Ostrava

 

Ostrava, třetí největší město v České Republice, leží na hranicích Moravy a Slezska. Známá je především těžbou uhlí a zpracováním oceli. Je významným železničním uzlem. Na linkách městské dopravy jezdí autobusy, trolejbusy a tramvaje.

Vario na lince 5 vyčkává na odjezd z Vřesinské (foto: JAH)

Základní informace

Pro návštěvníky města je nejvýhodnější využívat odbavení pomocí platební karty. Po každém nástupu do vozidla se cestující přihlásí přiložením platební karty k terminálu a při výstupu se zase odhlásí. V případě, že odhlášení neprovede, bude mu započítána přestupní jízdenka na 45 minut. Při každém přestupu je nutné se přihlásit znovu, jinak se jedná o jízdu bez jízdního dokladu! Každý den ve 3:00 dochází k vyúčtování, kdy je z účtu strženo jízdné, maximálně ve výši celodenní jízdenky.
Bezkontaktní kartou lze ve voze také zakoupit nepřestupní jízdenku za 14 Kč, případně přestupní 45 minut za 20 Kč.

Alternativní možností je samozřejmě nákup papírových jízdenek v prodejních automatech za mince. Tyto jízdenky jsou nabízeny na 10 (16 Kč) 30 (20 Kč) a 60 (30 Kč) minut. Celodenní jízdenka stojí 80 Kč a o víkendech, svátcích a letních prázdninách může na jednu jízdenku cestovat až 5 osob (2 dospělí a 3 děti).

Astra na lince 4 v zastávce Nová Ves,vodárna (foto: JAH)

Tramvaje

Tramvaje tvoří páteř ostravské dopravy. Jsou označovány čísly 1-19. Linky lze rozdělit na tři skupiny – denní (1, 3, 5, 6, 8, 10, 11, 12, 14, 15, 17), noční (18, 19) a linky s celodenním provozem (2, 4, 7, 9). Většina linek má přes den interval  10 minut.

V drtivé většině úseků jezdí minimálně 2 linky společně, v koncových úsecích i více (Poruba,Vřesinská 5 linek, Výškovice 4 linky, Dubina 6 denních a 2 noční linky). Tento systém zaručuje krátký interval a pestrou směrovou nabídku.

souprava T3G v zastávce Zahrádky (foto: JAH)

Následkem útlumu zpracování železa ve Vítkovicích došlo ke snížení poptávky z/do oblasti Vítkovic. Tento pokles ovšem nezpůsobil úpadek tratí v těchto oblastech, jelikož se i nadále jedná o významné tranzitní trati na sídliště Dubina a Výškovice. Výrazný útlum je na větvi z Hranečníku k Nové huti. Úsek od Výstaviště na Hranečník byl oživen výstavbou přestupního terminálu na Hranečníku, kam bylo přesměrováno množství příměstských linek.

Tramvajová síť má dvě zajímavosti – jednou je zastávka U Hradu na lince 4, kterou ostatní linky projíždí. Druhou je příměstská jednokolejná trať z Vřesinské do Zátiší, na které jezdí linka č. 5.

souprava Varií přijíždí do konečné zastávky Výškovice (foto: JAH)

Vozový park je složen ze starších vozů typu T3 (T3G, T3R.P, T3SUCS, T3R.E) a K2, dále pak T6A5 a  KT8D5R.N1 (jednosměrná verze). Z moderních vozů (přestaveb) jezdí Varia (i obousměrná) a v blízké budoucnosti je očekáváno nasazení vozů Stadler, po jejichž dodání budou vyřazeny vozy K2.

Tramvaje jsou vypravovány z vozoven Poruba a Moravská Ostrava.

Trolejbusy

Trolejbusy jezdí jen v části města, kterou by šlo označit jako širší centrum. Jsou označovány čísly 101-113. Systém linek je velmi podobný tramvajím – na většině koncových větví jezdí dvě linky Interval většiny linek je 10-20 minut. 

Solaris Trollino 15AC u zastávky Ahepjukova (foto: JAH)

Vozový park je složen především z vozů se skříní Solaris (Škoda 26Tr, 27Tr, Solaris Trollino 12AC, 15AC a 18AC). Vozy 14Tr, 15Tr a 21Tr už pomalu dosluhují a jsou nahrazovány novějšími.

Trolejbusy jsou vypravovány z vozovny trolejbusů v Moravské Ostravě

jediný SoR TNB18 v republice vyčkává v obratišti Nám. Republiky (foto: JAH)

Autobusy

Autobusy tvoří doplněk páteřní sítě tramvají a tvoří důležitá tangenciální spojení. Dále zajišťují lokální obslužnost velkých sídlišť (např. linky 40 a 44) a spojení menších obvodů s kolejovou dopravou (např. linky 28, 29, 30…).

kloubový Solaris na zemní plyn v zastávce Obchodní centrum v Zábřehu (foto: JAH)

Vozový park byl v roce 2015 výrazně omlazen vozy Solaris Urbino 12 a 18 s pohonem na zemní plyn. Vedle těchto vozů zde jezdí starší dieselové Solarisy délek 12, 15 a 18M. Vysokopodlažní Karosy (B932E, B941E, B952E, B961E) už dosluhují a jsou nahrazovány právě plynovými Solarisy.

Autobusy jsou vypravovány z garáží Hranečník a Poruba

Solaris Urbino 15 u vozovny Poruba (foto: JAH)

Autor: Jakub Havlíček
Zveřejněno: 13. 1. 2018

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *