Linka 163

 

Pražská autobusová linka 163

V provozu: celotýdenně

Charakter trasy: klasická

Typ autobusu: standardní

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 3 (Želivského, Sídliště Malešice, Sídliště Rohožník)

Přestup na metro: A

Doba jízdy: 44/46 min

Délka linky: 18/19 km

Zastávky:

ŽELIVSKÉHO (A) –  Pod Třebešínem (T) (×) – Na Palouku (×) – Hostýnská – Plaňanská – SÍDLIŠTĚ MALEŠICE – Limuzská – Černokostelecká (×) – Depo Hostivař (A) (×) – Depo Hostivař (A) – Malešická továrna (×) – Na Homoli (×) – Průmyslová (×) – Ústřední (×) – { Obchodní centrum Štěrboholy } – Štěrboholy (×) – Škola Štěrboholy – Drobná (×) – Novoštěrboholská (×) – Rtyňská (×) – Svatoňovická (Z) (×) – Dolní Počernice – Nádraží Běchovice (V) – Běchovice – Na Vaňhově (×) – Blatov (×) – Újezd nad Lesy – Sudějovická (×) – Zbyslavská (×) – Rohožnická (×) – SÍDLIŠTĚ ROHOŽNÍK

Historie:

Linka 163 byla zavedena v roce 1969 v trase Černokostelecká – Štěrboholy (dnes Novoštěrboholská). Na své konečné na Černokostelecké navazovala na zde ukončené či projíždějící tramvaje.

163bKarosa B 931 na lince 163 v zastávce Sídliště Malešice (foto: LN)

S prodloužením metra A z Náměstí Míru na Želivského 19. prosince 1980 byla prodloužena k novému terminálu, který byl na Želivského vybudován. V roce 1987 bylo metro prodlouženo dále na Strašnickou a 4. července 1990 bylo prodlouženo až na Skalku, kam byla i 163 od Štěrbohol zkrácena.

Další změny trasy souvisí spíše s oblastí Štěrbohol a vzdálenějších oblastí. Z Novoštěrboholské byla o 2 roky naté prodloužena do Dolních Počernic a dále na Bezděkovskou, do dnešní konečné linky 263, která později vznikla právě z linky 163. Další drobnou změnou, avšak pro linku 163 podstatnou, bylo zajíždění od září 2003 k OC Štěrboholy, které bylo o pár měsíců dříve otevřeno.

linka 163 Karosa B 931 Na Homoli 2015163 v Hostivaři u Ústředních dílen DP (foto: MCH)

Po zprovoznění IV. úseku metra A ze Skalky na Depo Hostivař 26. května 2006, což se v pozdější době ukázalo za zcela zbytečné, byla zkrácena právě sem.

V té době k OC Štěrboholy jezdila také linka EUR, která byla v únoru 2009 zrušena a její spoje byly převedeny na linku 163. To ovšem netrvalo dlouho, a tak od dubna 2009 byla zavedena zcela nová linka 263, která zkrácené spoje k OC Štěrboholy vykonávala.

163d163 spolu s linkou 5 na Černokostelecké při své cestě na Želivského (foto: LN)

V prosinci 2010 byla 263 prodloužena po trase linky 163 na Bezděkovskou a námi zmiňovaná linka byla z Dolních Počernic prodloužena přes Újezd nad Lesy do dnešní točny Sídliště Rohožník.

Poslední změny vešly v platnost 1. září 2012 s tzv. metropolitní sítí v Praze, což mělo za následek spojování a tím i rušení linek, zjednodušení linkového vedení, zatraktivnění dopravy, ale hlavně s jejím omezením. Při této změně byla z Depa Hostivař prodloužena přes Sídliště Malešice na Želivského, kde je dodnes ukončena. Druhá zmiňovaná 263 nadále byla ukončena na Depu Hostivař.

V poslední době došlo na lince 163 k zavedení zkrácených spojů v trase Želivského – Sídliště Malešice. Jedná se zejména o výjezdové a zátahové spoje do garáží Hostivař v období špiček. K OC Štěrboholy zajíždí celotýdenně vždy od 6 do 22 hodin.

P1170441linka 163 na Sídlišti Rohožník (foto: MCH)

Mapa:

163

Intervaly:

Pracovní den
Sobota a neděle
Se
Ve
Dop
Odp
Ve
1 ~ 6
30
3 ~ 15
10 ~ 20
30
30
10 ~ 20
12 – 15
30
15
30
30
30
30
a) Želivského – Sídliště Malešice b) Sídliště Mšice – Sídliště Rohožník

  Platný jízdní řád Staré jízdní řády:

Vozové jízdní řády (platné k 5. 1. 2015) Zajímavá místa na trase:

  • Želivského –Pravoslavný kostel Zesnutí sv. Bohorodice – vinohradské a olšanské hřbitovy
  • Plaňanská – východiště po NS Malešice – Malešický park

 

a73 - Malešice - zámekzámek Malešice (foto: OK)

  • Dolní Počernice – východiště po žluté podél Počernického rybníka, zámku Dolní Počernice a jeho parku do Xaverovského háje

c65 - Dolní Počernice - pivovarpivovar (foto: OK)

  • Nádraží Běchovice – nádraží Běchovice

d18 - Běchovice - Mistr Jan Hus a Husitésocha mistra Jana Husa a Husitů v Běchovicích (foto: OK)

  • Běchovice – železniční zastávka Praha-Běchovice střed – východiště po červené do Klánovic a Kolodějí
  • Sídliště Rohožník – východiště do přírodního park Klánovice-Čihadla – východiště po červené do Dobročovic a Škvorce (zámek Škvorec)

Fotografie z linky: 3078 - linka 163 Dolní Počernice DPP Karosa B 951 4126

linka 163 v Dolních Počernicích při své cestě Českobrodskou ulicí do Běchovic (foto: MCH)

163c163 na Želivského (foto: LN)

Video z linky:

linka 163 Želivského – Sídliště Rohožník (video: LN)

Zveřejněno: 11. 5. 2013 Aktualizováno: 1. 1. 2016 Autor: Martin Chour (vybrané fotografie Lukáš Nekolný, mapa Vojta Vilímec) Zdroj historie: publikace 20 let ROPID, autobusy.org, vlastní materiály

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.