Linka 129

 

Pražská autobusová linka 129

V provozu: celotýdenně

Charakter trasy: klasická

Typ autobusu: standardní

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano 

Konečné zastávky: 2 (Smíchovské nádraží, Baně)

Přestup na metro: B

Doba jízdy:  21/20 min

Délka linky:  13 km

Zastávky:

SMÍCHOVSKÉ NÁDRAŽÍ (B) (V) – Lihovar – Malá Chuchle (×) – Dostihová (×) – Lahovičky (×) – Lahovice (×) – Zbraslavské náměstí – { Elišky Přemyslovny (Z) (o) } – U Včely (+) – Žabovřesky – Na Drahách (×) – Pod Zatáčkou (×) – BANĚ

Historie:

Poprvé byla linka 129 zavedena 1. června 1936 jako linka Z, která jako první linka začala propojovat Karlovo náměstí s dosud neobsluhovanou Zbraslaví. Bohužel následkem začínající II. světové války byla 1. října 1939 zkrácena do Hlubočep a o 9 dní později 10. října byla zrušena.

129a„stodvacetdevítka“ v 60. letech (foto: archiv DP)

K opětovnému obnovení dochází až 9 let po skončení II. světové války, 18. dubna 1954 jako trolejbusová linka 59, která svou trasu započala na Újezdě a pokračovala přes Smíchov do Velké Chuchle (u zast. Dostihová). V provozu byla 6 let do doby, než začala výstavba Strakonické ulice při níž bylo demontováno trolejové vedení a po skončení výstavby se sem již nevrátilo. Proto byla za 2 roky zavedena 1. ledna 1962 naše zmiňovaná linka 129, která oproti trolejbusové lince končila od Velké Chuchle již na Lihovaru.

129cze Zbraslavského náměstí míří 129 ulicí Elišky Přemyslovny do Baní (foto: LN)

V dalších letech docházelo k prodlužování linky. Poprvé tak nastalo 1. července 1968, při níž byla „stodvacetdevítka“ prodloužena vybranými spoji do Lahovic, o 2 roky později pak kvůli silné IAD všemi spoji. Do Zbraslavi a Bání se dostala až v 80. letech, resp. 29. prosince 1979.

S otevřením prvního úseku metra B s Českomoravské na Smíchovské nádraží 3. listopadu 1985 byla prodloužena na Smíchovské nádraží a odtud dále pokračovala přes Lahovice a Zbraslav do Baní. Jak je vidno, v následující trase jí můžete potkat i dnes.

129dřidič si na lince 129 v Baních právě čerpá přestávku (foto: MCH)

Po celou dobu existence linky 129 byly na ní vypravovány vozy standardní délky. Intervaly linky 129 byly kvůli prokladu s linkou 318 od poloviny 90. let (červenec 1996) postupně prodlužovány, jelikož na lince 318 rostl a stále roste počet cestujících jezdící za hranici Prahy.

Mapa:

linka 129 mapa

Intervaly:

Pracovní den
Sobota a neděle
Se
Ve
Do
Od
Ve
10-15
30
15
30
60
60
60

  Platný jízdní řád Staré jízdní řády:

Linka 129 – vozový JŘ – 5. 1. 2015 Zajímavá místa na trase:

  • Smíchovské nádraží – železniční stanice Praha-Smíchov
  • Lihovar – bývalý Lihovar – přívoz na Veslařský ostrov
  • Malá Chuchle – kostel Narození Panny Marie – bývalé lázně – most Inteligence – východiště do Chuchelského háje (žlutá tur. značka) – mini ZOO (v Chuchelském háji při žluté značce)

406 - na mostě Inteligencemost Inteligence s právě projíždějícím vlakem (foto: OK)

  • Lahovičky – přívoz přes Vltavu do Modřan
  • Lahovice – soutok Berounky a Vltavy – možnost cesty podél Vltavy na Zbraslav (přes PP Krňák)
  • Zbraslavské náměstí – Zbraslavský klášter – Zbraslavské náměstí – bývalý zbraslavský pivovar – východiště PP Krňák na Lahovice (z ul. U Malé řeky) – mrtvé rameno Berounky (součást PP Krňák) severně od kláštera – kostel sv. Havla (na vrchu Havlíně, při dnešní trase červené) – východiště po červené značce na Radotín

b63 - Zbraslav - klášternejvětší dominantu Zbraslavi tvojí víceméně Zbraslavský klášter (foto: OK)

  • U Včely – Husův sbor
  • Baně – východiště po červené turistické značce, která odtud vede po brdské hřebenovce – kaple Panny Marie

294 - kaple Panny Marie u Baníkaple Panny Marie poblíž obratiště Baně (po červené) (foto: OK)

  Fotografie z linky:

Citybus zachycený na Smíchovském nádraží během výluky na Baních (foto: JAH)

Obratiště Baněobratiště Baně s Citybusem 12M vypravený na linku č. 129 (foto: OK)

Video:

linka 129 v trase Smíchovské nádraží – Baně (video: Garáže Řepy)

Zveřejněno: 28. 7. 2012 Aktualizováno: 26. 4. 2015 Autor: Martin Chour Zdroj historie: doprava.nafoceno.cz, publikace 20 let ROPID, vlastní materiály

Jezdí: celotýdně

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.