Pražská autobusová linka 201
V provozu: celotýdenně
Typ autobusu: standardní
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 2 (Černý Most, Nádraží Holešovice)
Přestup na metro: B, C
Doba jízdy: 53/56 min
Délka trasy: 21/22 km
Zastávky:
NÁDRAŽÍ HOLEŠOVICE (C) (V) – Jankovcova (×) – Kuchyňka (×) – Rokoska (×) – Vychovatelna (×) – Bulovka – Čertův vršek (×) – Madlina – Teplická (×) – Střížkov (C) – Poliklinika Prosek – Českolipská – Letňanská – Letňany (C) – Výstaviště Letňany (×) – Dobratická – Tupolevova – Fryčovická – Krausova – Avia Letňany (×) – Staré Letňany – Toužimská (×) – Letecké opravny (×) – Bakovská – Kbely – Kbely (×) – Nymburská (×) – Dřevařská (×) – Satalice – Satalická obora – Satalice – Nádraží Satalice (V) (Z) (×) – Sportareál Satalice (×) – Plynárna Satalice (×) – Sicherova (×) – Lipnická (×) – Jordánská (Z) (×) – Hutě – Rajská zahrada (B) – Ronešova (×) – Poliklinika Černý Most (+) – ČERNÝ MOST (B)
Historie:
Poprvé se s linkou 201 setkáváme 31. ledna 1959 v trase Václavské náměstí – Tylovo náměstí – Náměstí Míru – Ruská třída – Stalingradská (dnes: Tolstého) – Zdravotní ústav (dnes: Volyňská) – Průběžná. Byla provozována CT od 23:00 do 3:30. Mohlo by se zdát, že se podobala tehdejším trolejbusovým linkám 54 a 61. Nejvýraznější odlišností od zmíněných linek bylo vedení Ruskou třídou, přibližně v úrovni dnešní zastávky Tolstého. Linka 201 se tak stává první linkou, která je touto ulicí vedena. Kvůli nízkému zájmu cestujících je od 14. dubna 1959 provozována pouze v noci ze soboty na neděli. Následně je 4. května 1966 bez náhrady zrušena.
Klíčovská Karosa nasazená na linku 201 směřuje na Nádraží Holešovice (foto: LN)
V nově dokončeném bohnickém sídlišti je cestujícím mimo linku 200, která směřuje na Florenc, a linky 177 a 183, které jedou do průmyslové oblasti ve Vysočanech, nabídnuto i doplňkové tangenciální spojení linkou 201. Ta je od 12. května 1975 vedena v trase: Sídliště Bohnice – Podhajská pole – Písečná – Střelničná (dnes: Kobylisy) – Sídliště Prosek – Prosek – Letňanské strojírny (dnes: Rychnovská) – Letňany (cca: Staré Letňany) – Kulturní dům Kbely (dnes: Bakovská) – Kbely – Důstojnické domy.
Karosa ev č. 7482 manipuluje v prostoru terminálu Černý Most (foto: LN)
Zpočátku byla provozována ve špičkách PD, již o 8 měsíců později je provozována CD a CT. 22. března 1977 je prodloužena přes zastávky U Vodojemu a Čakovická skrze ulici Mladoboleslavská k terminálu Nový Hloubětín. V úseku Kbely – Nový Hloubětín tak nahradila odkloněnou linku 185. Další změna nastává 1. března 1978 na opačném konci trasy, nově je totiž ukončena v zastávce Sídliště Bohnice – Jih (dnes: Poliklinika Mazurská).
Karosa B951E manipuluje v terminálu Nádraží Holešovice (foto: LN)
V následujících letech dochází k utlumování jejího provozu. K 3. květnu 1978 je omezen na PD, ale už 1. září 1980 je provozována pouze ve špičkách pracovního dne. Roli špičkové posily si ponechá přes 20 let. K 30. srpnu 1982 si v Bohnicích prohodí konečnou s linkou 177. Současně je vedena přes ulici K Pazderkám, čímž se dostává do trasy: Sídliště Bohnice – Zhořelecká – Mazurská (dnes: Krakov) – Dunajecká – Písečná – … – Nový Hloubětín.
autobusy Karosa B951 a v pozadí Irisbus Citybus 12M nasazené na linku 201 se blíží k terminálu Letňany (foto: LN)
19. 3. 1990 jsou otevřeny dvě velké dopravní stavby, které mají velký vliv na linkové vedení v oblasti průmyslové oblasti ve Vysočanech. Nově je otevřen úsek metra z Florence na Českomoravskou a tramvajová trať z Ohrady na Palmovku. Změna se dotkne i linky 201, a to jejím zkrácením do trasy Sídliště Bohnice – … – Důstojnické domy – Hůlkova (poloha zastávky Hůlkova).
standardní autobus ev. č. 3212 se blíží k terminálu Nádraží Holešovice (foto: LN)
Na konci tisíciletí už bylo jasné, že linka v této podobě nemá šanci přežít. Ony myšlenky se potvrdily 24. září 2000, kdy byla zrušena a částečně nahrazena linkou 186, která byla ze Satalic prodloužena přes Kbely, Letňany, Prosek, a Kobylisy až do Bohnic. Se zrušením linky 201 došlo k opuštění obratiště Hůlkova, kam poté již žádná linka nezajížděla, a jelikož byla před lety ulice Hůlkova dopravně zklidněna tak, že je na ní vyloučen průjezd rozměrnějších vozidel, zřejmě se tento stav v budoucnu nezmění.
Irisbus Citybus 12M vypravený na linku 201 byl zachycen v terminálu Černý Most (foto: LN)
Do pražských ulic se vrací 8. listopadu 2004 ve špičkách PD v trase: Nádraží Holešovice – Kuchyňka – Vychovatelna – Bulovka – Madlina – Poliklinika Prosek. Hlavním cílem bylo posílení tehdejší linky 210, která byla pro zastávky Madlina a Teplická jedinou smysluplnou linkou směřující ke kolejové dopravě. Bez jakékoliv úpravy je s otevřením metra C do Letňan 9. května 2008 zrušena a následně nahrazena odkloněním linky 186.
DPP v poslední době nasazuje na linku 201 kloubové autobusy, neboť standardních má nedostatek (zdroj: K-Report autor: Zlin__24tr)
Život lince 201 navrací spuštění tzv. metropolitní sítě 1. září 2012, kdy nahrazuje zkrácenou linku 186 v trase: Nádraží Holešovice – Kuchyňka – Vychovatelna – Bulovka – Madlina – Českolipská – Letňany – Tupolevova – Avia Letňany – Staré Letňany – Letecké opravny – Bakovská.
Při celkové reorganizaci autobusové dopravy na pravém břehu Vltavy došlo 15. října 2016 k prodloužení z Bakovské přes Satalice, Hutě na terminál Černý Most. V prodlouženém úseku nahradila linku 202, která byla při této příležitosti ze zastávky OC Čakovice odkloněna přes Čakovice a Miškovice k Nádraží Kbely.
Linka je spjata se standardními autobusy DPP, ačkoliv se na ni v poslední době objevují i kloubové autobusy.
Intervaly:
Staré jízdní řády:
- Linka 201 – 15. 1. 2018 T
- Linka 201 – 15. 1. 2018 Z
- Linka 201 – 1. 9. 2013
- Linka 201 – 29. 6. 2013
- Linka 201 – 3. 3. 2013
- Linka 201 – 1. 9. 2012
Zajímavá místa:
- Kuchyňka – Univerzita Karlova v Praze, Matematicko-fyzikální fakulta UK
- Rokoska – Vlastní vila Josefa Fuchse, Manzerova vila
- Vychovatelna – Knihovna Ústavu struktury a mechaniky hornin AV ČR, památník operace Anthropoid
památník operace Anthropoid (zdroj: Mapy.cz autor: Zdeněk Babický)
- Bulovka – Zámek Rokoska, Fakultní nemocnice Na Bulovce
- Madlina – studánka Pekařka
- Střížkov – stanice metra C, domov mládeže, hotel Duo, plavecký bazén
stanice metra C Střížkov (zdroj: Mapy. cz autor: michal křemen)
- Poliklinika Střížkov – Poliklinika Prosek, a.s.
- Českolipská – Divadlo Pohádka, dům dětí, Galerie Ululé
- Výstaviště Letňany – Pražský veletržní areál Letňany
- Tupolevova – Cinema City Letňany, bazén Letňany LAGOON, s.r.o., zimní stadion Ice Czech Letňany, sport centrum Letňany
- Letecké opravny – Letecké opravny Kbely
- Bakovská – Místní knihovna Kbely, Úřad městské části Praha 19, Kostel s. Alžběty, studánka Kbelský pramen
Kostel sv. Alžběty (zdroj: Mapy.cz autor: Pavel Mrazek)
- Kbely – lékárna Royale, sokolovna
- Satalická obora – Kaple sv. Anny, Satalická obora
kaple sv. Anny (foto: OK)
- Nádraží Satalice – nádraží Praha-Satalice
- Sportareál Stalice, Plynárna Satalice – Sportareál Praha – Satalice, s.r.o.
- Rajská zahrada – unikátní stanice metra, Úřad městské části Praha 14
- Poliklinika Černý Most – Poliklinika Černý Most – Parník
Poliklinika Černý Most – Parník (zdroj: Mapy.cz autor: neznámý)
- Černý Most – sídliště Černý Most, Centrum Černý Most, obchody s nábytkem XXXLutz, Ikea a Sconto, hypermarket Makro, hobbymarket Hornbach
Video z linky:
Vytvořeno: 15. 9. 2013 – Antonín Jelínek
Aktualizováno: 28. 3. 2018 – Vojtěch Jánský
16 reakcí na Linka 201