Hlávkův most

 

Z historie…

Je to 12. most v Praze přes Vltavu po proudu. Je napojen přímo na přemostění Masarykova nádraží. Most je ze dvou částí. Nahradil bývalý dřevěný most. První část je železná, vystavěna byla v letech 1908 – 1910 a železobetonová část, vystavěna byla roku 1910 – 1911. V letech 1958 – 1962 byl most rekonstruován (část železobetonová, nově železobetonová) a rozšířen. Most má sedm oblouků. Most má reliéfy (vytesány do betonového zdiva). Autory výzdoby jsou Josef Mařatka a Otto Gutfreund. Architekt je Pavel Janák a inženýr František Mencl. Sousoší Práce a Humanita je od Jana Štursy. Nikdy nebyl přejmenován. Most je pojmenován po Josefu Hlávkovi, vynikajícím staviteli a filantropovi.

Nynější most vystavěn mezi 1949 – 1951. Má železobetonovou konstrukci a měří 182 m. Roku 2007 zahájena celková rekonstrukce. Vyměněny koleje a vozovka (dlažbu nahradil asfalt).

P3242036Hlávkům most (foto: MCH)

P3242038Hlávkům most (foto: MCH)

MHD

Na mostě jezdí auta a tramvaje. Co se týče tramvají, jezdily na mostě pořád. Kolem roku 1985 do roku 31. 8. 2012 jezdila po mostě tramvajová linka 3. Od září 2012 jezdí na mostě linka 14/24. Nejezdí tudy žádná noční linka. Pod mostem vede i linka pražského metra linka C.

P3242039Hlávkům most s vozem 15T (foto: MCH)

P3242045

Hlávkům most – tramvajová trať (foto: MCH)

Zveřejněno: 23. 9. 2012 Aktualizováno: 12. 4. 2014 Autor: Martin Chour

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.