Zabezpečovací zařízení metra

 

Zabezpečovací zařízení (zkráceně ZZ) je zařízení, které kontroluje bezpečnost a plynulost provozu. Rozlišujeme tři druhy.

Vlakové ZZ

V pražském metru jsou tři typy vlakového ZZ: LZA (linka A), ARS (linka B) a Matra PA 135 (linka C). Vlakový ZZ má za úkol následující činnosti:

  • kontrolovat jízdní cestu vlaku a v případě přiblížení k jiné soupravě okamžitě zastavit vlak
  • kontrolovat překročení rychlosti, přičemž bez odezvy strojvedoucího následuje úplné zastavení vlaku nebo zpomalení

1) LZA:

Je to nejnovější zabezpečovač pražského metra (2003). Funguje na bázi elektromagnetických vln, které pak následně zpracovává počítač. Nejen, že umí základní věci (zabránit kolizi dvou vlaků a snižování rychlosti), ale má v sobě zabudované i ACB (automatické cílové brždění).

2) ARS (avtomatičeskoje regulirovanie skorosti):

Jedná se o sovětský zabezpečovač, který je zároveň nejstarší v pražském metru. Funguje na bázi rozdílných kmitočtů – každá rychlost má jiný vysílaný kmitočet. Strojvedoucímu se maximální rychlost zobrazuje na pultu. Překročení rychlosti se projeví pípáním reproduktoru. Pokud strojvedoucí nezareaguje a nezpomalí do 2 sekund, souprava se automaticky zastaví.

3) Matra PA 135:

Toto ZZ od společnosti Matra má střední funkce mezi ARS A LZA. V kolejišti je dřevěné prkno, na kterém jsou nasazeny kovové pruhy. Vzdálenosti těchto pruhů určují rychlost soupravy. Moderně vybavené soupravy M1 ukazují strojvedoucímu intenzitu přidávání jízdy či brždění sloupovým ukazatelem, ACB (automatické cílové brždění) je samozřejmostí.

Staniční a traťové ZZ

Jedná se o zařízení, které umožňují stavět vlakové a posunové cesty soupravám.

Zveřejněno: 14. 1. 2014
Aktualizováno: 16. 9. 2014
Autor: Jirka Staněk

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *