Pražská tramvajová linka 6
Jezdí: celotýdenně
Vozy: 2 (večer a o víkendu sóla)
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.
Typ tramvaje: T3R.P, T6A5, KT8D5R.N2P, 15T
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 2 (Palmovka, Kubánské náměstí)
*Z důvodu výluky je linka dočasně prodloužena do zastávky Harfa
Přestup na metro: A, B, C
Doba jízdy: 48/49 min
Délka linky: 13 km
Zastávky:
PALMOVKA (B) – Libeňský most – Maniny – U Průhonu – Dělnická – Ortenovo náměstí –Nádraží Holešovice (C) (V) – Výstaviště Holešovice – Veletržní palác – Strossmayerovo náměstí – Nábřeží Kpt. Jaroše – Dlouhá třída – Náměstí Republiky (B) – Masarykovo nádraží (B) (V) – Jindřišská – Václavské náměstí (A, B) – Vodičkova – Lazarská (B) – Novoměstská radnice (B) (Z) – Karlovo náměstí (B) – Štěpánská – I. P. Pavlova (C) – Bruselská – Pod Karlovem – Nuselské schody – Otakarova – Nádraží Vršovice (V) – Bohemians – Koh-i-noor – Slavia – KUBÁNSKÉ NÁMĚSTÍ
Historie:
Linka 6 vznikla roku 1908 z linky T.
linka 6 u Masarykova nádraží (foto: MCH/2016)
V té době jezdila v trase Nádr. Smíchov – Myslíkova – Těšnov – Holešovice, Bělského tř. (dnes Veletržní palác, ulice Dukelských hrdinů). Další změna trasování nastala v roce 1926, kdy byla „šestka“ od Masarykova nádraží odkloněna přes Wilsonovo nádraží (dnes Hlavní nádraží) a Muzeum Ječnou ulicí na Karlovo náměstí a poté Resslovou ulicí na Jiráskovo náměstí. Odtud pokračovala na Anděl a dále na Santošku, kam už dnes tramvaje nejezdí. O rok později se ale vrátila ze Santošky zpět na Nádraží Smíchov.
Do roku 1942 se datuje prodloužení k holešovickému výstavišti a přesměrování z Mezibranské ulice na Karlov k Dětské nemocnici. Od roku 1948 pak byla linka 6 vedena ulicí Na Florenci. Zrušení tratě na Karlov k 30. červnu 1966 se stalo osudným i pro tuto linku, kterou čekalo zrušení také.
šestka na spořilovské trati, kde jezdila mezi lety 2012 a 2016 (foto: MCH/2016)
K 30. srpnu 1971 se „šestka“ dočkala opětovného zavedení, a to jako posila linky 9 ve špičkách. Toto byla její tehdejší trasa: Spojovací – Ohrada – Tachovské náměstí – Hybernská ulice – Můstek – Újezd – Anděl – Hlubočepy. Linka 9 v té době jela ve stejné trase jako linka 6, jen z Anděla pokračovala do Košíř. Rozsah provozu byl stanoven pouze na špičky pracovních dnů, přičemž na lince jezdily soupravy. Když se 30. června 1973 do Hlubočep linka 5 vrátila (po opravě mostu, po němž původně nesměly jezdit tramvaje vypravené na l. 5), byla 6ka zkrácena na Smíchovské nádraží, ke stejnému datu proběhlo i zkrácení na Vápenku. Už od 3. září 1973 však linka 6 jezdila spolu s linkou 14 do Radlic.
Ani toto vedení však lince 6 dlouho nevydrželo. Ještě před zprovozněním prvního úseku pražského metra byla dne 14. ledna 1974 upravena do trasy vedoucí z Radlic přes Anděl, Újezd, Národní divadlo, Můstek, Muzeum, Náměstí Míru a Ruskou až na Kubánské náměstí. Ovšem samotné zprovoznění metra C znamenalo další změnu trasy – od 9. května 1974 jezdila přes Karlovo náměstí a I.P.Pavlova, nově však po celý týden.
setkání dvou vozů linky 6 na Smíchovském nádraží – tramvají EVO1 a Tatra T3R.PLF (foto: MCH/2016)
Svou trasu změnila s otevřením dalšího úseku pražského metra (Náměstí Míru – Leninova) 13. srpna 1978, od tohoto data jezdila v následující trase: Radlice – Anděl – Újezd – Národní divadlo – Můstek – Václavské náměstí – Muzeum – Jiřího z Poděbrad – Olšanské hřbitovy. Došlo tak ke změně celé trasy (kromě úseku do Radlic). Zároveň trasa připomíná velmi viditelně tu mezi lety 1971 a 1974. Druhé zrušení linky 6 přišlo 2. července 1980.
Při jejím dalším obnovení dne 3. listopadu 1985 se dostane do jiné trasy, opět však jezdí do Radlic. Vedena je následovně: Radošovická – Otakarova – I.P.Pavlova – Moráň – Anděl – Laurová. Korekce trasy přišla roku 1986, kdy byla linka 6 přesměrována přes zastávku Újezd. Počínaje listopadem 1990 pak byla přesměrována na Kotlářku. Její provoz doznal omezení na dobu od 6 do 20 hodin v pracovní dny.
linka 6 na Andělu (foto: MCH/2013)
Další změna trasy (konkrétně zkrácení) přišla 26. března 1991. Změny znamenaly objíždění Anděla a ukončení na Čechově náměstí. O sedm let později je opět v listopadu 1998 prodloužena na Smíchovské nádraží a na druhé straně na Kubánské náměstí. Ještě v září 2004 byla přesměrována zpět na Laurovou, přičemž byl zaveden celotýdenní provoz, nicméně od 4. října 2008 po znovuobnovení tratě do Radlic opět změnila trasa linky 6 podobu – od tohoto data „šestka“ jela na Kotlářku a Ropid provoz vrátil zpět na pracovní dny od 6 do 20 hodin.
Při zavedení tzv. metropolitní sítě v Praze 1. září 2012 došlo k odklonu z Karlova náměstí přes Nusle na Náměstí Bratří Synků a dále na Spořilov.
linka 6 na Andělu (foto: MCH/2013)
Velkou (a zatím poslední) proměnou trasy prošla k datu 28. října 2016, kdy byla změněna k nepoznání, neboť vyjela v trase: Kubánské náměstí – Otakarova – I.P.Pavlova – Karlovo náměstí – Václavské náměstí – Náměstí Republiky – Strossmayerovo náměstí – Nádraží Holešovice – Palmovka. Provozována je opět celotýdenně, v pracovní dny v soupravách.
od září 2016 jezdí linka č. 6 přes Nádraží Holešovice (foto: MCH/2016)
Mapa:
Intervaly:
Zajímavá místa na trase:
- Plynárna Michle – Plynárenské muzeum
- Pod Jezerkou – park Jezerka
- Náměstí Bratří synků – Komorní Fidlovačka
- Ostrčilovo náměstí – Čokoládový dům a muzeum čokolády
- Albertov – zvěstování Panny Marie
- Botanická zahrada – pkostel svatého (Jana Nepomuckého, Panny Marie, Jeroným a patroni slovanští)
- Moráň – Faustův dům,
- Národní třída –kostel sv. Martina ve zdi
- Národní divadlo – Národní divadlo, rotunda (nalezení sv. Kříže, sv. Kříže Menšího)
- Újezd – kostel svatého Jana Křtitele Na Prádle, lanová dráha na Petřín
- Švandovo divadlo – Švandovo divadlo, fontána Propadliště času
- Arbesovo náměstí – Portheimka
- Anděl – Království železnic, Smíchovská synagoga
- Plzeňská – socha svaté Áji a chlapce s rybou
- Lihovar – bývalý Lihovar
- Hlubočepy – zámek Slovanka
Platný jízdní řád Staré jízdní řády:
Pokud máte zájem o další JŘ, napište do komentářů (máme pro období 2012 – 2016, někdy i starší).
Zveřejněno: 5. 10. 2012 Aktualizováno: 5. 9. 2016 Autor: Martin Chour
3 reakce na Linka 6