Linka 226

 

Pražská autobusová linka 226

V provozu: celotýdně

Typ autobusu: standardní, midibus (ve všední dny od 22 hodin a o víkendu)

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 3 (Depo Hostivař, Uhříněves, Královice)

Přestup na metro: A

Doba jízdy: 28 min

Délka linky: 15 km

Zastávky:

Depo Hostivař (A) – Malešická továrna (×) – Na Homoli (×) – Průmyslová (×) – Ústřední (×) – Kutnohorská (×) – Dolnoměcholupská(×) – Dolní Měcholupy – Průmstav (×) – Fruta (×) – Na Vrchách (×) – Picassova – Nové náměstí (T) – Nové náměstí – Uhříněves – K Netlukám (×) – Netluky (×) – U Mezníku (×) – Hájek – Královice

Historie:

Linka 266 byla zavedena 16. listopadu 1981 současně s linkami 264, 265, 267 a 268, také vedenými v této oblasti. Dříve sem jezdily linky ČSAD s mizerným počtem spojů. Trasa byla od tohoto data následující: Černokostelecká – Malešická továrna – Průmyslová – Dolnoměcholupská – Picassova – Lidový dům (dnes Nové náměstí) – Uhříněves – Netluky – Hájek  a dopravcem byla ČSAD. Oproti dosud provozovaným linkám jezdila nová městská linka mnohem častěji (interval 70 – 90 min, starší linky měly cca 6 spojů denně, rozšířen byl také rozsah provozu do brzkých ranních a pozdních večerních hodin). Stejně jako linky 264 a 265, byla i 266 vedena ze začátku na Černokosteleckou pouze ve špičkách pracovních dnů a ostatní spoje byly ukončené na Nádraží Uhříněves (pro cestu dále do centra bylo nutné použít vlaky nebo autobusovou linku 268). Celou trasu tak projížděl jen malý počet spojů.

266a

linka 266 v Uhříněvsi

Další změna nastala s prodloužením metra A dne 5. července 1990 na Skalku, kdy byla 266 prodloužena právě sem. Stále však byla velká část spojů ukončena v Uhříněvsi. Od 14. března 1992 se stal dopravcem namísto ČSAD Dopravní podnik, který linku provozuje do současnosti.

Od 24. ledna 1998  byla 266 z úsporných důvodů v provozu pouze ve špičkách pracovních dnů, v ostatních obdobích ji nahradila linka 264, prodloužená v těchto obdobích do trasy Nádr. Uhříněves – Královice – Netluky – Hájek.

Provozování linky pouze ve špičkách netrvalo dlouho a již v květnu 2000 byla opět v provozu i v ostatních obdobích a linka 264 byla zase zkrácena do Královic. Zároveň byly zřízeny vložené spoje v trase Nádraží Uhříněves – Hájek.

266b 

linka 266 v Uhříněvsi

Od 28. května 2006 byla kvůli prodlouženému metru A na Depo Hostivař zkrácena i s ostatními linkami právě do nového terminálu, který zde byl vytvořen. Již od 10. prosince 2006 jezdí linka 266 znovu pouze ve špičkách pracovních dnů a v ostatních obdobích ji nahrazuje prodloužená 264, jako tomu bylo v letech 1998 – 2000.

K opětovnému posílení linky 266 došlo až 14. června 2009, kdy je její provoz rozšířen opět na celodenní a celotýdenní a její trasa je prodloužena až do Královic. Důvodem prodloužení do Královic bylo zahájen provozu po komunikaci mezi Hájkem a Královicemi, kudy do té doby žádné autobusy nejezdily, což umožnilo finanční úsporu díky sloučení linek. Linka 266 se proto vydala po trase Depo Hostivař – Průmyslová – Dolnoměcholupská – Picassova – Uhříněves – Netluky – Hájek – Královice a nahradila tak linku 264 (Depo Hostivař – Královice). Kvůli zrušení 264 byly zároveň zřízeny vložené spoje v trase Depo Hostivař – Uhříněves. Nově se prokládá i s příměstskou linkou 366, která v trase Depo Hostivař – Královice – Křenice nahradila linku 364 (Praha – Doubek), vedenou nově kratší cestou přes Říčany. Linka 266 je tedy kratší variantou linky 366. Zajímavostí je, že 266 se (stejně jako její předchůdkyně 264) v Královicích otáčí poměrně dlouhým trojúhelníkem ulic K Hájku, K Nedvězí a K Uhříněvsi, a proto nemá s 366 společnou zastávku; příměststká linka staví o kousek dál v zastávce Pod hradem.

Od 1. 9. 2012 se na lince objevují o víkendu a pozdě večer midibusy.

266c

linka 266 v Uhříněvsi

V současnosti linka 266 slouží hlavně pro spojení z Hájku, Královic, Uhříněvsi a Dolních Měcholup k metru A na Depu Hostivař. Linku lze také výhodně využít pro spojení k historické královické tvrzi nebo na procházku přírodním parkem Rokytka.

Mapa: 266 Intervaly:

 
Pracovní den
Sobota a neděle
Úsek
Se
Ve
Do
Od
Ve
a)
10-30
30-90
15-45
30-90
30-90
30-90
30
b)
40-120
120
60
120
60-120
60-120
60-120
a) Depo Hostivař – Uhříněves b) Uhříněves – Královice

  Zajímavá místa na trase:

  • Dolnoměcholupská – Úřad městské části Praha-Dolní Měcholupy
  • Picassova – modrá tur. značka do obory, k židovskému hřbitovu a Podleskému rybníku
  • Nové náměstí – Uhříněveské muzeum – Obora v Uhříněvsi – Úřad městské části Praha 22

Říčanský potok v uhříněveské obořeŘíčanský potok v uhříněveské oboře (foto: OK)

  • Uhříněves – kostel Všech svatých – zámek
  • Hájek – přírodní park Rokytka
  • Královice – tvrz – kostel sv. Markéty (1 km po červené tur. značce) – červená turistická značka na Koloděje

Královice s tvrzíKrálovice s tvrzí (foto: OK)

Platný jízdní řád

Staré jízdní řády:

Fotografie z linky:

266e

linka 266 v Uhříněvsi

266d

linka 266 v Uhříněvsi

Video z linky:

linka 266 Picassova-Hájek (video: Lukáš Bednařík)

Zveřejněno: 9. 6. 2014 Autor: Martin Chour

One Response to Linka 226

  1. Jan Pondělíček říká:

    Linka od 29. 4. 2017 jezdí pod číslem 229, to je potřeba opravit.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.