Kilometrický tarif

 

Jedním z nejjednodušších tarifů je tarif kilometrický, kde cena jízdného závisí na ujeté vzdálenosti. Tento tarif je také spravedlivější než pásmový. Je využíván na většině linek, které nejsou součástí integrovaných systémů (IDS). Na železnici ho používají České Dráhy, které provozují své vlaky po většině České republiky, v autobusové dopravě platí na linkách dálkových a nezahrnutých do IDS.

Kilometrický tarif vychází z ujeté vzdálenosti. Ceny jsou zpravidla odstupňované po kilometrických pásmech, která se postupně prodlužují (na krátkých vzdálenostech se cena mění třeba po 2-3 km, na delších např. po 10 km), s vyšší vzdáleností také obvykle klesá cena za každý další kilometr. Odlišný systém používají České dráhy, které za každý kilometr mají odlišnou cenu jízdného.

Na významných relacích bývají často vyhlašovány speciální tarify, které bývají o něco levnější, a to z důvodu konkurenčního boje nebo aby cena do všech zastávek ve městě při cestě z druhého města byla stejná. V těchto případech bývá vyhlášen tarif zvlášť pro danou relaci, někdy je však pouze provedena úprava cen v běžném tarifu, což však ovlivní i ceny cest na stejnou vzdálenost úplně jinde (toto používá u dálkových linek např. ČSAD Střední Čechy pro relaci Praha – Mladá Boleslav).

Kdy je dobrý kilometrický tarif a jaké jsou jeho výhody a nevýhody?

Tento tarif je vhodný pro případy, kdy spoje přejíždějí mezi různými IDS, také na dálkových linkách s jeho použitím není problém. Jeho největším nedostatkem je, že na hustší síti prakticky nemůže být přestupní (to je možné u železnice, která má relativně málo zastávek v rámci ČR, u autobusové sítě by to však bylo praktocky nerealizovatelné). Není také příliš vhodný v případech, kdy je více zastávek v jedné obci, a tyto neleží na tomtéž kilometru. V některých případech proto dochází ke změně ceny mezi těmito zastávkami, a cestující proto mají tendenci vystoupit dříve, aby ušetřili, i za cenu méně pohodlné dopravy. U dopravy mezi většími městy toto bývá eliminováno speciálními tarify.

Kilometrický tarif, pokud je tedy rozdělený na pásma, je pro lidi velmi jednoduše pochopitelný, stačí si zjistit podle JŘ nebo IDOSu tarifní vzdálenost, najít na stránkách dopravce nebo ve vozidle ceník a z něj určit jízdné.

Kde se nachází?

Kilometrický tarif je využíván v ČR u většiny dálkových autobusových linek (vyjma expresních, které mají často pouze speciální tarif), u linek překračujících hranice IDS a také u železničních dopravců – výjimkou jsou ti, kteří jezdí pouze v rámci jednoho IDS (např. Arriva Morava na Železnici Desná, kde platí pouze tarif IDSOK), České dráhy, jak už bylo řečeno, mají svůj základní tarif také kilometrický, avšak není rozdělený na pásma, jak bývá zvykem, což je komplikací zejména při cestě na větší vzdálenosti, navíc mají řadu různě nastavených slev, speciálních tarifů závislých na nejrůznějších parametrech, což dohromady způsobuje, že jejich tarif není ani trochu jednoduchý. Tarifu ČD se proto možná bude věnovat jiný článek.

arriva

kilometrický ceník Arrivy (screen: MCH)

Příklady na kilometrický tarif

Stručně: Cestující musí nejdříve určit pomocí jízdního řádu tarifní vzdálenost (s) (může se mírně lišit od vzdálenosti, kterou by zjistil třeba z mapy, občas dokonce i od skutečnosti) a poté si najít ceník jízdného dopravce, který provozuje danou linku. V ceníku si pak musíte najít, že za s kilometrů platíte p peněz.

Příklad 1:

Cestující se chce dostat vlakem ze stanice Pečky do stanice Kouřim.

Nejdřív musí najít jízdní řád a spočítat vzdálenost, jež činí 17 km. Poté si najde stránku dopravce, jímž jsou v tomto případě České dráhy a z jejich tabulky jízdného zjistí, že za 17 km zaplatí 32 Kč, pokud je dítě do 15 let tak o polovinu méně (jedná se o slevu ze zákona, takže se případně vždy zaokrouhluje dolů).

Příklad 2:

Jedu autobusem z Černého Mostu do Rokytnice nad Jizerou na náměstí v pondělí v 9 hodin. (linka 167220)

Pokud jedu v této trase, musím se nejdříve do jízdního řádu podívat na tarifní vzdálenost. U této linky je ale třeba si dávat pozor jakým spojem jedu, jelikož každý spoj má odlišnou trasu a s tím souvisí i odlišná vzdálenost. Pokud jedu tedy spojem v 9 hodin, najdu si tento spoj ve sloupci kilometrů a zjistím, že se jedná o 146 km. Nyní přejdu na stránku dopravce, konkrétně ČSAD Střední Čechy, a podívám se, kolik platím za 146 kilometrů. Z tabulky zjistím že za 141 – 150 kilometrů platím 167 korun.

167220

jízdní řád linky 167220 z příkladu č. 2 (screen: MCH)

Zveřejněno: 10. 10. 2015 Autor: Martin Chour, Ondřej Kališ

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.