Linka 223

 

Pražská autobusová linka 223

V provozu: celotýdenně

Typ autobusu: standardní

Dopravce: ARRIVA CITY s.r.o.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 3 (Ratibořická, Černý Most, Depo Hostivař)

Přestup na metro: A, B

Doba jízdy: 32 min (Depo Hostivař – Ratibořická) 9/10 min (Černý Most – Ratibořická)

Délka linky: 14 km (Depo Hostivař – Ratibořická) 4 km (Černý Most – Ratibořická)

Zastávky:

DEPO HOSTIVAŘ (A) – Polygrafická (×) – Teplárna Malešice (×) – Tiskařská (×) – Perlit (×) – Českobrodská (Z) (×) – Za Horou – Pávovské náměstí – Jiráskova čtvrť (×) – Kyje (×) – Vajgarská (+) – Generála Janouška – Doležalova – Kapitána Stránského – Breitcetlova – Černý Most (B) – ČERNÝ MOST (B) – Černý Most (B) (Z) (×) – Chvaly (×) – Libošovická – Khodlova (Z) (×) – Vysokovská (T) (×) – Jeřická – RATIBOŘICKÁ

Historie:

Linka 223 dříve bývala jen místní linkou přepravující obyvatele jižní části Horních Počernic k nejbližší stanici kolejové dopravy, ale s celostátní změnou JŘ v roce 2010 pokračuje z Černého Mostu, kde byla dříve ukončena, přes sídliště Černý Most, Kyje a průmyslovou část Malešic k Depu Hostivař. Od tohoto data ji považujeme za tzv. radiální linku. 

Irisbus Crossway LE 12M na Černém Mostě, odkud pokračuje na Ratibořickou (foto: LN)

Linka 223 byla zavedena spolu s linkami 221 (neplést s dnešní linkou 221, která byla 29. 4. 2017 přečíslována z linky 261) a 222 29. května 1978, kdy „dvěstědvacettrojka“ vyjíždí v trase: Černý most (dnes: Lehovec) – Rajská zahrada – Chvaly, hřbitov (dnes: Chvaly– Khodlova – Jeřická – Běluňská (dnes: Ratibořická) – Chodovická (poloha zastávky) – Horní Počernice, Komárovská (dnes: Komárovská). Linka byla provozována celodenně a celotýdenně. Zpočátku linka 223 využívala během své jízdy mezi zastávkami Chvaly, hřbitov a Khodlova dnes již zaslepený úsek Libošovické ulice, ale 3. listopadu 1980 jsou autobusy nasazované na linku 223 vedeny přes nově otevřenou Božanovskou ulici, kde ještě obsloužily zastávku Na Chvalce (dnes: Libošovická). 

subdodávka pro Arrivu od Jaroslava Štěpánka v podání Karosy B952E na Ratibořické (foto: LN)

S otevřením metra B z Florence na Českomoravskou byla 23. listopadu 1990 prodloužena do trasy: Českomoravská – Harfa (dnes: Nádraží Libeň– Lehovec – Svatojánská (dnes: RonešovaChlumecká (cca: Černý Most) – Chvaly – … – Komárovská. Oproti lince 221 (neplést s dnešní linkou 221, která byla 29. 4. 2017 přečíslována z linky 261), která taktéž jela z Horních Počernic, měla linka 223 expresní charakter, protože při své cestě po Poděbradské ulici vybranými zastávkami projížděla. 

Solaris Urbino 12 třetí generace dopravce ČSAD Střední Čechy se blíží k zastávce Breitcetlova (foto: LN)

Počínaje 1. červencem 1991 byla odkloněna do trasy: Českomoravská – Vysočanská radnice (dnes: Vysočanská)ČKD (dnes: Kolbenova) – Nový Hloubětín – Svatojánská (dnes: Ronešova)Chlumecká (cca: Černý Most) – Chvaly – Vojická – Sekeřická – Jeřická. Zároveň je za účelem zrychlení a zefektivnění oběhu vozidel během ranní a odpolední špičky veden v odvratném špičkovém směru určitý podíl spojů manipulačně.

subdodávka Jaroslava Štěpánka obsloužená Karosou B952E na Černém Mostě (foto: LN)

Přesně za 11 měsíců od předešlé změny je linka znovu upravena do trasy: Českomoravská – … – Chvaly – Na Chvalce (dnes: Libošovická) – Khodlova – Jeřická – Běluňská (dnes: Ratibořická). S otevřením metra B z Českomoravské na Černý Most byla linka 223 9. listopadu 1998 zkrácena k nové konečné žluté linky pražského metra.

SOR NB 12 manipuluje v terminálu Depo Hostivař (foto: LN)

Poslední úprava trasy proběhla 12. prosince 2010, při které byla prodloužena po trase zrušené linky 190. Čímž se k tomuto datu dostává do trasy: Depo Hostivař – Tiskařská – Perlit – Za Horou – Pávovské náměstí – Vajgarská – Generála Janouška – Kapitána Stránského – Černý Most – Chvaly – Libošovická – Jeřická – Ratibořická. Linka 190 měla v pracovní den oproti lince 223 dvakrát delší interval, aby nenastaly kapacitní problémy v oblasti Horních Počernic nebo aby nedošlo k předimenzování kapacity v oblasti Malešic, došlo ke zřízení vložených spojů mezi Černým Mostem a Ratibořickou. 

Iveco Crossway LE CITY 12M ve výstupní zastávce terminálu Depo Hostivař (foto: LN)

Od zavedení v roce 1978 linku provozovalo ČSAD, ale 4. listopadu 1984 zajišťuje vybrané spoje v ranní špičce pražský Dopravní podnik. Smíšený provoz vydrží do 4. listopadu 1984, kdy linku provozuje opět ČSAD. Od 23. listopadu 1990 linku vypravuje DPP a ČSAD. To se mění 14. března 1992, kdy linku přebírá Dopravní podnik. Od 1. prosince 2005, kdy linku přebírá Hotliner s.r.o., začíná formální střídání dopravců, avšak ve skutečnosti jsou vozy a řidiči stále stejní. Hotliner je 1. ledna 2007 koupen dopravcem Connex Praha s.r.o., ten přebírá 1. září 2008 společnost Veolia Transport Praha s.r.o., ta je odkoupena 1. července 2013 koncernem Arriva a vzniká dopravce Arriva Praha s.r.o. a ten je 1. června 2017 přejmenován na ARRIVA CITY s.r.o. 

Linka 223 je spjata se standardními autobusy. 

Mapa:

Intervaly:

 
Pracovní den
Sobota a neděle
Úsek
Se
Ve
Do
Od
Ve
a)
10
30
15
30
30
30
30
b)
5
10 – 15
7/8
15 – 30
30
30
30
a)  Depo Hostivař — Černý Most b) Černý Most — Ratibořická 

Zajímavá místa na trase:

  • Depo Hostivař depo metra
  • Perlit Velosolex muzeum – muzeum motocyklů, mopedů, bicyklů a  francouzských motokol VeloSoleX
  • Jiráskova čtvrť Hřbitov Kyje
  • Kyje Kostel sv. Bartoloměje, Kyjský rybník, železniční stanice Praha-Kyje

Kostel sv. Bartoloměje (zdroj: Mapy.cz autor: Ivana Černá)

Kyjský rybník (zdroj: Mapy.cz autor: New Gate)

  • Vajgarská – poliklinika
  • Generála Janouška – Rybník Aloisov
  • Doležalova – naučná stezka Prahy 14
  • Chvaly – zámek – přírodní památka Chvalský lom, Kostel sv. Ludmily

Kostel sv. Ludmily (zdroj: Mapy.cz autor: neznámý)

  • Libošovická – sportovní centrum Xaverov
  • Ratibořická – Památník obětem 2. světové války, OC Trio

Platný jízdní řád

Staré jízdní řády:

Video z linky:

Zveřejněno: 20. 11. 2013 – Martin Chour
Aktualizováno: 26. 6. 2018 – Vojtěch Jánský
Video: Lukáš Nekolný

6 reakcí na Linka 223

Napsat komentář: Jan Drtina Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *