Tatra T3SU/CS

 

Když začala výroba tramvaje KT8D5, která nabrala zpoždění, byla potřeba nahradit vozy T1 novějšími vozy. Začalo se proto s nákupem tramvají typu T3SU a T3SUCS.

linka 29T3SUCS na Spojovací (foto: MCH)

Některým dopravním podnikům byly dodávány náhradní díly do vozů T3. Dokonce u výzbroje TV1 se začalo i se sériovou výrobou. Tramvaje T3 nebyly dodávány (důvod, že 1. a 3. dveře nejsou v rovině, ale trochu šikmě a to by nemohlo být při rychlodrážním provozu) a tak se začalo s modernizací stávajících tramvají T3. Další výzbroj TV2 se také nepovedla, ani TV3. Dopravní podniky se rozhodovaly, jestli koupí T6B5CS nebo KT8D5, které měly odstranit nedostatky.

SAM_0739T3SU u depa Hostivař (foto: MCH)

Bohužel oba typy firma vyrábět najednou nechtěla. Urychleně se dokončovala práce na typu KT8D5. Začali se kupovat tramvaje T3SU, které měli nehospodárnou elektrickou výzbroj ze zrychlovače. Tyto vozy se na první pohled lišili uzavřenou kabinou, čelní orientace pod sklem (ovládaná z vnitřku vozu) a sedadla v uspořádání 2+1. Dopravní podnik Praha vozy koupil v počtu 20 ks (ev. č. 7001 – 7020).

Jednovozová linka 9.T3SUCS na Ohradě (foto: MCH)

Po dodání 20 kusů T3SU začal Dopravní podnik Prahy kupovat lepší vozy pro Československou výrobu, vozy T3SUCS. Ty byly dodávány od roku 1990 a celkem jich bylo dodáno 272 kusů (ev. č. 7021 – 7292). Vozy T3SUCS měli klasickou elektrickou odporovou výzbrojí PCC a sedadla jsou v uspořádání 1+1. Tyto 2 typy tramvají jsou si velmi podobné. Novější variantou vozů T3SUCS je T3SUCS-DVC. V současnosti jezdí (30. 8. 2013) 9 kusů tramvají T3SU a 144 kusů tramvají T3SUCS. Je však jasné, že tyto vozy budou ještě dlouhou dobu v Praze jezdit, hlavně T3SUCS.

linka 9 na I. P. PavlovaT3SUCS na I. P. Pavlova (foto: MCH)

Zkoušela se také modernizace vozu T3SUCS dosazením poptávkového otevírání dveří, nahrazení dveří dvoukřídlími vyklápěcími, polstrovaná sedadla a nové osvětlení u vozů ev. č. 7226 (nový pult) a 7227. Místo krémové byl vůz oranžovo-červený s bílými dveřmi.  K tlačítkům byly také přidány šipky, aby cestující věděli, jak dveře otevřít. Souprava vyjela roku 1992. Mezi lety 1994 – 1995 byly zrušeny polstrovaná sedadla a jiný řídící pult u ev. č. 7226. Dále byly roku 2001 a 2002 přetřeny do své původní barvy a roku 2007 modernizovány na typ T3R.PLF (ev. č. 8262 a 8259).

Linka 11T3SUCS-DVC na I.P.Pavlova (foto: MCH)

Roku 1994 byly poptávkovým otevíráním dveří vybaveny i vozy ev. č. 7250 a 7251. Byly přetřeny do oranžovo-červené barvy (do roku 2003). Tyto vozy v pražských ulicích můžeme stále potkat pod typem T3SUCS. Dalším vozem přestavěným byl vůz ev. č. 7265 s poptávkovým otevíráním dveří a výklopnými dveřmi. Roku 1998 mu byly odstraněny výklopné dveře a poptávkové otevírání dveří má doposud. Posledním takto rekonstruovaným vozem byl vůz ev. č. 7090. Byla přidána tlačítková předvolba otevírání dveří, opravena skříň, zvětšena kabina, jiné schody a oprava odporové elektrické výzbroje. K upozornění, že souprava jde otevřít tlačítky bylo mnoho možností, nakonec se ustálilo spojení POZOR TLAČÍTKO DVEŘÍ.

linka 25T3SU u depa Hostivař (foto: MCH)

Zveřejněno: 25. 2. 2012 Aktualizováno: 15. 5. 2014 Autor: Martin Chour

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.