Ostrava

 

V sobotu 9. 11. 2013 jsem navštívil město Ostrava. V Ostravě jezdí autobusy, trolejbusy a tramvaje. Ve článku vám popíšu, jaké Dopravní prostředky v Ostravě jezdí a něco o nich. Třeba linkové vedení a mnoho dalších zajímavostí.

Linka 5 vjíždí do zastávky Zátiší.Linka 5 vjíždí do zastávky Zátiší. (foto: MCH)

Městská doprava se začala provozovat v roce 1894. Vznikla totiž parní tramvaj, v trase Přívoz – Moravská Ostrava – Vítkovice. Od roku 1912 se setkáváme v Ostravě s elektrickými tramvajemi. První elektrická tramvaj měla trasu Polská Ostrava – Michálkovice. Další velkou změnou bylo vytvoření Dopravního podniku města Ostravy v roce 1949. Již jezdily autobusy a stavěly nové tratě. V roce 1952 byla zřízena první trolejbusová linka. Síť byla rozšiřována až do 70. let minulého století. V té době se začali rušit hlavně tramvajové tratě, ale také trolejbusové. Trolejbusy měly sloužit do roku 1969 a pak zlikvidovány, naštěstí se tak nestalo. Od 80. let se síť tramvají a trolejbusů začala opět rozšiřovat. Nejnovější tratí je trať trolejbusová, která byla zprovozněna 1. 9. 2013.

informační systém

informační systém (foto: MCH)

Tramvaje

V Ostravě jezdí tramvaje. U tramvají jsou k vidění hlavně modifikace vozů: T3, K2, ČKD KT8D5.RN1, ale i jiné: T6A5, Škoda – Inekon LTM 10.08 (ASTRA), Inekon 2001 TRIO, Inekon 2001 TRIO, Vario LFR.E, Vlečný vůz VV60LF, Vario LF3, Vario LF2, Vario LF3/2 a Vario LF2 plus. V provozu je 16 linek, pod čísly: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 18 a 19. Nalézají se tu 2 vozovny. Zajímavá je také trať do Zátiší, kde se v roce 2008 stala tragická nehoda tramvají. Do Zátiší vede jednokolejná trať převážně lesem. Trať tu funguje s tramvajemi od roku 1949.

historický vůzhistorický vůz (foto: MCH)

Trolejbusy

Trolejbusy mají velmi moderní vozový park. Většinou jsou k vidění Solarisy a Sorky. Nejstarším typem, který jezdí je Škoda 14Tr, dále Škoda 15Tr, Škoda 21Tr, Solaris Trollino 12 AC, Solaris Trollino 15 AC, Solaris Trollino 18 AC, SOR TN 12C, Škoda 26Tr Solaris, Škoda 27Tr Solaris, SOR TNB 12 a SOR TNB 18. Jezdí zde celkem 12 linek z toho 3 noční a 9 denních. Označeny jsou čísly 101, 102, 103, 104, 105, 106, 108, 109, 110, 111, 112 a 113. Trolejbusy nejezdí sice po celé Ostravě, ale jen v jedné části, ale i tak jsou mezi cestujícími velmi oblíbeny.

trolejbus na lince 105 ve večerních hodináchtrolejbus na lince 105 ve večerních hodinách (foto: MCH)

Autobusy

Většina autobusů jsou Karosy, Citybusy a Solarisy. Konkrétně se jedná o typy: Karosa B 932, Karosa B 941, Karosa B 952, Karosa B 961, Mercedes Benz 412 D a 411 CDI, Solaris Urbino 12, Solaris Urbino 12H, Solaris Urbino 15, Fiat – Mave CiBus ENA MV 54A, Irisbus Citelis 12M, Solaris Urbino 18, SOR EBN 10,5 a Solaris Urbino 10. V Ostravě jezdí autobusové linky: 20, 21, 22, 23, 24, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 33, 34, 35, 37, 38, 39, 40, 41, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 62, 64, 65, 67, 71, 74, 75, 76, 78, 79, 81, 92, 96, 97, 98 a Z5. Linek je dost a často mají krátkou trasu a jezdí několikrát za den.

trolejbus na lince 102 ve večerních hodináchtrolejbus na lince 102 ve večerních hodinách (foto: MCH)

Zastávky jsou poměrně v dobrém stavu, informační systém je lepší než v Praze. Barva prostředků DPO je modro-žluto-bílá. Reklamy jsou k vidění málokdy, nastupuje se všemi dveřmi, placení jízdného u řidiče jde v autobusech a trolejbusech. Jízdné na 15 minut stojí 16 korun, zlevněné 8 korun, jízdné na hodinu 26 korun, zlevněné 13 korun.

tlačítko k otevírání dveřítlačítko k otevírání dveří (foto: MCH)

Linkové vedení autobusů trolejbusů a tramvají najdete na stránce www.dpo.cz. Fotografie:

Zveřejněno: 10. 11. 2013 Aktualizováno: 3. 3. 2014 Autor: Martin Chour

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.