Linka 122

 

Pražská autobusová linka 122

Mimo provoz od: 29. června 2013
V provozu: pracovní dny
Typ autobusu: standardní
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 2 (Depo Hostivař, Opatov)
Přestup na metro: A, C Doba jízdy: 26/28 min
Délka linky: 10 km
Zastávky před zrušením: Depo Hostivař (A) – Malešická továrna (×) – Na Homoli (×) – Průmyslová (×) – Radiová (×) – Barvy a laky (×) – Kablo (×) – Kovošrot (×) – Zentiva – Kovošrot (×) – Kablo (T) (×) – Kablo (×) – Sklářská (+) – Nádraží Hostivař (S) – Hostivařská – Hostivařské náměstí – Nad Košíkem (×) – K Obecním hájovnám (×) – Donovalská – Litochlebské náměstí – Opatov (C)

Něco o lince:

S linkou 122 jsme se mohli setkávat v pražských ulicích celých 60 let. Byla určena především k dopravě do a ze zaměstnání pracovníkům hostivařské tovární zóny. Linku v celé její historii provozoval Dopravní podnik hl. m. Prahy, jenž na „stodvacetdvojku“ nasazoval standardní vozidla, jeden čas však na lince byly k vidění i kloubové vozy. V dubnu 2013 se na této lince konala poslední rozlučka s vozy Karosa B 732, samotná linka 122 však tyto vozy o mnoho nepřežila – zrušena byla o pouhé dva měsíce později.

Linka 122 Karosa 7096

Setkání dvou Karos na Depu Hostivař (foto David Chroust)

Provoz linky 122 byl zahájen 3. ledna 1954, kdy vyjela v trase: Chodov (poblíž dnešní zastávky Chodovská tvrz) – U křížku (dnes K Obecním hájovnám) – Nádraží Hostivař – Závod Kablo (dnes Kablo). V provozu byla ve špičkách všedního dne kvůli již zmíněnému návozu a odvozu pracovníků závodu Kablo. V roce 1968 začala (nejdříve vybranými, poté všemi spoji) linka obsluhovat i Spořilov. Další změny se na „stodvaadvacítce“ udály až 24. září 1973, kdy byla trasa upravena do podoby: Spořilov – Chodov – Náměstí Jana Marata (dnes Hostivařská) – Závod Kablo, přičemž úseky Spořilov – Chodov a Náměstí Jana Marata – Závod Kablo obsluhovala pouze ve špičkách pracovních dnů. Ve zbylé části jezdila kromě špiček i v sedlech všedních dnů.

Linka 122 výřezhistorická mapa linky 122 (archiv DPP)

Další změna trasy souvisela s otevřením prvního úseku metra. Počínaje 9. květnem 1974 totiž začala jezdit v trase: Budějovická – Spořilov – Náměstí Jana Marata – Kablo. Vyjma úseku Náměstí Jana Marata – Kablo, kam zajížděla pouze ve špičkách pracovních dnů a o sobotních odpoledních, sloužila linka 122 cestujícím celotýdenně. Na hostivařském konci linky se však hned o rok později, konkrétně 26. března 1975, udála drobná změna, kterou bylo prodloužení ze současné konečné Kablo do obratiště Léčiva (dnes Zentiva). Ani tato varianta trasy však dlouho navydržela a už 6. prosince 1976 začala linka obsluhovat trasu: Ryšánka – Budějovická – Spořilov – Náměstí Jana Marata – Sklářská – V Chotejně – Kablo – Léčiva. Nic se však nezměnilo na zajíždění do hostivařské průmyslové pouze ve špičkách všedního dne a v sobotu odpoledne.

Linka 122 Karosa B 732

vůz 5885 u OC Hostivař (foto David Chroust)

Při příležitosti otevření nového úseku metra vždy povrchová doprava dozná v dotčené oblasti výrazných změn. Nejinak tomu bylo i při otevření druhého úseku linky C z Kačerova na Háje (v té době ještě Kosmonautů). A změnám neunikla ani linka 122, která dostala podobu: Budovatelů (nyní Chodov) – Benkova – K Obecním hájovnám – Sklářská – Léčiva. Tato změna začala účinkovat 8. listopadu 1980. Co však znamenalo pro linku také velmi zásadní změnu, bylo omezení rozsahu provozu na špičky pracovních dnů. Počínaje 30. srpnem 1982 byl opětovně rozsah provozu rozšířen na celotýdenní. To ale mělo za následek i ukončení všech spojů od Chodova v mimošpičkových obdobích v nově vybudovaném obratišti Nádraží Hostivař.

Linka 122 Karosa B 732

vůz 7331 na lince 122 na Nádraží Hostivař (foto David Chroust)

Ale ani tato podoba trasování příliš dlouho nevydržela, už 27. listopadu 1982 byla linka odkloněna z Chodova k jiné stanici nového úseku metra – Družby (dnešní Opatov). Ale již po 3 měsících, 23. února 1983, bylo trasování opět změněno, tentokrát se jednalo o prodloužení od metra Družby do obratiště Koleje Jižní Město. Nicméně ani zde se dlouho linka neohřála, putovala totiž do trasy: Budovatelů – Volha – U Dálnice – Družby – K Obecním hájovnám – Nádraží Hostivař – Léčiva. Toto byla pro linku konečně stabilní trasa, ve které setrvala 20 let, během nichž se pouze několikrát změnily provozní parametry linky.

Linka 122 JŘ 1986

 jízdní řád linky 122 z roku 1986 (archiv JP)

Pro návoz a odvoz studentů VŠE na koleje byly v roce 3. dubna 2006 na lince zřízeny vložené spoje v trase Volha – Chodov. Tyto spoje však zanikly již k 9. prosinci 2007, kdy je nahradila prodloužená linka 114 na Chodov. Další změna linku potkala 1. září 2009, kdy začala obsluhovat trasu: Depo Hostivař – Zentiva – Nádraží Hostivař – K Obecním hájovnám – Opatov – Metodějova – Háje – Jižní Město. Nově byly na linku nasazeny částečně i kloubové vozy. Počínaje 1. zářím 2012 byla linka zkrácena do trasy: Depo Hostivař – Opatov. K tomuto datu se linka rozloučila i s kloubovými vozy. 19. dubna 2013 se na lince 122 uskutečnila i rozlučka s vozy B 732 u Dopravního podniku. Poté, 29. června 2013, došlo k definitivnímu zrušení linky 122. Stalo se tak při tzv. „doladění metropolitní sítě“. Od té doby je provoz „stodvacetdvojky“ částečně nahrazen linkami 101 a 181.

Linka 122 Karosa

krátká anabáze kloubových vozidel na lince 122 (foto David Chroust)

Mapa: 122-mapa Intervaly před zrušením:

Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
Dop
Odp
Ve
Dop
Odp
Ve
10
15
2 páry

IMG_4120linka 122 v zastávce Na Groši (foto: MCH)

Zveřejněno: 9. 1. 2015 Zdroj historie: doprava.nafoceno.cz, 20 let ROPID, schémata DPP Autor: Jakub Platil

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.