Linka 154

 

Pražská autobusová linka 154

Mimo provoz od: 29. června 2013

V provozu: celotýdenně

Typ autobusu: standardní

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 2 (Chodov, Jižní Město)

Přestup na metro: C

Doba jízdy: 15/16 minut

Délka linky: 6 km

Zastávky před zrušením:

Chodov (C) – Pod Chodovem (x) – Benkova (x) – Brodského – Donovalská – Šperlova – Brechtova – Prašná (T) (x) – Modrá škola (Z) (x) – Modrá škola (C) (T) – Háje (C) – Horčičkova – Jižní Město

Historie:

Dnes již zrušená linka 154 kdysi bývala pro jižní část města (zejména Petrovice, Horní Měcholupy a Jižní Město) velmi důležitou linkou lokální obsluhy. Postupnou dostavbou sídlišť její význam navíc ještě vzrůstal, jenže pak přišel s reorganizací MHD v září 2012 prudký pád. Následně byla plíživě omezována a nakonec zrušena ke 29. červnu 2013.

SAM_0698linka 154 na Chodově v poslední den provozu (foto: MCH)

Úplně první vyjetí čísla 154 do pražských ulic se datuje do časového období duben 1967 – srpen 1968, kdy tato linka zajišťovala dlouhodobou náhradu linek 152 a 153 v severní části města, dokonce se na nějaký čas uchytila i v trvalém stavu, ale poté zanikla.

„Stopadesásatčtyřka“ se následně k 30. září 1968 stala první linkou MHD obsluhující obce čerstvě přidané k Praze. Její trasa byla následující: Spořilov – Chodov (dnes nejblíže Chodovská tvrz) – Háje, MNV (dnes Háje) – Petrovice, MNV (dnešní Morseova) – Horní Měcholupy (nyní Nádraží Horní Měcholupy) – Náměstí J. Marata (nynější Hostivařská).

154 Repro PZ IIdva autobusy linky 154 u zastávky Brechtova (repro z „Pražský dopravní zeměpis II“)

Jak to tak při zprovoznění nového úseku metra bývá, už při uvedení do provozu prvního úseku podzemky, tj. Kačerov – Sokolovská, nastaly na povrchu hromadné změny MHD. Od 9. května 1974 je tedy linka 154 prodloužena ze Spořilova přes Severozápadní až na Budějovickou.

Počínaje 3. lednem 1977 je „stopadesátčtyřka“ ještě prodloužena, konkrétně na Ryšánku, kde se však příliš dlouho neohřeje – ani ne o dva roky později je na Budějovickou opět zkrácena, ale tentokráte se současně natahuje i úsek na hostivařském konci linky, výsledná trasa po změnách tedy je: Budějovická – … – Náměstí J. Marata – Léčiva (současná Zentiva).

154 Karosa B931vůz 7401, který nyní slouží Jihlavanům, u zastávky Šperlova (foto seznam-autobusu.cz)

Za tři roky se však trasa opět, v souvislosti s novým úsekem metra C na Jižní Město, mění. Konkrétně od 8. listopadu 1980 se zkracuje do úseku Budovatelů (dnešní Chodov) – Benkova – Prašná – Kosmonautů (dnešní Háje) – … – Náměstí J. Marata – Nádraží Hostivař.

Již od 6. července následujícího roku dochází díky dostavbě kolejí VŠE k prodloužení až do obratiště Koleje Jižní Město. Od 7. září 1982 nově jede přes zastávku Sídliště Hornoměcholupská (následně Taškent, aktuálně Gercenova). Mezi 23. únorem 1983 a 7. květnem 1984 je také neúspěšně odzkoušeno vedení přes zastávku Volha.

Počínaje 5. červencem 1990 je linka 154 prodloužena díky dostavbě úseku metra A do trasy: Koleje Jižní Město – Chodov – Donovalská – Háje – Newtonova – Sídliště Horní Měcholupy (dnes Boloňská) – Nádraží Hostivař – Zahradní Město – Skalka. Toto je rovněž její hisoricky nejdelší trasa.

154_05linka 154 na mimořádně zřízené zastávce, po které dodnes zbylo panelové nástupiště (foto autobusy.org)

Období mezi 3. říjnem 2008 a 1. zářím 2009 bylo zasvěceno neúspěšnému pokusu o zkrácení linky z Kolejí Jižní Město na Chodov. Tři roky poté se to však již organizátorovi dopravy, společnosti ROPID, povedlo. Stalo se tak k datu 1. září 2012, kdy celá MHD byla zasažena spuštěním tzv. metropolitní sítě PID. Mezi změnami jsme tehdy mohli najít i zkrácení do trasy: Chodov – Jižní Město.

Již 29. června 2013 „stočtyřiapadesátka“ podlehla úplně. Pomyslným hřebíčkem do její rakve bylo tzv. doladění metropolitní sítě. Ony poslední dvě jmenované změny jsou dodnes vnímány jako vysoce kontroverzní.

Mapa: linka 154   Intervaly před zrušením:

Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
Dop
Odp
Ve
Dop
Odp
Ve
6
15
7,5
15
15
15
20
20
15
20

  Platný jízdní řád Staré jízdní řády:

Fotografie z linky:

SAM_0686vůz linky v poslední den provozu na své konečné Chodov (foto: MCH)

154ze zastávky Háje právě vyjel vůz Karosa B931E 4028 vypravený na linku 154 (foto: MCH)

Zveřejněno: 26. 4. 2013 Aktualizováno: 20. 2. 2015 Zdroje historie: doprava.nafoceno.cz, 20 let ROPID, schémata DPP Autor: Jakub Platil

7 Responses to Linka 154

  1. Endler říká:

    Prosím sdělte jakým spojem jsou nahrazeny MHD bus 271 a 154 z metra Skalka do metra Háje.
    Současně Vás žádám o výtisk jízdního řádu. Jsem invalida.
    Předem Vám děkuji za podaní Vaši zprávy.
    K.E.

  2. V.Jonáš říká:

    co je to tu za blbosti! já chtěl info o trase l.154 a tady čtu ,že byla zrušena v r.2013

  3. Tomáš říká:

    Linka je již provozní v trase Koleje Jižní Město – Strašnická. Jezdí pravidelně a jsou na ní nasazovány standardní autobusy z garáží Vršovice. Všechny spoje jsou nízkopodlažní.

    • Jan Horák říká:

      Ahoj Tomáši,
      víme, že linka již opět jezdí a článek bude v nejbližších týdnech aktualizován. Mimochodem jeden spoj nízkopodlažní ani standardní není, a ani není vypravován garáží Vršovice 😉

  4. Jan Pondělíček říká:

    Linka opět existuje v trase Koleje Jižní Město – Strašnická musí se to opravit

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.