Přívozy

 
Přívozy zajišťují přepravu cestujících zejména v místech, kde se na určité místo nelze dostat po souši, nebo je tato cesta příliš zdlouhavá. V Praze je v provozu celkem 6 přívozů. 6 v sezóně a 3 přívozy mimo sezónu. Jedná se o přívozy P1, P2, P3, P5, P6, P7 na kterých platí tarif PID (tedy lze jimi jezdit na stejnou jízdenku jako MHD) Provoz zajišťuje: Pražské Benátky s.r.o.
  Přívoz P1 – Sedlec – Zámky Provoz: Celoroční Provoz zahájen: 1. července 2005 Zastávky: Sedlec, Zámky Doba jízdy: 2 min. Interval: pracovní den – 15 min. sobota + neděle – 30 min. Linkový jízdní řád zde Přestup: SEDLEC – Bus (Sedlecký přívoz) 340, 350; Bus (V Sedlci) 107, 147; Vlak (Praha – Sedlec) S4, S41. ZÁMKY – Bus 236; případně cyklotrasa A28, A2 p1 Přívoz P2 – V Podbabě – Podhoří Provoz: Celoroční Provoz zahájen: 28. června 2006 Zastávky: V Podbabě, Podhoří Doba jízdy: 2 min. Interval: 15 min. Linkový jízdní řád zde Přestup: V PODBABĚ – BUS (V Podbabě) 107, 116, 147, 160, 340, 350, 355 PODHOŘÍ – BUS (Podhoří) 236, 112; cyklotrasa A2; Zoologická zahrada p2Přívoz P3 – Lihovar – Veslařský ostrov Provoz: Sezónní (25.3 – 30.10) Provoz zahájen: 17. července 2007 Zastávky: Lihovar, Veslařský ostrov Doba jízdy: 4 min. Interval: 20 min. Linkový jízdní řád zde Přestup: LIHOVAR – BUS (Lihovar) směr: Smíchovské nádraží, Modřany, Skalka….; TRAM (Lihovar) 6, 12, 14, 20; případně vlak (Smíchovské nádraží) S6, S7. VESLAŘSKÝ OSTROV – pěšky na tramvajovou zastávku Kublov  nebo Dvorce (3, 17) p3Přívoz P5 – Císařská louka – Náplavka Smíchov Provoz: sezónní (25.3. – 3.10) Provoz zahájen: 1. srpna 2008 Zastávky: Císařská louka, Výtoň, Náplavka Smíchov Doba jízdy:  6 min. (3+3) Interval: 30 min. Linkový jízdní řád zde Přestup: VÝTOŇ – TRAM (Výtoň) 3, 17, 7; NÁPLAVKA SMÍCHOV: pěšky na stanici Na Knížecí (Tram, Bus, Metro) p5 Přívoz P6 –  Lahovičky – Nádraží Modřany Provoz: Sezónní (25.3. – 30.10.) Provoz zahájen: 19.9.2009 Zastávky: Lahovičky, Nádraží Modřany Doba jízdy: 2 min. Interval: 20 min. Linkový jízdní řád zde Přestup: LAHOVIČKY- BUS (700m); NÁDRAŽÍ MODŘANY – TRAM (Nádraží Modřany) 3, 17; BUS 139, 165, 173, 341; VLAK S8 a S80 p6Přívoz P7 – Pražská tržnice – Rohanský ostrov Provoz: sezónní (25.3. – 30.10) Provoz zahájen: 7.8.2015 Zastávky: Pražská tržnice, Ostrov Štvanice, Rohanský ostrov Doba jízdy: 5 min. (2+3) Interval: 15/30 min. Linkový jízdní řád zde Přestup: PRAŽSKÁ TRŽNICE – TRAM (Pražská tržnice) 1, 14, 25; METRO C (Vltavská) ROHANSKÝ OSTROV – TRAM (Křižíkova) 3, 8, 24; METRO B (Křižíkova) p7  Přívoz P4 – Národní divadlo – Dětský ostrov Provoz zahájen: 1.8.2008 Provoz ukončen: 29.10.2011 z důvodu ušetření na dopravě. Od 1.6.2017Kazín – Černošice, Mokropsy Sezónní provoz s intervalem 60 min. a dobou jízdy 3 min. Linkový jízdní řád zde:

Mimopražské přívozy:

Libčice – Dol

Interval – 60 min.

Klecánky – Roztoky u Prahy

Interval – cca 30 min.

Lužec nad Vltavou – Bukol

Provozní doba: každý den 6:00/8:00 – 19:00 Návaznost na mezinárodní cyklostezku

Vrané nad Vltavou – Strnady

Bezmotorový Interval: 15 min. pouze v pracovních dnech za dobrého počasí

Borek – Jílové u Prahy (Žampach)

Převoz po telefonické domluvě, Bezmotorový

Úholičky – Husinec Řež

Doba jízdy: 3 min. Interval: 30 min.Mapka přívozu  

Živhošť: Stará – Nová

Nepravidelná doprava – nutno dohodnou předem. Zavrit
Stručná historie pražských přívozů: Přívozy jako nejstarší prostředek veřejné dopravy mají své místo i v Praze. Doložit první přívoz není možné, protože existovaly doslova od nepaměti. Vltavu bylo možné překonat třemi základními způsoby: brodem, přívozem či mostem (a teprve nedávno přibyl tunel). Brody zanikly po regulaci Vltavy a rostoucí provoz dal vznikat celé řadě mostů. Přívozy byly historicky provozovány téměř na 50 místech stávajícího území hl. m. Prahy, ještě v první polovině 20. století jich byla v provozu necelá polovina. Změna dopravních návyků, podmínek pro provozování živností a stavba dalších mostů přinesla v druhé polovině 20. století postupný zánik přívozů, jako poslední dojezdil v roce 1992 sedlecký přívoz. A právě ten byl v červenci 2005 jako první obnoven a to jako linka Pražské integrované dopravy.
Zveřejněno: 21.2.2017
Autor: Ondřej Šimák

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.