Pražská autobusová linka 183
V provozu: celotýdenně
Typ autobusu: kloubový (pracovní dny), standardní (víkend)
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 2 (Háje, Vozovna Kobylisy)
Přestup na metro: B, C
Doba jízdy: 56/58 min
Délka trasy: 21/22 km
Zastávky:
VOZOVNA KOBYLISY – Vozovna Kobylisy (Z) – Bojasova (×) – Šimůnkova – Sídliště Ďáblice – Třebenická – Třebenická (T) – Střížkov (C) – Sídliště Prosek – Prosek (C) – Nad Jetelkou (×) – Vysočanská (B) – Nádraží Libeň (V) – K Žižkovu (×) – Balkán (×) – Spojovací – Pod Táborem – Kolonie (×) – Za Horou (Z) – Perlit (×) – Spalovna Malešice (×) – Zamenhofova (Z) (×) – Radiová (×) – Barvy a laky (×) – Kablo (×) – Sklářská (×) – Nádraží Hostivař (V) – Gercenova – Řepčická – Boloňská – Nádraží Horní Měcholupy (V) (×) – Na Křečku (×) – Janovská (×) – Sídliště Petrovice – Jakobiho (×) – Horčičkova – HÁJE (C)
Historie:
Linka 183 už přes 30 let spojuje jako tzv. tangenciální linka sever s jihem metropole.
kloubový autobus na lince 183 míří na Šimůnkovu (foto: LN)
Od 5. 2. 1975 do 4. 11. 1983 jezdila v podobné trase dnešní 200, tedy Sídliště Bohnice – Ústav (dnes: Katovická) – Ubikace (cca: Řepínská) – Pískovna (dnes: Čimický háj) – Ke Stírce.
Podruhé se s linkou 183 setkáváme 19. 12. 1985 v trase: Vozovna Kobylisy – Burešova (dnes: Šimůnkova) – Sídliště Ďáblice – Liberecká (dnes: Střížkov) – Sídliště Prosek – Prosek – Náměstí Lidových milicí (dnes: Vysočanská) – ČKD Trakce (dnes: Kolbenova) – Nový Hloubětín – V Chaloupkách (poloha zastávky) – Kyje – Perlit – Štěrboholská (dnes: Radiová) – Kablo – Sklářská – Nádraží Hostivař. Vznikla jako doplněk k již provozované lince 181.
SOR NB 18 za malou chvíli odjede ze zastávky Jakobiho (foto: LN)
První změna ve druhém obsazení čísla 183 nastala 5. 7. 1990, kdy byla z Nádraží Hostivař prodloužena na Sídliště Petrovice přes zastávky Na Vartě a Na Křečku. Dne 23. 4. 1991 došlo ke změně trasy v Petrovicích, linka 183 se tak dostává do trasy: Vozovna Kobylisy – Sídliště Ďáblice – Prosek – Špitálská – Nový Hloubětín – Radiová – Nádraží Hostivař – Na Vartě – Nové Petrovice – Sídliště Petrovice.
Irisbus Citybus 18M manipuluje v terminálu Háje (foto: LN)
Při prodloužení metra C do Letňan 9. 5. 2008 byla od Proseka odkloněna přes Kobylisy, Vozovnu Kobylisy, Čimice na Sídliště Čimice. Od tohoto data byla v úseku Nádraží Hostivař – Sídliště Petrovice provozována jen ve špičkách PD. Ke 30. 8. 2008 se dostává do trasy: Sídliště Čimice – Vozovna Kobylisy – Kobylisy – Prosek – Nádraží Libeň – Spojovací – Radiová – Nádraží Hostivař – Na Vartě – Sídliště Petrovice. Od 1. 7. 2010 projíždí obratištěm Nádraží Hostivař ve směru Sídliště Petrovice.
kloubový SOR ev. č. 6919 míří na Háje (foto: LN)
Při spuštění tzv. metropolitní sítě linek byla 1. září 2012 ve směru od Nádraží Hostivař odkloněna ze zastávky Boloňská přes Nádraží Horní Měcholupy a Sídliště Petrovice a dále prodloužena na Háje. Ke stejnému datu došlo ke zrušení pásmového provozu a posílení o víkendu.
kloubový SOR na lince 183 při odjezdu z Boloňské (foto: JHO)
15. 10. 2016 proběhla ve východním sektoru hlavního města celková úprava vedení autobusových linek, která zapříčinila odklon linky 136 na Sídliště Čakovice, proto ji musely v Žernosecké ulici nahradit linky 102 (z Kobylis byla prodloužena každým druhým spojem přes Polikliniku Čumpelíkova na Šimůnkovu) a 183 (ze Třebenické byla odkloněna přes Sídliště Ďáblice na Vozovnu Kobylisy). Současně došlo u linky 183 k oslabení, které bylo v pracovní dny kompenzováno nasazením kloubových vozů a ve špičkách pracovních dnů zavedením souběžné linky 182, což zajistilo celkové posílení provozu v průmyslové oblasti Hostivaře v tomto období (v úseku Střížkov – Vysočanská – Spojovací – Nádraží Hostivař). V úseku Nádraží Hostivař – Háje je oslabení provozu kompenzováno zavedením nové linky 154. V úseku Vysočanská – Střížkov – Ládví – Kobylisy – Čimice – Sídliště Čimice je změna trasy linky 183 nahrazena provozem linky 152 a v úseku Kobylisy – Čimický háj – Čimice – Sídliště Čimice je provoz linky 183 nahrazen provozem nové linky 145.
Mapa:
Intervaly:
Staré jízdní řády:
Zajímavá místa na trase:
- Vozovna Kobylisy – vozovna Kobylisy
- Bojasova – Památník protifašistického odboje, Ďáblický háj – vrch Ládví
Na Ládví (zdroj: Mapy.cz autor: Ladislav Soukup)
- Sídliště Ďáblice – Ďáblický hřbitov, Památník obětem komunistického režimu
Ďáblický hřbitov (zdroj: Mapy.cz autor: neznámý)
- Třebenická – TJ Meteor Praha, Wellness Ďáblice
- Střížkov – Sportcentrum Duo – bazén, domov mládeže, stanice metra C – Střížkov
- Sídliště Prosek – park Přátelství
- Prosek – kostel Svatého Václava
kostel sv. Václava (foto: OK)
- Nad Jetelkou –Prosecký rybník
- Vysočanská – Úřad městské časti Prahy 9, sídlo Dopravního podniku hlavního města Prahy a. s., náměstí Organizace spojených národů, železniční stanice Praha – Vysočany
- Nádraží Libeň – železniční stanice Praha – Libeň
- Balkán – park Třešňovka
Výhled z Třešňovky směrem k Jarovu (zdroj: Mapy.cz autor: tučňák 007)
- Pod Táborem – Botanická zahrada SOŠ Malešice, vrch Smetanka, vrch Tábor
Botanická zahrada SOŠ Malešice (zdroj: Mapy.cz autor: Ivana Černá)
- Kolonie – Hřbitov Hrdlořezy
- Perlit – Velosolex muzeum
- Radiová – celní úřad
- Kablo – Pražské vodovody a kanalizace
- Sklářská – Loutkové divadlo Frydolín, Rodinné centrum Voříšek
- Nádraží Hostivař – železniční nádraží Praha-Hostivař, Knihovna Národního ústavu odborného vzdělávání v Praze
- Gercenova – OC Taškent, sportovní centrum a plavecký bazén Univerzity Karlovy
- Řepčická – městská knihovna, Tenisové kurty Horní Měcholupy, Golf Club Hostivař, Pivovar Hostivar
Pivovar Hostivar (zdroj: Mapy.cz autor: Vratislav Vavřík Ag Stříbrný)
- Boloňská – Golf Club Hostivař,Úřad městské části Praha 15, Street workoutové hřiště Boloňská
- Nádraží Horní Měcholupy – Nádraží Horní Měcholupy, Golf Indoor Center Prague
- Janovská – dům pečovatelské služby
- Sídliště Petrovice – Hřbitov Petrovice
- Jakobiho – Petrovický zámek, kostel svatého Jakuba Většího
Video z linky:
Zveřejněno: 19. 7. 2013 – Martin Chour
Aktualizováno: 22. 4. 2018 – Vojtěch Jánský, Vojtěch Vilímec, Ondřej Kališ
speciální poděkování patří Pavlu Duškovi za poskytnutí podkladů k historii
11 reakcí na Linka 183