v úseku Florenc – Ohrada. S nasazením kloubových vozů na linku 133 od 9. května 2008 a s jejím prodloužením k novému metru na Depo Hostivař došlo k trvalému zrušení posilové linky 207. OD 1. července 2010 se ruší i zastávka Biskupcova v ulici Biskupcova a zřizuje se zastávka Ohrada před křižovatkou Ohrada.  Tím se mění i trasa linky 133, která jede nově přes tuto křižovatku.

IMG_4677linka 133 na Náměstí Republiky (foto: MCH)

Díky tramvajové výluce, při které byla 133 vedena přes Náměstí Republiky si toto spojení cestující natolik oblíbili, že byla přes Náměstí Republiky vedena trvale a do Těšnovského tunelu se autobusy tak vydají pouze při výlukovém opatření.

Vedení linky 133 až na Depo Hostivař se ale zdálo mizivé a úředníci na Ministerstvu průmyslu a obchodu nesouhlasili s vedením linky 133 pod jejich okny. A jelikož byla 133 kvůli tomu převedena z ulice Řásnovka k parku Lannova, došlo s tím kvůli nemožnosti vedení kloubových autobusů k zavedení opětovně posilové linky 207, která 133 nahradila od Florence na Staroměstskou a zároveň zajistila posilu v úseku Florenc – Ohrada. Stalo se tak 1. října 2011, při níž byla 133 zkrácena do trasy Florenc – Sídliště Malešice, ve které jezdí dodnes.

P4292394linka 133 míří do Malešic od Basilejského náměstí (foto: MCH)

Problém u linek 133 a 207 tvoří Koněvova ulice, která je velmi úzká, a tak zde nejde vytvořit žádný BUS pruh. Autobusy tak ve špičkách musí stát většinou v kolonách. Autobusy jsou také přeplněné, částečně tak pomohlo jejich posílení od 18. listopadu 2014, přesto kapacitní problém přetrvává, zvláště v ranní špičce a o víkendu. Zde se ukazuje chyba ze 70. let – tramvajová trať Koněvovou ulicí se neměla rušit. Kdyby se nezrušila, vypadalo by to tu určitě lépe.

Určitým zlepšením by bylo opětovné zavedení kloubové linky ze Staroměstské na Sídliště Malešice/Depo Hostivař s tím, že by polovina spojů končila na Ohradě (to činí v ranní špičce při kratším intervalu 8 minut do Malešic, ve zbývajícím úseku 4 min). Kromě provozních intervalů a vozidel se připravuje i rekonstrukce křižovatky Ohrada a Koněvovy ulice, která by měla zajistit vybudování zcela nové zastávky mezi zastávkami Tachovské náměstí a Černínova (cca u Lukášovy ulice).

P1140353linka 133 na nově zřízené zastávce Ohrada od roku 2010 (foto: MCH)

Mapa:

linka 133

Intervaly:

Pracovní den
Sobotae
Neděle
Se
Ve
Do
Od
Ve
Do
Od
Ve
5
10
6
20
15
15
20
20
15
20

  Platný jízdní řád Staré jízdní řády:

Linka 133 vozáky – 5. 1. 2015 Zajímavá místa na trase:

  • Florenc – Muzeum hlavního města Prahy
  • U Památníku – Armádní muzeum Žižkov
  • Tachovské náměstí, Ohrada – východiště k národnímu památníku na Vítkově

Vítkov - Památník národního osvobozeníVítkov – Památník národního osvobození (foto: OK)

  • Sídliště Malešice – zámek Malešice – kaple sv. Václava

Video:

linka 133 v trase Florenc – Sídliště Malešice (video: LN)

Zveřejněno: 28. 6. 2012 Aktualizováno: 9. 5. 2015 Zdroj historie: doprava.nafoceno.cz, publikace 20 let ROPID, vlastní materiály

 

2 Responses to Linka 133

  1. Jana Javorská říká:

    Dobrý den, prosím o sdělení o spojení autobusu č. 133 v ulici Malešická. Bude to jen výluka ? Pracuje zde dost lidí, kteří jsou na tomto spoji vázáni. Děkuji za zprávu.
    Jana Javorská
    Mechanika Praha, družstvo
    Malešická 47

    • admin říká:

      Jestli jsem Váš dotaz pochopil správně, tak od 18. 3. 2013 linka 133 dočasně pojede takto: …Basílejské náměstí – Želivského (M-A) – Pod Třebešínem – Na Palouku a dál po své trase. Takže je to pouze výluka.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.