Autobusy

Autobus je motorové vozidlo určené pro přepravu většího počtu osob po silnici. Je poháněn většinou vznětovým motorem a je základním kamenem moderní hromadné dopravy osob, tedy od 50. let 20. století.

První autobus byl roku 1895 – uvezl 10-20 osob

Maximální výška schůdku je 340 mm pro autobusy určené i pro přepravu stojících cestujících

! ! ! ! ! Obecně není zakázána přeprava stojících cestujících na dálnicích, dálnice mohou používat i autobusy městského provedení se stojícími cestujícími a v některých případech je po dálnici vedena i linková doprava autobusy městského provedení. Zákaz přepravy stojících cestujících může však být dán podmínkami provozu konkrétního typu vozidla.

Podle velikosti

mikrobusy

  • mají 7 až 9 míst včetně řidiče
  • stačí mít k řízení řidičský průkaz třídy B
  • Sedadla jsou obvykle ve třech řadách

minibusy

  • Mají více než 8+1, ale maximálně 16+1 míst
  • K řízení je zapotřebí řidičský průkaz skupiny D
  • Celková délka vozu se pohybuje okolo 6 metrů.

midibusy

  • Malé autobusy, které mají přibližně 25 míst pro sedící cestující.
  • Délka: 7-9 metrů
  • Jsou nasazovány na málo vytížené linky nebo linky vedené extrémní trasou (úzké ulice, prudké zatáčky).
  • Od této velikosti dále je zapotřebí řidičský průkaz skupiny D.
  • Sedadla jsou obvykle v příčném uspořádání 2-ulička-2.

standardní autobusy

  • Dvounápravové vozy dlouhé nejčastěji kolem 12 metrů.
  • Je to nejrozšířenější druh autobusu a je na něj nejvíce typů.
  • Obsaditelnost činí až 55 sedících cestujících (linkové autobusy)nebo 30 sedících cestujících a až 70 stojících cestujících (městské autobusy).

patrové autobusy

  • Dvounápravové (většinou městské) i třínápravové (většinou dálkové) vozy.
  • Díky druhému podlaží je větší celková kapacita cestujících.
  • Délka je stejná nebo o málo větší než u klasických autobusů, což je výhodné z hlediska manévrovatelnosti a průjezdnosti úzkých ulic.
  • Kvůli druhému patru je autobus méně stabilní.

třínáparové autobusy

  • Většinou vozy dosahují délky nad 13 metrů (často 15 metrů dlouhé).
  • Autobusy pojmou buď 120 (městské) nebo 70 (dálkové, linkové) cestujících.

kloubové autobusy

  • Vznikly z požadavku větší přepravní kapacity (stejně jako patrové autobusy)
  • Délka činí okolo 18ti metrů
  • Zadní část je hnací (obsahuje motor a hnací nápravu)
  • Jsou využívané jako městské nebo příměstské (linkové)
  • Celková obsaditelnost stojících a sedících cestujících je asi 150 osob (městská verze)

dvoukloubové autobusy

  • Jsou dlouhé většinou 24 m.
  • Jsou nasazovány v případě extrémní zátěže na lince.
  • Nejrozšířenější jsou v Brazílii.
  • Obsaditelnost je až 200 osob, což je staví na úroveň velkokapacitních tramvají nebo lehkého metra, zavádí se pro ně termín.

Typy

Městské

  • Jsou určené pro dopravu v intravilánu.
  • Mají velký počet dveří (3-4).
  • Více míst k stání + madla a tyče na držení za jízdy.
  • Jednodušší sedačky a jejich menší počet, místo pro kočárek.
  • Od konce 80. let se objevují jako nízkopodlažní (anglicky označované jako low floorLF) – postupně budou všechna městská vozidla pouze nízkopodlažní (trend i nařízení Evropské unie).
  • Standardem se také stává zavádění mnoha informačních systémů, světelných panelů a zvukových hlásičů).
  • Autobusy zvládají rychlejší rozjezdy a brzdění, většinou mají automatickou převodovku s retardérem.
  • Maximální rychlost bývá 75 km/h.

autobusy meziměstské (dálkové)

  • Jsou to autobusy určené pro provoz na linkách mezi městy a obcemi, do vzdálenosti 150 až 200 km.
  • Mají jedny nebo dvoje dveře a není v nich povoleno stání.
  • Jsou to autobusy pro vyšší rychlosti (100km/h i více).
  • Mají výkonný motor.
  • Nejsou nikdy kloubové (často klasické 12-metrové, nebo třínápravové 15-metrové).
  • Od roku 2002 mají předepsány nové dálkové autobusy taktéž bezpečnostní pásy jako v osobním automobilu.
  • Některé bývají vybaveny záchodem, nápojovým automatem, přístroji na pouštění filmu a hudby a klimatizací.
  • Dnes neexistuje ostrá hranice mezi dálkovými a turistickými autobusy (dříve byly turistické luxusnější, dnes se jim dálkové vyrovnaly).

autokary (turistické autobusy)

  • Jsou určeny pro nelinkový provoz na střední a i dlouhé trasy, podle objednávek na zájezdech a jiných dlouhých trasách.
  • Konstrukcí jsou shodné buď to s autobusy meziměstskými, nebo dálkovými.
  • Často jsou navíc vybaveny záchodem, televizí a větším prostorem pro cestující a zavazadla.
  • Mohou táhnout přívěs (na lodě, jízdní kola), nebo mít na zádi instalovanou skříň na lyže.

hotelbusy

  • Tyto autobusy jsou určené pro provoz na nejdelších trasách – často až 5000 km.
  • Jedná se o speciální dálkové a většinou patrové autobusy, které mají uvnitř kuchyně, koupelnu a spací kóje s lůžky, případně sedačky, které je možné sklopit a přestavět na postele.
  • Používají se velmi zřídka.
  • Jejich variantou jsou různá obytná a většinou luxusní provedení, sloužící jako zázemí např. hudebním skupinám na turné.
  • Přeprava spících cestujících je však v Evropě zakázána.

autobusy školní

  • Jsou navrženy pro přepravu dětí.
  • Mají menší rozestupy mezi sedadly a mají řešen prostor pro školní brašny. Typickým představitelem je Karosa Récréo.

autobusy speciální

  • Jedná se o účelové (např. letištní) autobusy, terénní autobusy, nebo o nákladní automobily přestavěné použitím nástavby pro přepravu osob (takzvané přepravníky osob).

Výrobci autobusů

  • ACEV (karosárna, používá podvozky Mercedes-Benz, MAN, Renault)
    AutosanDurisotti (PSA, Fiat, Renault Trucks)
    Ernst Auwärter (Mercedes-Benz)
    Evobus (Mercedes-Benz, Setra)
    Fast Concept Car (Renault, Mercedes-Benz)
    GruauHeuliezIkarusIrisbus (Renault VI, Iveco, Matra, Ikarus, Iveco Czech Republic (dříve Karosa))
    JelczMAVELAZMANMercedes-BenzNeoplanNovabusRenault TrucksScaniaSetraSolarisSolbusSORTedomTemsaVan HoolVDL BovaVehiXelVolvo
    Sor

Historické autobusy

  • Praga NDOŠkoda 706 ROŠkoda 706 RTOKarosa ŠM 11Ikarus 280 (kloubový)
    Tatra 500 HB

Současné městské

  • Karosa B 731 (podobně Karosa B 732 a kloubový Karosa B 741)
    Karosa B 931 (podobně Karosa B 932 a kloubový Karosa B 941)
    Karosa B 951 (podobně Karosa B 952 a kloubový Karosa B 961)
    SOR B 7,5
  • B 9,5 a 10,5
  • SOR BN 9,5
  • BN 10,5
  • BN 12 – částečně nízkopodlažní
    TEDOM Kronos 123
  • TEDOM C 12
  • Irisbus Citybus 12M – nejčastější nízkopodlažní vozidlo v Česku (též kloubový Irisbus Citybus 18M)
    Irisbus Citelis 12M – nástupce předešlého typu (též kloubový Irisbus Citelis 18M)
    Solaris Urbino
  • Ikarus E91
  • Mercedes-Benz Citaro
  • MAN Lion’s City

nízkopodlažní

  • Irisbus Citelis 12
  • MIrisbus Citelis 18
  • MIrisbus Citybus 12
  • MIrisbus Citybus 18
  • MIrisbus Crossway
  • LEMave CiBus ENA
  • Mercedes-Benz Citaro
  • Mercedes-Benz Conecto
  • Solaris Urbino 10
  • Solaris Urbino 12
  • Solaris Urbino 15
  • Solaris Urbino 18
  • Solaris Urbino 9
  • SOR BN 10,5
  • SOR BN 12
  • SOR BN 8,5
  • SOR BN 9,5
  • SOR CN 12
  • SOR CN 8,5
  • SOR CN 9,5
  • SOR EBN 10,5
  • SOR NB 12
  • SOR NB 18
  • SOR NC 18
  • TEDOM C 12
  • TEDOM Kronos 122
  • TEDOM Kronos 123
  • TEDOM L 12TriHy
  • BusŠkoda 21Ab

2 reakce na Autobusy

  1. Aneta Vlková říká:

    Dobrý den, nejsem člověk co si stěžuje, ale to co mi dnes 19.12.17 provedl řidič autobusu 223 č. 9482 v 7:30 h. mě hodně naštvalo. Je to jediný autobus co mě dopraví do práce, takže samozřejmě na ten autobus spoléhám. Autobus přijel dokonce i v čas, ale bohužel řidič mi ani neotevřel přední dveře i když jsem tam mačkala čudlík na otevření a to nejlepší nakonec…….když jsem se chtěla přesunout k dalším dveřím, tak je pro jistotu zavřel a odjel, takže jsem musela volat taxi abych stihla svou práci. Přijela jsem asi o 5min. pozdě, ale šéfová to vzala a ještě mi nařídil a napsat stížnost, takže moje zkušenost s MHD

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *