Linka 15

 

 Pražská tramvajová linka 15

V provozu: celotýdenně

Vozy: 2 (večer a o víkendu sóla)

 Typ tramvaje: T6A5, T3R.P, KT8D5.RN2P, 15T4 

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 2 (Kotlářka, Olšanské hřbitovy)

Přestup na metro: A, B, C

Doba jízdy: 39 min

Délka linky: 11 km

Zastávky: 

KOTLÁŘKA – Kotlářka (T) – Kavalírka – Klamovka – U Zvonu – Bertramka – Anděl (B) – Arbesovo náměstí – Švandovo divadlo – Újezd – Hellichova – Malostranské náměstí – Malostranská (A) – Čechův most – Dlouhá třída – Náměstí Republiky (B) – Masarykovo nádraží (B) – Hlavní nádraží (C) – Husinecká – Lipanská – Olšanské náměstí – Flora (A) – OLŠANSKÉ HŘBITOVY

Historie:

Linka 15 poprvé vyjela 29. července 1923 v trase: Libeň, Českomoravská továrna (dnes Vysočanská) – Balabenka – Palmovka – Palackého třída (dnes Křižíkova ulice) – Královská třída (dnes Sokolovská) – Masarykovo nádraží – Václavské náměstí – Myslíkova – Palackého náměstí – Plzeňská třída (dnes Anděl v Plzeňské ulici) – Smíchov, Koulka (dnes kousek od zastávky Křížová). V této trase vydržela celkem 2 roky do 13. července 1925, kdy byla spolu s novou tratí z Balabenky na Harfu vedena právě na Harfu.

6102-011linka 15 v zastávce U Zvonu (foto: prazsketramvaje.cz, V. Borek)

Jelikož byla 16. června 1927 zrušena trať na Koulku a zároveň uvedena do provozu nová trať do Radlic, nabízelo se jediné řešení, a to vedení linky 15 do Radlic. 18. září téhož roku byla zrušena trať v Palackého ulici (dnes v Křižíkově ulici), a tak byla linka 15 vedena Královskou třídou (dnes Sokolovskou ulicí). Když byla 2. března 1930 dokončena předjízdná kolej a smyčka Zámečnice, byla linka 15 odkloněna Plzeňskou třídou až k Zámečnici (dnes Kavalírka).

Již další rok proběhly další změny. 2. června byla „patnáctka“ prodloužena s novou tratí do Hloubětína (dnes Starý Hloubětín) a od 1. září vedla přes Českou techniku (dnes Karlovo náměstí). 3. ledna 1932 proběhly velké změny u tramvajových linek. Jich se dotkla i linka 15, která byla opět vedena jako zpočátku ke Kolbenově továrně (dnes Vysočanská). Během dalších let nedošlo k žádným změnám. Až 30. července 1939 byla při obnovení tramvajové trati v Myslíkově odkloněna od České techniky (dnes Karlovo náměstí) přes Myslíkovu.

dscn9156

linka 15 na Andělu při cestě na Žižkov (foto: MCH/2016)

V dalších letech setrvávala opět bez zásadních změn do doby, než byla uvedena do provozu 7. října 1948 trať do Nového Hloubětína. Linka 15 se sem však vydala až 27. října 1948. Od 13. března 1951 do 5. září 1961 jezdila v úseku Vysočanská – Nový Hloubětín jen ve špičkách pracovních dnů. 15. prosince 1952 byla prodloužena ze Zámečnice na Kotlářku. Další změna se odehrála až koncem 60. let. Od 29. července 1968, kdy byla zprovozněna trať mezi Morání a Palackého náměstím, nevedla již Myslíkovou ulicí, ale přes Karlovo náměstí.

Se zprovozněním metra C 9. května 1974 nedošlo k žádné změně, ani v následujícím roce. Až 5. září 1977 byla místo na Kotlářku vedena na Smíchovské nádraží. Roku 1979 byla prodloužena až na Černý Most (dnes Lehovec) a opět začala jezdit na Kotlářku. Roku 1984 byla prodloužena k vozovně Motol. Při zprovoznění metra B 2. listopadu 1985 byla nakrátko vedena v  trase Spojovací – Ohrada – Olšanské hřbitovy, ale již roku 1986 je vedena ve zkrácené trase, kterou jezdila před rokem 1985: Černý Most (dnes Lehovec) – Sokolovská. S prodloužením metra B z Florence na Českomoravskou 22. listopadu 1990 byla linka 15 zrušena.

8363 Linka 15 Náměstí Republiky DPP tatra T3RP 8363patnáctka projíždí obloukem na nám. Republiky (foto: JAH/2016)

Opět byla zavedena až 1. září 2003 v trase: Vypich – Malovanka – Hládkov – Hradčanská – Strossmayerovo náměstí – Nádraží Holešovice – Palmovka – Střelničná (dnes Březiněveská) v sólech. Bez zásadních změn vydržela v této trase do 30. června 2007, kdy byla zkrácena na Palmovku. Od 1. července 2009 byla z Palmovky prodloužena přes Balabenku na Vysočanskou. V provozu je celotýdně v sólo vozech. Již o rok později se trasa mění znovu.

Od 1. září 2010 byla přesměrována přes Dejvickou a Červený Vrch na Divokou Šárku. V úseku Divoká Šárka – Špejchar byla v provozu pouze v ranní špičce pracovních dnů s tím, že v ranní špičce nejela na Špejchar ale z Hradčanské rovnou na Spartu. Ostatní spoje končily na Špejcharu. V provozu byla opět po celý týden, ale v sobotu od 7 hodin a v neděli od 9 hodin. Bohužel byla od 1. září 2012 se zavedením metropolitní sítě zrušena. Fakticky však byla zrušena již 1. června 2012 (pátek), jelikož od 2. června 2012 započala výluka mezi Letenským náměstím a Špejcharem. Zajímavostí však je, že během posledního dne provozu tramvají KT8D5 v pravidelném provozu 21. května 2013 byla na tento den obnovena v trase Lehovec – Florenc, tedy v trase, ve které jezdila mezi lety 1986 – 1990. Obsluhována byla 2 vozy KT8D5.

KT8D5 ev. č. 9030 na Florenci

linka 15 na Florenci (foto: MCH/2013)

Opět byla zavedena k 28. srpnu 2016, kdy zajistila mnoho nových spojení a propojila většinu míst Prahy 1. V provozu je sólo v trase Kotlářka – Anděl – Malostranské náměstí – Čechův most – Náměstí Republiky – Hlavní nádraží – Olšanské náměstí Olšanské hřbitovy.

Mapa: 15mapa Intervaly:

 
Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
Do
Od
Ve
Do
Od
Ve
8
10
8
20
15
15
20
20
15
20

  Zajímavá místa na trase:

  • Olšanské náměstí –  kostel svatého Rocha
  • Lipanská – kostel svatého Prokopa
  • Husinecká – Betlémská kaple
  • Hlavní nádraží – pamětní deska W. Wilsona
  • Náměstí Republiky – Obecní dům, Prašná brána
  • Dlouhá třída – Dolejší vodárna, Novomlýnská vodárenská věž, kostel sv. Klimenta, Vávrův dům
  • Malostranská – Valdštejnská jízdárna, Vojanovy sady, palác (Kolovratský, Fürnstenberský)
  • Malostranské náměstí – palác (Kaiserštejnský, Hartigovský, Šternberský, Thunovský, Kounický, Kounický, Vrtbovský, Schönbornský, Lichtenštejnský, Ledeburský, Pálffyovský), Valdštejnská zahrada, kostel sv. (Panny Marie u kajetánů, Josefa, Mikuláše, Tomáše), Karlův most
  • Arbesovo náměstí – kostel (sv. Vavřince, Panny Marie Vítězné), palác (Nostický, Michnův)
  • Újezd – kostel svatého Jana Křtitele Na Prádle, lanová dráha na Petřín
  • Švandovo divadlo – fontána Propadliště času
  • Arbesovo náměstí – Portheimka
  • Anděl – Království železnic, Smíchovská synagoga
  • Bertramka – Bertramka
  • Klamovka – kaple nanebevzetí Panny Marie, chrám. noci a poznání na Klamovce
  • Kavalírka – kostel svatého Jana Nepomuckého

Platný jízdní řád Staré jízdní řády:

 

Zveřejněno: 17. 5. 2012 Aktualizováno: 15. 9. 2016 Autor: Martin Chour

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.